علامه مصباح: انقلاب اسلامی ایران یكی از مهم‌ترین حوادث در طول تاریخ بشریت بوده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در بین حوادث عالم، یکی از مهم‌ترین حوادثی که در طول تاریخ بشریت اتفاق افتاده است، حادثه انقلاب اسلامی ایران به دست امام خمینی‌(ره) است؛ ارزیابی این حادثه در همان زمان و پس از آن، نشان می‌دهد، این واقعه با حوادث دیگر قابل مقایسه نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در دیدار با جمعی از کارکنان نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت ماه شعبان و یادآوری سفارش‌های پیامبر اكرم صلوات‌الله‌علیه در باره  این ماه، اظهار داشت: اهتمام فوق‌العاده آن حضرت نسبت به این ماه نشان می‌دهد که در این ماه بهتر و بیشتر می‌توان از رحمت‌های الهی بهره برد و به خدواند متعال تقرب جست؛ به ویژه با توجه به این‌که میلاد چند امام معصوم و شخصیت بزرگوار در این ماه واقع شده است.

علامه مصباح یزدی در ادامه با اشاره به چند سؤال به ظاهر ساده و در عین حال بنیادی و عمیق، اظهار داشت: تفاوت انسان و حیوان در تعقل و اندیشیدن است؛ یعنی یک حیوان هرگز به این نمی‌اندیشد که چرا خلق شده و به کجا خواهد رفت. حیوانات بعد از تولد غیر اختیاری‌شان، طبق غرایز خود زندگی می‌کنند تا زمانی كه عمر آنها پایان یابد؛ اما انسان قادر به اندیشیدن و تفکر کردن است. اگر قرار باشد که انسان فقط به فکر شکم و راحتی خود باشد، طبق آیات قرآن تفاوت چندانی با حیوانات ندارد؛ بلکه از آن‌ها پست‌تر است.

وی با اشاره به این که خداوند پیامبران را برای هدایت انسان فرستاد، افزود: خداوند متعال از میان تمامی موجودات فقط انسان را دارای چنان ظرفیتی دانست که بتواند خلیفه وی در زمین، و به تعبیری مظهر خداوند روی زمین باشد. انسان چنان ظرفیتی دارد که می‌تواند با فکر و اختیار خود تا بی‌نهایت صعود و عروج کند؛ از سوی دیگر نیز می‌تواند با سوء اختیار خود تا بی‌نهایت نیز سقوط کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: ما می‌توانیم بی‌نهایت رشد کنیم، یا بی‌نهایت سقوط کنیم؛ اما چه مقدار در این باره اندیشیده‌ایم تا وظیفه خود را بشناسیم و بتوانیم مسیر رشد و تعالی را طی کنیم؟

علامه مصباح یزدی با بیان این که پیامبران، سفیران الهی برای بیان برنامه‌های هدایت، رشد و ترقی انسان‌ها هستند، خاطر نشان کرد: از دیگر الطاف خدا این است که روزها و مکان‌هایی را به نام و یاد اولیای خود قرار داد تا راه آن‌ها و سخنان ایشان را به یاد آوریم و فراموش نکنیم. تحریک عواطف و گریه برای امام حسین علیه‌السلام هم برای تشدید محبت نسبت به ایشان است؛ البته محبتی ارزشمندتر است که بتواند ما را در راه حسین علیه‌السلام تربیت کند تا در مسیر ایشان حرکت کنیم.

وی انسان را موجودی کمال‌طلب معرفی كرد، و افزود: اگر باور داریم کمال ما در پیروی از دستورات خداوند و فرستادگان اوست، چه مقداردر پی رسیدن به کمال خود بوده‌ایم؟ آیا سرگرمی‌های دنیا ـ‌از وضع معیشت مادی خانواده، تا علاقمندی‌های سیاسی و حزبی‌ـ ما را به خود مشغول نکرده و مجال فکر کردن در این زمینه را از ما نگرفته است؟ اگر چنین باشد، ما هم مخاطب این كلام خدا هستیم كه فرمود: ذَرْهُمْ یَأْکُلُوا وَ یَتَمَتَّعُوا .

آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در بین حوادث عالم، یکی از مهم‌ترین حوادثی که در طول تاریخ بشریت اتفاق افتاده، حادثه انقلاب اسلامی ایران به دست امام خمینی(ره) است. ارزیابی این حادثه در همان زمان و پس از آن، نشان می‌دهد كه این واقعه با حوادث دیگر قابل مقایسه نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مهم‌ترین ویژگی این انقلاب را صبغه الهی آن و حرکت برای احیای کلمة‌الله عنوان كرد، و گفت: این ویژگی، انقلاب ما را از دیگر انقلاب‌ها ممتاز می‌کند. در سایر انقلاب‌های دنیا هزینه‌های زیادی پرداخت شد، اما اکثر آنها دستاورد قابل توجهی نداشت؛ اما انقلاب اسلامی به دست یک روحانی ساده، بدون در اختیار داشتن ثروت مادی صورت گرفت و توانست یک سیستم حكومتی چندهزارساله موروثی را براندازد تا در این کشور دین خداوند حاکم شود و مردم بتوانند در پرتوی آن به کمال و سعادت برسند. البته اعتماد امام(ره) و انقلابیون نیز به این وعده خدا بود که «إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرُکُم».

وی افزود: در سایه انقلاب، عزت بی‌نظیری نصیب این کشور شد؛ به گونه‌ای که قدرت‌های مختلف در برابر آن کاری از پیش نبرده و تسلیم آن شدند و زمینه حرکت جدید انسانی اتفاق افتاد که نظیرش در عالم کمتر اتفاق افتاده است.

علامه مصباح یزدی با بیان این‌که نباید توقع داشت که با پیروزی انقلاب همه مشكلات تمام شده باشد، ادامه داد: بر اساس فرهنگ قرآنی، این حادثه نیز مانند هر حادثه دیگری زمینه‌ای برای امتحان جدیدی است و در واقع زمینه جدیدی برای امتحان امت اسلامی ایران فراهم شده است. حال که قدرت به دست شماست، ببینید از امتحانتان سربلند بیرون آمده‌اید یا خیر؟  بر همین اساس فقط به فکر شکم و خوشگذرانی بودن، امری بسیار مذموم، و ناشی از نگاهی سطحی است؛ چرا که دغدغه اصلی ما باید موفق شدن در این امتحان باشد.

وی با اشاره به این که مواد امتحانی این آزمون بزرگ همان دستورات الهی در قرآن کریم است، اظهار داشت: یکی از دستورات قرآن این است که «أطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ اوُلِی الأَمْرِ مِنْکُم»؛ لذا هر کس باید خود را بسنجد که تا چه میزان تابع ولی امر مسلمین بوده است. اگر كسی هر کاری كه دلش خواست، را انجام داد، و بنده هوای نفس بود، چنین كسی در حد همان حیوانات است، و اگر قرب الهی را خواست و در پی اطاعت از خدا، و به تبع آن پیامبر صلوات‌الله‌علیه و اولوا الامر بود، و این روحیه در او تقویت شد، او از نعمت بی‌نظیر انقلاب اسلامی استفاده‌ای صحیح کرده است.

علامه مصباح افزود: اگر دائماً بر لبمان نام مبارك مقام معظم رهبری باشد، اما به دنبال كسب ریال و دلار بودیم، و ته دلمان این باشد که نمی‌توان این آخوند را بر کدخدا ترجیح داد، بدانیم این، همان اطاعت از هوای نفس است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با اشاره به این‌که انسان در سخت‌ترین شرایط نیز اختیار دارد، و اوست که باید تصمیم بگیرد، افزود: اگر در همه شرایط خواست الهی را بر منافع خودمان ترجیح دادیم، در این صورت بالاترین بهره را از زندگی‌مان برده‌ایم.

گفتنی است دیدار جمعی از کارکنان نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با علامه مصباح یزدی، یکشنبه دوم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد.

 

برای شنیدن صوت این‌ جلسه این‌جا را کلیک‌ کنید!