علامه مصباح: جایگاه استاد در فرهنگ اسلامی، قابل مقایسه با دیگر فرهنگ‌ها نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه رفیع استاد در بین همه مکاتب و دیدگاه‌ها، خاطر نشان کرد: در فرهنگ اسلامی، جایگاه استادی که سبب کمال انسان و قرب به خدا بشود، قابل مقایسه با جایگاه استاد از نظر دیگران نیست.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در آستانه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم، در دیدار با جمعی از اساتید مدرسه علمیه رشد، اظهار داشت: اراده خداوند متعال بر این تعلق گرفته كه بین مخلوقاتی که در این عالم زندگی می‌کنند، ارتباطات متنوعی وجود داشته باشد؛ ارتباطاتی که ظاهرا در عالم ملکوت و بین فرشتگان وجود ندارد.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ویژگی‌های انسان، اظهار داشت: در بین همه مخلوقات، فقط انسان است که می‌تواند با اختیار خود تا بی‌نهایت عروج کند؛ به گونه‌ای که ملائکه، خادم او محسوب شوند؛ از سوی دیگر همین انسان می‌تواند تا جایی سقوط کند که از حیوانات پست‌تر شود.
وی رابطه معلم و متعلم را یکی از روابط متنوع بین موجودات این عالم عنوان كرد، و افزود: در اسلام اهمیت بسیار زیادی به این رابطه داده شده است؛ تا جایی كه در برخی موارد رابطه علمی از رابطه پدر و فرزندی نیز بالاتر دانسته شده است؛ از جمله شگفتی‌های این ارتباط این است که می‌تواند طرفینی باشد؛ یعنی فردی از یک جنبه، معلم كسی باشد، و در عین حال از جنبه دیگر، متعلم وی به‌شمار رود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه رفیع استاد در بین همه مکاتب و دیدگاه‌ها، خاطر نشان کرد: در فرهنگ اسلامی، جایگاه استادی که سبب کمال انسان و قرب به خدا بشود، قابل مقایسه با جایگاه اساتید دیگر نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که همه اساتیدی که مشغول تدریس هستند، به یک اندازه اجر و ثواب ندارند، افزود: گاهی اجر یک استاد ده‌ها، بلکه هزاران برابر اجری است که استاد دیگر دارد و این تفاوت به نیت استاد بستگی دارد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اهمیت نیت خالصانه در همه کارها، اظهار داشت: حتی تدریس معارف دین، اگر بدون نیت خالص و بدون اعتقاد و ایمان به حق باشد، ارزش و ثمره‌ای ندارد. چون علم زمانی ارزش دارد که تبدیل به ایمان بشود.
وی با اشاره به مراتب مختلف نیت، از پایین‌ترین مرتبه تا درجه‌‌ای نزدیک به انبیا، اظهار داشت: اگر نگاه معلم به تدریس، به عنوان یك شغل باشد، هر چند این امر مذموم نیست، اما معلم، خودش بهره معنوی چندانی از كارش نخواهد برد؛ اما اگر تدریس را چون خدا دوست دارد، انجام دادیم، ارزشی بی‌نهایت خواهد داشت.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با استناد به روایتی، گفت: هرکس برای خدا علم بیاموزد و برای خدا به آن عمل کند و برای خدا علم را به دیگران آموزش دهد، در آسمان‌ها از او با عظمت یاد می‌شود.
وی با تأكید بر این که باید فرصت‌های پیش آمده را قدر بدانیم و نیت‌هایمان را خالص کنیم، خاطر نشان کرد: اگر خالص شدیم، تعریف و مذمت دیگران در ما اثری نخواهد داشت؛ چرا که ما فقط به دنبال خشنودی خداوند خواهیم بود، نه تعریف و تمجید دیگران.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: باید سعی کنیم تفکر کار كردن برای خدا را به شاگردان نیز منتقل کنیم، و یکی از راه‌های انتقال این تفکر به شاگردان این است که در عمل، الگوی مناسبی برای آنها باشیم.
وی با یادآوری لزوم تواضع و فروتنی شاگرد نسبت به استاد، گفت: استاد، مخلص باشد یا نباشد، وظیفه شاگرد، احترام و اکرام اوست.
آیت‌الله مصباح یزدی در پایان با بیان این که علمای گذشته واسطه فیض برای رساندن نورانیت اهل‌بیت علیهم‌السلام و معارف آنها به ما بوده‌اند، ادامه داد: اگر ما هم بتوانیم سهم بسیار اندکی در رساندن فیوضات اهل‌بیت علیهم‌صلوات‌الله به دیگران داشته باشیم، برای دنیا و آخرتمان کفایت می‌کند.
گفتنی است این دیدار صمیمی دهم اردیبهشت ماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد.
انتهای پیام/