علامه مصباح: دشمنان ما، دشمن اسلام هستند، نه دشمن ایران

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز اگر ما با دشمنی روبرو هستیم، دشمن اسلام است، نه دشمن ایران! شاه هم ایرانی بود، اما چون نوکر آنها بود، با او مشکلی نداشتند؛ اما امروز که ایران به برکت اسلام، عزت پیدا کرده، مستکبران عالم كه از همین اسلام سیلی خورده‌اند، با ایران اسلامی دشمن هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع گروهی از مسئولان مرزبانی و دریابانی سراسر کشوراظهار داشت: یکی از مسائلی که کمتر در مورد آن اندیشیده‌ایم این است که رفتارها، موضع‌گیری‌ها، انتخاب‌ها و حتی انتخاب دین ما بر چه معیار و اساسی بوده است؟ این در حالی است که تأکید اصلی انبیا، به خصوص پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بر تقویت بنیان‌های فکری و باورهای اصلی بوده است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به وجود انواع تفاوت‌ها و اختلافات بین افراد جامعه گفت: برخی اختلافات، رحمت الهی و سبب بقاء نسل هستند، مانند اختلاف زن و مرد؛ برخی تفاوت‌ها نیز بدون اختیار آدمی و بر اساس عوامل طبیعی است که قابل تغییر نیز نیستند؛ مانند اختلاف در لهجه، قوم، نژاد و ملیت؛ اما برخی اختلافات به سبب اختیار افراد بوده و قابل تغییر نیز هستند؛ مانند اختلاف در دین و گرایشات اجتماعی و سیاسی. اتفاقاً اختلافاتی که جدی‌تر است و بیشتر موجب درگیری می‌شود، همین نوع از اختلافات است.

وی در پاسخ به این سؤال كه اصلاً چرا این اختلافات وجود دارد و چرا همگان یک دین را انتخاب نمی‌کنند که اختلافی بین آنها نباشد، گفت: این اختلافات مبتنی بر مسائل بنیادین فکری است، و هر کسی باید این مسأله را برای خودش حل کند که آیا دین و مذهب که به خاطر آن با دیگران اختلاف پیدا کرده، صحیح است یا نه. کسانی که عقل بیداری دارند سعی می‌کنند این مسائل را برای خود حل کنند؛ نه این که صرفاً به خاطر تولد در خانواده‌ای شیعه، شیعه شوند. متأسفانه این افراد، اندک هستند.

این مفسر قرآن کریم با استناد به آیاتی از قرآن کریم خاطر نشان کرد: خداوند پیامبرانی را فرستاد تا راه مستقیم را به مردم نشان دهند، و آنها را در این جهت به اندیشیدن وادارند. همه پیامبران بر دو مسأله ایمان به خدا و روز قیامت تأکید داشتند؛ اما جا دارد که درباره این مسأله تأمل شود که آیا واقعاً خدایی وجود دارد، یا خیر، و آیا واقعاً ما باید روزی به خاطر اعمالمان پاسخگو باشیم، یا خیر. حال، اگر ما تنبلی کردیم و صرفاً به دلیل تقلید از پدران، راهی را برگزیدیم، آیا در صورت گمراهی، عذری خواهیم داشت؟

آیت‌الله مصباح با اشاره به این که گاهی عده‌ای می‌گویند چون ما ایرانی هستیم، گفته‌های آن مرد عرب به ما ربطی ندارد و ما باید تابع سنت و آئین نیاكانمان باشیم، اظهار داشت: آیا جا ندارد یک انسان سخن پیامبران را بشنود و حد اقل در باره آنها فکر کند؟ آیا این که صرفاً از رفتارهای نیاکان تبعیت كنیم، ما را به حقیقت می‌‌رساند؟ اتفاقاً مشرکان هم در برابر دعوت پیامبران چنین استدلال می‌کردند که آباء و اجداد ما بت‌پرست بودند؛ ما هم آئین آنها را ادامه می‌دهیم! آیا چنین منطقی، صحیح و قابل قبول است؟  كمترین كاری كه ما باید انجام دهیم این است که بیاندیشیم كه آیا سخن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله صحیح است، یا نه.

وی یکی از نواقصی اصلی جامعه را پذیرش گرایش‌های عقیدتی و سیاسی از روی تقلید برشمرد، و خاطر نشان کرد: لازم است گاهی در باره خدا، روزقیامت و سخنان انبیا بیاندیشیم، که آیا درست است یا خیر؛ اگر گفته‌های ایشان صحیح است، ما چه وظایفی در برابر خدا داریم؛ چه كارهایی را باید انجام دهیم، و از چه اموری باید پرهیز کنیم؛ چه کسی را باید الگوی خود قرار دهیم، و از فرمان چه کسی اطاعت کنیم؛ اگر آخرتی هست، چگونه به اعمال ما رسیدگی خواهد شد؛ اینها مسایل بنیادینی است كه ما باید برای آنها پاسخی پیدا كنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأكید بر این که رفتارهای روزمره ما نیز متأثر از همین گرایش‌های عقیدتی و مسائل بنیادین است، ادامه داد: تمام رفتارهای فردی، تعامل با خانواده و فعالیت‌های اجتماعی ما، همگی متأثر از نوع نگرش ما نسبت به این مسائل است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به پدیده عظیم پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری نظام اسلامی در کشور، اظهار داشت: باید با خود بیندیشیم که آیا این پدیده عظیم به ما ربطی دارد، و آیا در مقابل آن وظیفه‌ای داریم. با خود بیندیشیم و ابتدا این مسأله را برای خود حل کنیم که آیا نظامی‌ که برای برپایی و دوام آن صدها هزار شهید تقدیم شده است، آیا بر حق است، یا خیر، وآیا کسانی که جانشان را در این مسیر داده‌اند، بر ما حقی دارند یا خیر؟

وی با بیان این نكته كه اگر انقلاب اسلامی‌نبود، بسیاری از ما جهنمی ‌می‌شدیم، و با انقلاب اسلامی از هلاکت نجات یافتیم، اظهار داشت: خداوند این پدیده عظیم را به دست یکی از بندگان صالح خود که به دنبال هیچ پست و مقام و ثروتی نبود، و زندان و تبعید و داغ فرزند را در این راه به جان خریده بود، محقق کرد، و ما در سایه این انقلاب به عزتی رسیدیم که قابل تصور نبود. آیا عزت امروز ما به خاطر ایرانی بودن ماست، یا به خاطر اسلام؟ همان اسلامی که امام(ره) با حرکت خود آن را به ما آموخت.

آیت‌الله مصباح یزدی، حضرت امام(ره) را مصداق «داعی الله» خواند، و افزود: او اسلام واقعی را تبیین کرد و عده‌ای نیز به دعوت او لبیک گفتند و حاضر شدند در این مسیر انواع رنج‌ها و شکنجه‌ها را تحمل کرده و جان خود را در این راه نثار کنند، تا اسلام بر کشور حاکم شود. آیا این همه شهید تقدیم شد تا ما ایرانی شویم؟ مگر قبل از آن ایرانی نبودیم؟!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: اگر جنگیدن فقط برای خاک و وطن ارزش داشته باشد، پس بعثی‌ها هم که در مقابل ایران ایستاده بودند و برای کشورشان می‌جنگیدند، کار پسندیده‌ای کرده‌اند! ما باید به این نكته توجه داشته باشیم که ایرانی، عراقی و افغانی بودن که بر اثر عوامل طبیعی و خارج از اختیار ما بوده، موجب عزت ما نمی‌شود. آنچه سبب عزت و افتخار است، ایمان به خدا از روی عقل و اختیار است.

وی تفکر برای شناختن راه حق، و به دنبال آن، ایمان به خدا و قیامت را بهترین بهره‌ای دانست که می‌توان به برکت خون صدها هزار شهید از این انقلاب گرفت، و ادامه داد: اگر كسی اهل دنیا، و فارغ از دین باشد، رفتارهایش ارزشی نخواهد داشت، تلاش‌های چنین كسانی برای کسب رفاه مادی بیشتر خودشان است و به فرمایش حضرت علی علیه‌السلام مانند سگانی است كه عوعوکنان به جان هم می‌افتند. آنچه سبب می‌شود ما از حیوانیت نجات یافته و اشرف مخلوقات باشیم، ایمان به خدا و عمل بر اساس این عقیده است.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: امروز هم اگر ما با دشمنی روبه‌رو هستیم، دشمن اسلام است، نه دشمن ایران! شاه هم ایرانی بود، اما چون نوکر آنها بود، با او مشکلی نداشتند؛ اما امروز که ایران به برکت اسلام، عزت پیدا کرده، مستکبران عالم كه از همین اسلام سیلی خورده‌اند، با ایران اسلامی دشمن هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های حضرت امام(ره) اظهار داشت: عظمت امام(ره) حتی دشمنانش را نیز تسخیر كرده بود؛ لذا معروف بود که هنگام سخنرانی امام(ره)، رئیس جمهور آمریکا برنامه‌هایش را قطع می‌کرد تا سخنرانی ایشان را به صورت مستقیم برای او ترجمه کنند! این عزت کجا، و ذلت ایرانی قبل از انقلاب کجا؟!

وی افزود: زمانی ارزش مردم ایران از سگ آمریکایی هم کمتر بود و کسی حق تعرض به یك سگ آمریکایی را نداشت؛ اما امروز سران آمریكا ایران را بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین دشمن خود می‌دانند. آنها پیروزی‌های متعدد كشورهای منطقه را از آن ایران عنوان می‌كنند، وهر چند وحشیانه به مردم یمن حمله می‌کنند، اما پیروزی‌های مردم یمن را نیز از ایران می‌دانند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که خروج از آن ذلت و رسیدن به این عزت به دست یک بنده مخلص خدا صورت گرفت، گفت: متأسفانه ما کمتر به این مسئله فكر کرده‌ایم که اسلام و انقلاب منشأ چه برکاتی بوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأكید بر این که امروز جانشین امام راحل(ره) نیز نقش خود را به خوبی ایفا کرده است، اظهار داشت: زندگی رهبر معظم انقلاب از بسیاری از ما ساده‌تر است؛ ایشان در سن 80 سالگی به اندازه سه جوان سی ساله کار می‌کنند؛ شیوه زندگی و فعالیت ایشان با کسانی که طمع رسیدن به پست و مقام دارند، بسیار متفاوت است؛ و مقایسه رهبر انقلاب با برخی مسئولان اشرافی به مثابه مقایسه حضرت موسی علیه‌السلام با فرعون، یا پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله با ابوجهل است.

گفتنی است این دیدار چهارم تیرماه جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!