علامه مصباح: نمی‌توان با رفتاری شبیه دشمنان، توقع رسیدن به نتایج اسلامی داشت

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم این مسیر را برویم، ابتدا باید باور و اعتقادمان را تصحیح کنیم، در مرحله بعد باید خودسازی کنیم، خودسازی مانند امام (ره) و رهبری؛ و باید بدانیم با حرف و شعار، كار درست نمی‌شود؛ باید همان‌گونه که انبیا رفتار کردند، عمل کنیم. نمی‌توان توقع داشت که رفتارمان همانند دشمنان اسلام باشد، اما با حرف زدن، نتیجه اسلامی بگیریم.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری، اظهار داشت: امروز مشکلات متعددی گریبان‌گیر جامعه است؛  از یک سو وضعیت نامناسب اقتصادی، تورم و مشکلات معیشتی، و از سوی دیگر وجود فساد و ویژه‌خواری، و از طرف دیگر آسیب‌های فرهنگی که جامعه با آن رو‌به‌رو است؛ اما باید توجه داشت این مشكلات فقط در کشور ما نیست و کشورهای دیگر هم كمابیش با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به نمونه‌هایی از مشكلات موجود در کشورهای مختلف، خاطر نشان كرد: در برخی از کشور‌ها کسانی که به جرم سوء‌استفاده مالی محكوم به زندان شده‌اند، قصد شرکت در انتخابات دارند و در صورت انتخاب شدن، در دوران تصدی پست مورد نظر مصونیت خواهند داشت!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روش‌های مرسوم در کشورهای دیگر گفت: در کشورهای مختلف، احزاب متعددی وجود دارند كه هر یك به دنبال کسب قدرت هستند و به همین خاطر علیه یک‌دیگر سخنرانی، افشاگری و دروغ‌پراکنی می‌کنند و تلاش می‌كنند به هر نحوی رقبا را از میدان بیرون کنند؛ در عرصه بین‌المللی نیز بسیاری از شعارها مانند آزادی، صلح و حقوق بشرفقط ابزاری برای رسیدن به مقاصد برخی کشورهای قدرتمند است.

وی افزود: البته اگر تا امروز کسی تردیدی در این زمینه داشت، با اتفاقات اخیر منطقه و دنیا، و هم‌چنین با حضور شخص ترامپ که پرده‌ها را بالا زده و تفکرات واقعی‌شان را عیان كرده، دیگر شکی وجود ندارد و امروز همه می‌دانند که هدف اصلی آن‌ها کسب منفعت و قدرت است و برای آن حاضر به انجام هر جنایتی، و حتی پشت کردن به هم‌پیمانان خود نیز هستند.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: آن‌چه جای تعجب دارد این است که ما به عنوان یك کشور اسلامی و انقلابی که امام(ره) آن را پایه گذاری کرده، در صدد هستیم که برای حل مشکلاتمان نسخه‌ای از دشمنان بگیریم؛ یعنی با این همه منابع غنی، به سمت کسانی که فساد و مشکلاتشان عیان شده، دست دراز کنیم.

وی با طرح این سؤال که آیا اسلام برای این شرایط و حل چنین مشکلاتی برنامه‌ای دارد یا خیر، خاطر‌نشان كرد: رفتار ما نشان می‌دهد که قائل به گرفتن راه حل از اسلام نیستیم و معتقدیم كه «ره چنان باید رفت که رهروان رفتند»؛ باید به کسانی مراجعه کنیم که حتی به هم‌پیمانانشان هم پشت می‌کنند! برخی مثل یكی از رؤسای جمهور اسبق عقیده‌شان این است که قله فکر بشری، لیبرالیسم است. بر اساس این نگاه، کسانی که می‌خواهند از دین و خدا برای حل مشکلات راه حل طلب کنند، عقب‌افتاده هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به رویکرد امام (ره) در نهضت اسلامی كه منتهی به پیروزی انقلاب شد، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم كه همه چیز در پیشرفت‌های مادی منحصر نیست؛ مگر امام راحل(ره) چه داشت که چنین انقلابی را به پیروزی رساند؟ بنده بر اساس آنچه از دین فهمیدم، گمان می‌کنم سخن دین، با روش‌های مرسوم در دنیا و نگاه غرب و تفکر غربی کاملا متفاوت است. عامل حرکت در آن نگاه، فقط تأمین نیازهای مادی است؛ در حالی که دین، حیات اصلی و حقیقی را در آخرت می‌داند و دنیا را فقط جایگاه موقتی و مزرعه‌ای برای رسیدن به آخرت معرفی می‌كند.

وی افزود: این در حالی است كه برخی ادعا می‌کنند که قرآن را قبول دارند، اما عملشان نشان می‌دهد كه دستورات قرآنی را اوهام و ارتجاع می‌دانند.

وی با اشاره به جریانات سیاسی کشور در هفتاد سال اخیر، گفت: در این مدت گروه‌های متعددی در جامعه ما پیدا شدند که هر یك با عنوان خدمت به مردم، توسعه و پیشرفت، عدالت و نظائر آن شعارهای مختلفی سر دادند؛ اما بنده به یاد ندارم هیچ یک از احزاب سیاسی، ارزش‌های دینی یا انسانی را به عنوان شعار مطرح کنند، و نهایت همتشان این بود که سهمی در قدرت داشته باشند؛ اما مرحوم مدرس با رویکردی متفاوت حركت جدیدی را شروع كرد که برای همگان تعجب برانگیز بود. در این میان کسی که توانست شعارهای مرحوم مدرس را عملی کند، حضرت امام(ره) بود؛ آیت‌الله کاشانی را نیز می‌توان حلقه وصل این جریان دانست.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: امروز 40 سال از پیروزی انقلاب گذشته و از ابتدای حركت امام(ره) چند نسل عوض شده است؛ حال، آیا حرکت و راه ما، همان چیزی است که امام راحل (ره) می‌فرمود، یا ما هم استحاله شده‌ایم؟ متأسفانه باید گفت امروز تعداد کسانی که با خودباختگی در مقابل آمریکا و تمدن غربی گرایش‌های لیبرالی دارند، از دوران انقلاب بیشتر است. شاید یکی از دلایل این امر این باشد که افراد تحصیل کرده ـ‌به‌خصوص کسانی که در غرب‌ تحصیل کرده‌اندـ خود را رشد یافته‌تر می‌دانند.

وی با اشاره به این که مهندس بازرگان علیرغم این که در حوزه شخصی فردی متدین بود و حتی کتاب‌های دینی هم داشت، از نظر انقلابیون فردی غرب‌گرا تلقی می‌شد، ادامه داد: اما امروز با مشاهده برخی از مسئولان باید گفت خدا پدر مهندس بازرگان را بیامرزد؛ برخی از ایشان به اندازه مهندس بازرگان هم اعتقاد به دین ندارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در نگاه برخی جریانات، جبهه پایداری جریانی متحجر و ارتجاعی است، خاطر نشان كرد: شما توجهی به این جریانات نداشته باشید؛ اما ببینید نسبت شما با تفکر و راه امام(ره) چیست؟ آیا واقعاً هدف اصلی شما خدمت به جامعه و نهایت هدفتان بهره‌مندی‌های مادی نیست؟ آیا ما واقعاً راه امام(ره) را باور کرده‌ایم؟ آیا باور داریم كه برای حل مشکلات موجود نیز باید به دستورات قرآن عمل کنیم؟ آیا باور کرده‌ایم که حتی اگر منافع دنیوی را هم بخواهیم، باید جامعه‌ای با ایمان و متقی داشته باشیم، و در این صورت است كه خداوند نیز برکاتش را از آسمان و زمین بر مردم نازل می‌کند، یا این تفکر را نوعی وهم و خیال می‌پنداریم، و راهکار حل مشكلات را همان چیزی می‌دانیم که غربی‌ها گفته‌اند؟ آیا باور داریم كه استغفار و بازگشتن به سوی خدا حتی خشکسالی را متوقف می‌کند، یا این حرف‌ها را تفکرات عوامانه می‌پنداریم و تنها راه حل چنین مشکلی را در پیشرفت و رسیدن به تکنولوژیِ بارور کردن ابرها و نظایر آن می‌دانیم؟

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: کسانی بودند كه صریحاً می‌گفتند قبل از انقلاب درباریان خوردند و بردند، حالا نوبت ماست که بعد از تحمل زندان و شکنجه به نان و نوایی برسیم!! آیا ما هم چنین تفکری داریم؟!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأكید كرد: عامل انحراف در دل همه ما وجود دارد؛ اگر هنوز فعال نیست، به‌خاطر این است که شرایط و موقعیت مناسبی پیش نیامده، و اگر روزی شرایط فراهم شود، معلوم نیست ما هم چنین حرف‌هایی نزنیم. مگر وزیر اسبق وزارت ارشاد صریحاً نگفت کار ما همان کار وزارت فرهنگ و هنر شاه است و ربطی به اسلام ندارد؟! اگر ما هم به موقعیتی برسیم، آیا همین حرف‌ها را ـ‌ولو با بیان دیگر و همراه با توجیهات دینی‌ـ مطرح نمی‌کنیم؟!

وی با بیان این که جا دارد در این زمینه با خود بیندیشیم و حساب خودمان را روشن کنیم، گفت:  اگر واقعاً دین را باور داریم، باید به لوازمش پایبند باشیم. اگر ما هم تنها راه حل مشکلات را همان بدانیم که دیگران می‌گویند، هدفمان هم همان اهداف مادی باشد، و در عمل هم در پی انتقاد از احزاب دیگر برای از میدان بیرون کردن آنها و رسیدن خودمان به قدرت باشیم، با دیگران چه تفاوتی خواهیم داشت؟ آیا همین که اسم این جریان را جبهه پایداری انقلاب اسلامی گذاشتیم، مسائل حل می‌شود؟!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: چه چیزی می‌تواند ما را از انحرافات باز بدارد که اگر به قدرت رسیدیم، از آن سوء‌استفاده نکنیم، اهل رانت‌خواری نشویم، رشوه ندهیم و نگیریم، و فساد نداشته باشیم؟ آیا دستورات اقتصادی غرب می‌تواند عامل بازدارنده از این انحرافات باشد؟ روشن است كه خیر.

وی با تأكید بر این که اگر ما دغدغه دین داشته باشیم، خداوند هم طبق سنت‌های خودش به ما کمک خواهد کرد، افزود: دو نگرش و تفکر در این زمینه وجود دارد؛ نگرش اول همان رویه حزب‌بازی که در دنیا مرسوم است و در آن تهمت و دروغ هم وجود دارد، را كارساز می‌داند؛ اما نگاه دوم عامل قوی‌تری را مؤثر می‌داند. حال، اگر ما تفكر دوم را باور داریم، چرا نتیجه آن در عمل ما دیده نمی‌شود؟!

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: ممکن است انسان به زبان شعاری بدهد، اما وقتی به مسئولیتی رسید، رفتارش بر خلاف آن باشد و عمل خودش را هم توجیه کند؛ حال، از کجا معلوم که اگر ما هم به قدرت برسیم، در عمل به آن‌چه گفته‌ایم، ملتزم باشیم؟!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: زمانی ربا با نرخ 12 درصد جنگ با خدا تلقی می‌شد؛ اما امروز 30 درصد سود را اسلامی می‌دانیم! در حالی که بسیاری از مشکلات اقتصادی و ورشکستگی‌ها ناشی از همین امر است!

وی افزود: تا زمانی كه فکر، اصلاح نشود، نمی‌توان توقع تحقق اسلام را داشت؛ لذا باید هم باور خودمان را اصلاح کنیم، هم باورهای انحرافی دیگران را تغییر بدهیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم، دنیاگرایی، منفعت‌طلبی و خودپرستی را عامل وضعیت فعلی دانست، و خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم خودمان را حفظ کنیم که باور داشته باشیم هر نفسی که می‌کشیم باید حسابش را نزد خدا پس بدهیم، و بدانیم كه در قبال تصرف در هر ریال از بیت‌المال، نزد خدا مسئولیم، چه رسد به تصرفات میلیاردی.

آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید فعالیت‌مان را بیشتر بر فرهنگ متمرکز کنیم؛ یعنی باور خود و دیگران را اصلاح کنیم؛ در غیر این صورت، هر تغییری هم انجام شود، همین آش و همین کاسه خواهد بود. با اكتفا به شعار و حرف، ما هم مانند کسانی هستیم که پس از رسیدن به قدرت دیگران را فراموش می‌كنند؛ اما زمانی كه  موقعیتشان به خطر می‌افتد فریاد وحدت کلمه، همدلی و نظایر آن را سر می‌دهند. این وحدت بهانه‌ای است برای این که چند روزی بیشتر بر صندلی پست و مقام بنشینند!

وی افزود: از کجا معلوم من و شما چنین نباشیم؟ تا زمانی كه فکر ما اصلاح نشود، هر چه زیبا سخن بگوییم و شعار بدهیم، وضعیت همین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری خاطراتی از زندگی امام راحل(ره)، اظهار داشت: امام (ره) در مصرف وجوهات برای خانواده خود نیز بر اساس مبانی دینی رفتار می‌کردند؛ تا جایی كه مرحوم حاج آقا مصطفی، اگر از برخی مراجع دیگر شهریه نمی‌گرفت، حتی نمی‌توانست زندگی‌اش را اداره کند. امام(ره) تا این حد مقید و بر اساس مبانی رفتار می‌كردند. امروز نیز جانشین صالح ایشان همین گونه است؛ ایشان به فرزندان‌شان اجازه ورود به فعالیت‌های اقتصادی را نداده‌اند و برخی از آنها هنوز هم در منزل اجاره‌ای ساكن هستند. آیا رهبر این كشور قدرت ندارد یک آپارتمان ساده برای فرزندانش تهیه کند؟!

وی با بیان خاطراتی از ساده‌زیستی رهبر انقلاب، تأكید كرد: تجربه 40 ساله بعد از انقلاب نشان داده که نه تنها در هیچ موردی كوچك‌ترین خیانتی در رفتار نبوده، بلکه حتی اشتباهی در تصمیمات‌شان نیز نمی‌توان یافت.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان خاطر نشان کرد: ما اگر بخواهیم این مسیر را برویم، ابتدا باید باور و اعتقادمان را تصحیح کنیم، در مرحله بعد باید خودسازی کنیم، خودسازی مانند امام (ره) و رهبری؛ و باید بدانیم با حرف و شعار، كار درست نمی‌شود؛ باید همان‌گونه که انبیا رفتار کردند، عمل کنیم. نمی‌توان توقع داشت که رفتارمان همانند دشمنان اسلام باشد، اما با حرف زدن، نتیجه اسلامی بگیریم.

  گفتنی است اعضای شورای مركز جبهه پایداری پنجشنبه، 28 تیرماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با علامه مصباح یزدی دیدار کردند.