علامه مصباح: تحقق جامعه اسلامی در گرو شناخت دین و شور دینی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر بخواهیم در مسیر صحیح قدم برداریم، باید معرفت صحیح و احساسات خداپسندانه داشته باشیم و اگر بخواهیم جامعه، اسلامی باشد، باید این معرفت و احساسات را در دیگران نیز پدید بیاوریم. لذا باید شناخت مشترکی در جامعه ایمانی شکل بگیرد و هر چه این معرفت، عمیق‌تر و فراگیرتر باشد، به هدف الهی نزدیک‌تر می‌شویم. از سوی دیگر باید بدانیم، دانستن، لازم است، اما کافی نیست؛ باید شور دینی هم داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی،  رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع اعضای جامعه ایمانی مشعر با استناد به روایتی از اصول کافی اظهار داشت: مؤمنان دارای نوری هستند که وقتی به هم می‌رسند، نور هر کدام در دیگری منعکس شده و از هم بهره مند می‌شوند؛ بر همین اساس چنین دیدارهایی از نورانیت خاصی برخوردار است؛ البته اگر در کنار این دیدار، به دنبال تبادل معرفت، بصیرت و همکاری هم باشیم، فوائد آن بیشتر می‌شود، به حدی كه قابل احصا نیست.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اشتراکات جمع حاضر، اظهار داشت: عقیده، ارادت و اخلاص نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام و ارادت به امام(ره) و انقلاب، و احساس مسئولیت نسبت به شهدایی که این شرایط را برای ما فراهم، ایمان ما را بیمه و زمینه سعادت ابدی ما را فراهم کرده‌اند، از جمله اشتراکات ما به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که رفتارهای فردی انسان که از روی اختیار انجام می‌شود، در گرو شناخت و انگیزه است، خاطر نشان كرد: اگر شناخت، صحیح نباشد، انتخاب نیز دقیق نخواهد بود و عمل بدون شناخت مانند انداختن تیر در تاریکی است؛ هم‌چنین، این انگیزه است که نیروی محرک فرد برای انجام عمل است و فرد را برای انجام عمل ترغیب می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که اگر شناخت ما درست باشد و انگیزه‌مان نیز یک امر دارای مصلحت واقعی باشد، انتخاب ما صحیح و ارزشمند خواهد بود، افزود: نقصان در شناخت یا انگیزه، مانع رسیدن به نتیجه مطلوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تعاون و همکاری در کارها، از جمله اموری است که تجربه، عقل و دین بر مطلوبیت آن اتفاق نظر دارند، اظهارداشت: طبیعتا کار گروهی و هم‌افزایی سبب انجام بهتر کارها و افزایش بهره‌وری می‌شود، و هر چه این تعاون از نظر کمی و کیفی بالاتر باشد، بهره‌وری نیز به صورت تصاعدی بالاتر می‌رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیروزی انقلاب اسلامی را یکی از بهترین نمونه‌های اثربخش بودن تعاون و همکاری دانست و گفت: هیچ فردی به تنهایی نمی‌توانست انقلابی با این عظمت را به پیروزی برساند؛ لذا هیچ یك از گروه‌های متعددی که با انگیزه‌های مختلف با رژیم سابق مبارزه می‌کردند، علی‌رغم داشتن برخی امکانات، به تنهایی نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ اما حضرت امام(ره) با شناختن ظرفیت‌های موجود در جامعه، عناصر مشترک گروه‌های مختلف را شناسایی کرد و در مسیر مبارزه به کار گرفت.

وی با تأکید مجدد بر این‌که رفتارهای انسانی تابع شناخت و انگیزه است، ادامه داد: شناخت مانند چراغی است که راه را روشن می‌کند، و انگیزه، نیروی محرکه‌ای است که انسان را به حرکت وا می‌دارد؛ امام(ره) نشان داد که انگیزه و شناختِ مشترک بین افراد جامعه می‌تواند معجزه بیافریند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند متعال بر ما منت نهاد و نعمتی به ما مسلمانان عنایت فرمود که در طول 1400 سال از ظهور اسلام تا كنون کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیر بوده است. حضرت امام(ره) با سخنرانی‌هایش شناخت مردم را افزایش داد، و با ایجاد احساسی مشترک در آنها، جامعه را به حرکت درآورد و تحولی شگرف در این کشور، بلکه در تمام دنیا پدید آورد؛ تحولی که هیچ سیاست‌مداری تصور آن را نمی‌کرد.

علامه مصباح یزدی تصریح كرد: انقلاب اسلامی در شرایطی به پیروزی رسید که تمامی دنیا در یک سو، و در سوی دیگر یک فرد روحانی ساده که هیچ سرمایه‌ای جز اخلاص خود نداشت، در مقابل هم ایستاده بودند.

وی افزود: ویژگی امام راحل(ره) این بود که اولاً دین را خوب شناخته بود، و بر خلاف دیگر گروه‌های مبارز، .تنها شناختِ صحیح را، شناخت دین می‌دانست. امام هم‌چنین می‌دانست كه برای حرکت صحیح اجتماعی، شناخت تنها کافی نیست، بلکه نیروی محرکه نیز لازم است، و او نیروی محرکه و انگیزه لازم برای یك حركت اجتماعی گسترده را با كمك قیام سیدالشهدا علیه‌السلام ایجاد كرد. حضرت امام(ره) به خوبی می‌دانست تنها عاملی که می‌تواند احساس مشترکی در افراد جامعه ایجاد کند و دل‌ها را به هم نزدیک کند، امام حسین علیه‌السلام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم‌چنین گفت: حضرت امام (ره) در حالی با استمداد از سیدالشهدا علیه‌السلام این انقلاب را بر پا كرد، که هیچ یك از کشورهای انقلابی دیگر که با نام اسلام به پا خواسته بودند، نتوانستند به نتیجه‌ مطلوبی برسند؛ بسیاری از انقلابیون ین كشورها نهایتاً فقط اختیارات سیاسی را به دست گرفتند، اما حكومتشان مانند سایر کشورها، تبدیل به یک نظام سکولار شد كه هرگز دغدغه اصلی‌‌شان اسلام نبود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وظایف ما در قبال نعمت شناخت دین و پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: اگر من و شما بخواهیم راه امام(ره) را دنبال کنیم، آیا راهی بهتر از راهی که حضرت امام(ره) انتخاب کرد، سراغ داریم؟! بر همین اساس وظیفه ما نیز اولاً روشنگری، و ثانیاً جهت‌دهی عامل محرکه و استفاده از ظرفیت‌های مشترک مردم است.

وی با یادآوری جمله معروف امام راحل(ره) که «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است »، افزود: علاوه بر این که عزاداری محرم و صفر، از بعد احساسی و انگیزه، سبب تحریک افراد می‌شود، این عزداری‌ها معنای دیگری هم دارد، و آن، این است که ما راه سیدالشهدا علیه‌السلام را تصدیق می‌کنیم و ادامه آن را صحیح می‌دانیم؛ به عبارت دیگر یعنی ما نیز حاضریم در قافله امام حسین علیه‌السلام حاضر شویم، و در ركاب ایشان به سوی قتلگاه برویم و در کنار آن حضرت جان بدهیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: البته همه افراد جامعه در یک سطح از دوستی و عشق نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام قرار ندارند؛ برخی اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین را دوست دارند، اما همتشان به اندازه‌ای بلند نیست که جان خود را در راه ایشان بدهند؛ هم چنان که در زمان امام حسین علیه‌السلام كسانی بودند كه آن حضرت را دوست داشتند، اما با ایشان به کربلا نیامدند.  اما باید بدانیم عزاداری در مصیبت این عزیزان فقط اشک ریختن و سینه زدن نیست؛ بلکه مقدمه‌ای است برای شباهت یافتن به ائمه علیهم‌صلوات‌الله.

وی هم‌چنین گفت: اگر بخواهیم در مسیر صحیح قدم برداریم، باید معرفت صحیح و احساسات خداپسند داشته باشیم و اگر بخواهیم جامعه، اسلامی باشد، باید این معرفت و احساسات را در دیگران نیز پدید بیاوریم. لذا باید شناخت مشترکی در جامعه ایمانی شکل بگیرد و هر چه این معرفت، عمیق‌تر و فراگیرتر باشد، به هدف الهی نزدیک‌تر می‌شویم. از سوی دیگر باید بدانیم، دانستن، لازم است، اما کافی نیست؛ باید شور دینی هم داشته باشیم.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: سعی کنید این شناخت و احساس را در خودتان ایجاد کنید، هم آنها را در دیگران پدید آورید، تا آنها هم بتوانند دوستان اسلام و دشمنان آن را بشناسند و احساسات پاک صحیح نیز در آنها تقویت شود؛ البته نه به هر شیوه‌ای؛ بلکه از راه صحیح و با استفاده از مطالب مستند و درست.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: به دنبال منافع شخصی نباشیم؛ همت خود را بالا ببریم، و بدانیم که عشق به اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین کیمیاست. یک قطره اشک خالصانه در راه این عشق با صد سال عبادت برابری می‌کند. بر همین اساس از اهل‌بیت علیهم‌السلام گدایی کنیم، و صادقانه نوکری برای آنها را افتخار بزرگی برای خودمان بدانیم، افتخاری كه باید با درخواست از خود ایشان، آن را به دست بیاوریم.

 گفتنی است دیدار علامه مصباح یزدی با اعضای جامعه ایمانی مشعر 13 تیرماه سال جاری در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای شنیدن صوت این‌ جلسه این‌جا را کلیک‌ کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...