علامه مصباح: امام(ره) مصداق بارز اولیاء الله بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: ما انبیا را ندیده‌ایم، اما بنده یک نفر را دیده‌ام که رفتاری شبیه انبیا داشت و هرگز به دنبال رفاه و لذت و دلخواه خود نبود و آن امام (ره) بود؛ من از سال 32 امام (ره) را می‌شناختم و به درس ایشان می‌رفتم و سی و چند سال حضور ایشان را درک کرده‌ام؛ به یاد نمی آورم حرکتی از ایشان دیده باشم که برای لذت و راحتی خودشان باشد؛ مؤید این سخن هم گفتار خودشان است – که چند مرتبه هم فرمودند – ما تابع وظیفه‌ایم، دنبال نتیجه نیستیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با مدیران و فرماندهان سپاه، با بیان این‌که عوامل مختلفی بر زندگی ما تأثیرگذار است که مقتضی رفتارهای خاصی از جانب ماست، اظهار داشت: بسیاری از تصمیماتی که در زندگی گرفته‌ایم، به خاطر اتفاقات و عواملی طبیعی بوده است که در زندگی ما رخ داده است.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به تفاوت انگیزه‌ها در انجام کارها اظهار داشت: خواسته‌های برخی از افراد دارای سیستمی است و شبیه یک هرم است. در مجموعه خواست‌های این افراد خواسته‌های پهن و گسترده‌ای وجود دارد که در قاعده این هرم است. این خواسته‌ها شامل تأمین زندگی، تربیت فرزند، رسیدگی به همسر، مسایل امنیت داخلی و... می‌شود. این خواسته‌ها در سطح بالاتری جمع‌تر می‌شود و تا به رأس هرم می‌رسد که یک نقطه است و آن نقطه تعیین کننده  همه خواسته‌های آن‌هاست. اما کسان دیگری نیز وجود دارند فکرشان مانند مکعب است که البته این مکعب نیز ممکن است چند رویه داشته باشد. در این رویکرد چند چیز در کنار هم برای این افراد هدف است  و هیچ‌گاه نیز به یک هدف و یک نقطه نمی‌رسند.

وی افزود: انبیا و ائمه علیهم‌السلام و برخی از شاگردان خاص آن‌ها، جزو گروه اول هستند و تنها هدفشان یک نقطه است وآن این‌که خدا از ما چه می خواهد. حتی اگر فکر و کاری دیگری هم می کنند، در راستای خواست و اراده خداست. سختی و راحتی کار، برای آنها مهم نیست، بلکه تنها اطاعت خدا را مدنظر قرار می‌دهند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: ما انبیا را ندیده ایم، اما بنده یک نفر را دیده‌ام که هرگز به دنبال رفاه، لذت و دلخواه خود نبود و آن امام (ره) بود؛ من از سال 32 امام (ره) را می‌شناختم و به درس ایشان می‌رفتم و سی و چند سال حضور ایشان را درک کرده‌ام؛ به یاد نمی‌آورم حرکتی از ایشان دیده باشم که برای لذت و راحتی خودشان باشد؛ مؤید این سخن نیز گفتار خودشان است – که چند مرتبه هم فرمودند – ما تابع وظیفه ایم، دنبال نتیجه نیستیم.

وی ادامه داد: همان امامی(ره) که در درس بلندبلند سخن می گفت و حتی اگر شاگردان اشکال نمی‌کردند، از آنها انتقاد می‌کرد، وقتی در مجلس عمومی می‌نشستند، بسیار کم حرف بودند. یعنی آن حرف زدنشان برای خدا بود و این سکوتشان هم برای خدا.

آیت الله مصباح ادامه داد: حتی وقتی که ایشان را گرفتند تا به زندان ببرند، ایشان در آرامش کامل بودند، چرا که می‌دانستند به وظیفه عمل کرده و می‌کنند و هر آنچه خدا بخواهد، می‌شود. لذا ایشان در همه شئون زندگی، از درس و بحث، مبارزه و زندان رفتن گرفته تا پیروزی انقلاب و رهبری، همواره به دنبال انجام وظیفه در مقابل خدا بوده‌اند.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که هدف خلقت این است که شرایطی برای انسان‌ها پیش بیاید که لیاقت دریافت رحمت‌های ویژه الهی را پیدا کنند، ادامه داد: این زندگی با این همه مسائل، مشکلات، جنگ‌ها و کشتارها، بلایای طبیعی و نظایر آن، همه به خاطر این است که انسان‌هایی بتوانند رشد کنند و لیاقت دریافت رحمت ویژه خدا را بیابند.

وی افزود: اگر ما این مسئله را درست تصور کنیم و بدانیم همه فعالیت‌هایمان باید به شکل یک هرم در یک نقطه متمرکز شود و سعی کنیم زندگی‌مان را بر همین اساس تنظیم کنیم، راه درست را در پیش گرفته‌ایم؛ یعنی باید اگر حرفی می زنیم یا سکوت می کنیم؛ اگر کاری انجام می‌دهیم و یا اگر رأیی می‌دهیم، همه برای خدا باشد و نه غیر آن.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: باید ببینم انگیزه ما در تصمیم‌ها چیست؟ پول، احترام یا مقام است و یا انگیزه‌مان الهی است. اگر تنها انگیزه ما خدا باشد، خدا نیز ولی ما خواهد بود و سرپرستی ما را بر عهده خواهد گرفت و ما هم، اولیاء الله خواهیم بود؛ همان‌ها‌یی که خدا می فرماید هیچ ترس، غم و غصه‌ای ندارند؛ از همین روست که امام (ره) فرمود با دلی آرام و قلبی مطمئن از خدمت خواهران و برادران مرخص می شوم؛ امام(ه) در زمانی این وصیت‌نامه نوشته بود که وضع ایران در سخت‌ترین شرایط بود، اما ایشان دلی آرام و قلبی مطمئن داشت.

وی ادامه داد: هر اندازه انسان کارهایش فقط برای خدا باشد، مقامش نزد خدا، بالا‌تر می‌رود و هر قدر بر خلاف این باشد، مقامش تنزل یافته تا جایی که از چارپایان نیز بدتر می شود.

علامه مصباح یزدی خاطر نشان کرد: ما اگر بخواهیم از این انقلاب و از این اسلام استفاده کنیم، باید اول ببینیم خدا چه دوست دارد و از ما چه می‌خواهد و در وهله بعد ببینیم بین آنچه که خدا دوست دارد، کدام کار را بهتر می توانیم به انجام برسانیم و در وهله آخر آن کار را تنها برای خدا، انجام دهیم. در این صورت از این اسلام و نظام اسلامی استفاده درستی کرده‌ایم و کار ما ارزشمند خواهد بود.

آیت‌الله مصباح در پایان اظهار داشت: اگر انسان چنین شد، ولو در حکومت طاغوت باشد، به بهترین وجه تربیت شده و رشد می کند. اما اگر انگیزه، شکم و هوای نفس شد، حتی اگر در دستگاه پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله و امام علیه‌السلام نیز باشد، تنزل می‌کند.

گفتنی است دیدار علامه مصباح یزدی با مدیران و فرماندهان سپاه، بیست و پنجم مردادماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) صورت گرفت.

برای شنیدن صوت این‌جلسه این‌جا را کلیک‌ کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...