علامه مصباح: دشمنی امریکا با ایران، به خاطر کمال‌طلبی و دوری مردم ایران از زندگی حیوانی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیشرفت علوم و تکنولوژی و حتی برقراری عدالت اجتماعی را ابزار و وسیله‌ای برای رسیدن به کمال حقیقی دانست و افزود: رشد و کمال حقیقی انسان در گرو دو رکن شناخت و اراده است؛ چرا که انسان در صورتی می‌تواند در افعال اختیاری خود راه بهتر را برگزیند که نسبت به آن شناخت داشته باشد؛ اما شناخت به تنهایی کافی نیست؛ همان‌گونه که بسیاری از افراد به مضرات دخانیات آگاه هستند، اما خودشان، دخانیات مصرف می‌کنند. از این‌رو اراده و عامل درونی مانند تعهد و تقوا لازم است تا فرد به آن‌چه آگاهی دارد، جامه عمل بپوشاند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم در هجدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به پدیده‌های اجتماعی بعد از انقلاب اظهار داشت: با آغاز جنگ و در زمانی که نیروهای مسلح کشور، از استحکام لازم برخوردار نبود، با دستور امام (ره)، بسیج مستضعفین تشکیل شد و مردم نیز مشتاقانه برای دفاع از ارزش‌ها به میدان آمده و بعد از آموزش‌های کوتاه‌مدت نظامی به جبهه‌ها اعزام می‌شدند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وسعت یافتن مسئولیت‌های بسیج در حوزه‌های غیر نظامی و تولید افزود: بسیج در سنین مختلف و در اصناف متعدد نیز وسعت یافته و در زمینه‌های مختلف، به ایفای نقش مؤثر پرداخته است و هر چند در ابتدا، هدف از تشکیل بسیج بیشتر در بُعد نظامی بود، اما امروز بسیج در ابعاد مختلفی، فعالیت دارد.

علامه مصباح یزدی، وجه امتیاز انقلاب ایران را اسلامی بودن آن دانست و افزود: سایر اهداف در جمهوری اسلامی، ذیل هدف اسلامی بودن، تحقق می‌یابند؛ چرا که اگر بعد اسلامی این انقلاب، تضعیف شود، ماهیت انقلاب از بین رفته است.

وی با اشاره به شعار جمهوری اسلامی در قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: اما عده‌ای جمهوریت و اسلامیت را دو مفهوم متباین می‌دانستند و برخی نیز جمهوری را اصل و در واقع عام می‌دانستند و اسلامی را شکل و قالب و به نوعی خاص می‌دانستند.

وی اسلامیت را اصل دانست و افزود: از همین رو وقتی در رفراندوم، جمهوری اسلامی مطرح شد، بسیاری از سیاستمداران پیشنهاد می‌کردند که جمهوری یا جمهوری دموکراتیک ، مورد رأی قرار بگیرد؛ اما امام (ره) اصرار داشت که «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد».

آیت‌الله مصباح در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که انسان فطرتا کمال‌طلب و به دنبال پیشرفت است، ادامه داد: ثروتمند به دنبال ثروت بیشتر و قدرتمند به دنبال قدرت بیشتر است؛ از این‌رو سؤال اصلی که باید به آن پاسخ داده شود این است که کمال حقیقی چیست و راه رسیدن به آن کدام است؟ با توجه به نوع پاسخ‌ها به این سؤالات، انگیزه‌ها، تفکرات و رفتارها نیز متفاوت می‌شود.

علامه مصباح یزدی، پیشرفت علوم و تکنولوژی و حتی برقراری عدالت اجتماعی را ابزار و وسیله‌ای برای رسیدن به کمال حقیقی دانست و افزود: رشد و کمال حقیقی انسان در گرو دو رکن شناخت و اراده است؛ چرا که انسان در صورتی می‌تواند در افعال اختیاری خود، راه بهتر را برگزیند که نسبت به آن شناخت داشته باشد؛ اما شناخت به تنهایی کافی نیست؛ همان‌گونه که بسیاری از افراد به مضرات دخانیات آگاه هستند، اما خودشان، دخانیات مصرف می‌کنند. از این‌رو اراده و عامل درونی مانند تعهد و تقوا لازم است تا فرد به آن‌چه آگاهی دارد، جامه عمل بپوشاند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برای رشد جامعه انسانی باید این دو عامل را ترویج و تقویت کرد؛ اظهار داشت: در واقع این دو عامل همان تعلیم و تزکیه است که در قرآن مطرح است و صد البته که قشر اساتید و فرهیخته اولویت دارند که این دو رکن را در جامعه، ترویج کرده و تحقق بخشند.

وی تلاش در دو بخش اثباتی و سلبی را لازمه انجام وظیفه دانست و افزود: از طرفی باید شرایطی که زمینه شناخت و تربیت را ایجاد می‌کند، به وجود آورد و از سوی دیگر باید مراقب آفت‌ها و سموم بود؛ چرا که این امور، مانع تأثیرگذاری عامل اثباتی می‌شود. از این رو باید عوامل اثباتی و آفت‌ها را به خوبی شناسایی کنیم.

آیت‌الله مصباح افزود: در این 40 سال در جهت انجام وظیفه اثباتی، کارهای بسیارخوبی صورت گرفته است و خداوند جوانانی به ما داده است که باید به خاطر وجود آن‌ها شکرگزار خداوند باشیم؛ اما حقیقت این است که آفت‌هایی نیز در کنار ‌آن‌ها وجود دارد که باید بیشتر به آن‌ها توجه شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به لزوم تربیت صحیح و مراقبت از خود، با استناد به آیه دهم از سوره روم گفت: طبق آیات قرآن کریم، گاهی فرد مؤمن است، اما از آن‌جا که در عمل، مراقبت چندانی ندارد و مرتکب گناه می‌شود، به مرور به احکام بی‌اعتنا می‌شود و کم‌کم در اعتقاداتش شک ایجاد می‌شود و به جایی می‌رسد که منکر آن‌ها می‌شود. یعنی انحراف در رفتار موجب تغییر عقیده می‌شود.

آیت‌الله مصباح با اشاره به این که برای تقویت اراده و انگیزه، نیاز به تمرین است، اما مرد تمرین کم است، ادامه داد: غالب افراد به دنبال زندگی راحت، آرام و بی دردسر هستند و نه دنبال انجام تکلیف؛ اما باید نسبت به میزان استعداد افراد مختلف، زمینه تربیت و رشد آن‌ها را فراهم کرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به این که هر کس نعمت بیشتری از خداوند گرفته، مسئولیت بیشتری نیز دارد، گفت: لذا قشر فرهیخته که نعمت‌های بیشتری از خدا گرفته‌اند – مانند نعمت استعداد، سلامت بدن، اعتماد و اعتبار اجتماعی – تکلیف بیشتری نیز نسبت به سایرین دارند؛ البته وضعیت تکالیف در شرایط عادی با شرایط اضطراری فرق می‌کند. امروز نیز که قدرت‌های استکباری علیه اسلام بسیج شده‌اند، شرایط اضطراری است و تکلیف سنگین‌تری بر دوش ماست.

وی  ادامه داد: کمتر دوره‌ای به اندازه عصر حاضر وجود داشته است که این همه دشمن، دشمنی و ابزار‌های دشمنی علیه اسلام جمع شده باشد. آنان در کنار استفاده از ابزارهای تحریم و تخریب اقتصاد و فروش اسلحه به کشورها، از ابزارهای فرهنگی، علمی و حتی بهداشتی نیز علیه نظام اسلامی استفاده می‌کنند.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: این همه فعالیت‌های دشمنان علیه نظام اسلامی و مردم مسلمان ایران به خاطر این است که این مردم می‌خواهند زندگی انسانی داشته باشند و به غیر از ترقی و رفع نیازهای مادی، به دنبال رشد انسانیت و رسیدن به کمال ابدی خود هستند. در واقع گناه این مردم، کمال‌طلبی و خارج شدن از دایره حیوانیت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به این‌که باید در داشته‌های علمی و تربیتی خود، بازنگری کنیم، اظهار داشت: اگر در معلومات و باورهایمان، ضعفی داریم، باید به دنبال جبران آن باشیم؛ اگر در اخلاق و ارزش‌ها ضعف داشته و گرایش‌های مادی و دل‌بستگی به لذت‌ها در ما وجود دارد، ابتدا به تعلیم و تربیت خود بپردازیم؛ در مرحله بعد به دنبال راهکارهایی برای تقویت این دو عامل در جامعه برآییم.

گفتنی است هجدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید کشور امروز 14 شهریور ماه در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!