علامه مصباح: جامعه امروز رشدیافته‌تر از ابتدای انقلاب است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی، قاعدتا هر سال جامعه، رشد بیشتری پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که طبق فرمایش مقام معظم رهبری، جوانان امروز ما که امام (ره) را درک نکرده و دفاع مقدس را ندیده‌اند، نه تنها کمتر از جوانان آن زمان نیستند، بلکه آماده‌ترند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و هیئت همراه، با اشاره به این‌که ویژگی این دنیا، همراهی آن با رنج‌ها و سختی‌هاست، ادامه داد: زندگی اولیای الهی و جانشینان ایشان همین را نشان می‌دهد؛ به نظر بنده در حال حاضر نیز فشارهایی که از نظر روحی و فکری به رهبری وارد می‌شود، بیش از همگان است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به روایتی مبنی بر بیشتر بودن بلاها و سختی‌ها برای کسانی که شبیه ترین افراد به پیامبران و معصومان هستند، افزود: البته مشکلات و بلاها، دائما سخت‌تر می‌شود؛ همان‌گونه که امتحانات تحصیلی افراد  نسبت به کلاس‌های بالاتر با هم متفاوت است و مقداری سخت‌تر می‌شود، جوامع انسانی نیز در طول تاریخ حکم کودکی را دارند؛ ابتدا امتحان‌ها بسیار ساده بود، با آمدن پیامبران بعدی و مراتب عالی‌تر و شریعت مهم‌تر امتحانات سخت‌تر می‌شد،‌ تا زمان پیامبر اکرم که فرمود: ما اوذی نبی‌ مثل ما اوذیت. این سخن دلالت بر امتحان‌های سخت‌تر آن زمان نسبت به جوامع قبل دارد. بنابراین اگر قرار است جامعه به قدری رشد کند که لیاقت رهبری حضرت مهدی(عج) را بیابد، باید مراحلی که هر یک از دیگری سخت‌تر است را طی کند.

وی ادامه داد: در قرن اخیر، انقلاب اسلامی یکی از بزرگ‌ترین امتحان‌های الهی بود که به رهبری امام(ره) به پیروزی رسید؛ تصور این‌که در نظام شاهنشاهی که به دستور اربابان استعمارگر و اجرای بردگانی مانند پهلوی اداره می‌شد، افرادی تربیت شوند که یاران امام (ره) شوند، بعید بود؛ نوجوان سیزده‌ساله‌ای که حاضر می‌شود زیر تانک برود، چه انگیزه و چه درکی دارد، این همت را از کجا آورده و در کدام دستگاه رشد یافته است. این‌ها نشان از رشد جامعه است. در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی، قاعدتا هر سال جامعه رشد بیشتری پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که طبق فرمایش مقام معظم رهبری، جوانان امروز ما که امام (ره) را درک نکرده و دفاع مقدس را ندیده‌اند، نه تنها کمتر از جوانان آن زمان نیستند، بلکه آماده‌ترند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: نباید از سختی کارها و سنگینی مسئولیت‌ها،  هراسی به دل راه داد! البته خداوند نشان داده است که هر کجا تلاش توأم با اخلاص باشد، بیش از تصور، انسان را یاری خواهد کرد.

وی با اشاره به نمونه‌های زیادی از خاطرات و نصرت‌های الهی در دفاع مقدس و سایر عرصه‌ها،  اظهار داشت: طبق فرمایش رهبری، این انقلاب از روز اول، یک روز بدون معجزه نداشته است! از همان زمان که قرار بود، امام (ره) با هواپیما از فرانسه به ایران بیایند و ترس زیادی از احتمال ترور امام (ره) وجود داشت تا همین امروز، شاهد نصرت‌های الهی بوده‌ایم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به خدمت صادقانه برخی از افراد ، به اظهارات مقام معظم رهبری درباره پذیرش ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: در این نظام، شرایطی فراهم شده که اگر کسانی اهل خدمت صادقانه باشند، در جایی قرار بگیرند که اگر دقیق اندیشیده شود، بهترین مکان برای خدمت‌گزاری است. البته شرایط جامعه نیز مهم است؛ گاهی جامعه به گونه‌ای است که علی‌علیه‌السلام را نمی‌پذیرد و اگر امیرمؤمنان می‌خواست به زور بر آن‌ها مسلط شود، نه تنها آن‌ها نمی‌توانند از خدمات ایشان استفاده کنند، بلکه به ایشان نیز ظلم می‌شود. این است که باید چندی بگذرد تا جامعه لیاقت این را پیدا کند که علی‌علیه‌السلام رهبر آن‌ها بشود.

آیت الله مصباح افزود: خداوند تأییدات خود را به اندازه‌ای که افراد مخلص در جامعه باشند و حفظ ارزش‌ها به آن راه، متوقف باشد، به صالحان می‌رساند و اجازه نمی‌دهد کارها و زحمات از بین رود. خداوند همواره در کارهایش، غالب است؛ گاهی ما خیال می‌کنیم که اهل حق در جایی، شکست خورده‌اند، در حالی‌که این اقتضای بی‌لیاقتی برخی از کسانی بوده است که در ظاهر عنوانی داشته‌اند؛ وگرنه خداوند شکست نمی‌خورد.

وی ادامه داد: اگر دیدیم در جایی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم خدماتی انجام دهیم، که دیگران، نمی‌توانند، باید به صورت مضاعف شکر خداوند را به‌جا بیاوریم؛ خدمت‌گزاران کم نیستند، اما ظرفیت‌ها با هم فرق می‌کند و باید مراقب باشند که کوتاهی از آن‌ها سر نزند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با با بیان این‌که در این نظامی که در طول تاریخ بی نظیر و ارزشمند است، خداوند کاری را نصیب شما کرده است که سنخ آن با بسیاری از مسئولیت‌های دیگر، قابل مقایسه نیست، خاطر نشان کرد: انجام وظیفه شما سبب شد، تا خیلی ازشکم‌ها،  گرسنه نباشد، برخی از آبروها حفظ شود و جلوی برخی از انحرافات ناشی از فقر گرفته شود؛ این در حالی است که دل یک بچه را شاد کردن، اجری بیش از تصور ما دارد، چه رسد که وظیفه کسی در طول سال، چنین باشد. از این‌رو باید با تدبیر، اخلاص و تلاش به بهترین وجه، قدر این توفیق را دانست و در عمل نیز کم نگذاشت.

وی با اشاره به برکات انقلاب اسلامی و حرکت امام (ره) خاطر نشان کرد: سرچشمه همه این توفیقات شما، حرکت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی است؛ از این‌رو باید قدردان آن بود. همچنین باید قدردان وجود رهبری بود که بر اساس اسباب عادی، نمی‌توان انتظار وجود جانشینی شبیه ایشان داشت.

آیت الله مصباح یزدی افزود: حتی ما که چندین سال با ایشان آشنایی داشتیم، هرگز این توانایی‌ها و چنین ظرفیت‌های عظیمی را در ایشان سراغ نداشتیم؛ ظرفیتی که دوست و دشمن به آن اذعان دارند و در عالم کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است. در مقابل نیز، خداوند، چه محبتی از ایشان را در دل مؤمنین قرار داده است؛ شخص جانبازی که به دیدار رهبری رفته بود، وقتی از او سئوال کردند که چه آرزویی داری؟ گفت: دیگر آرزویی ندارم؛ آرزو داشتم رهبرم را از نزدیک ببینم که محقق شد. کجا در دنیا، این چنین عشق و محبت‌هایی سراغ دارید؟

علامه مصباح با اشاره به به مهربانی و خیرخواهی رهبری نسبت به مردم جامعه خاطر نشان کرد: کجا می‌توانید رهبری را بیابید که تا این اندازه مردم خود را دوست بدارد و خیرخواه آن‌ها باشد و مردم هم او را دوست بدارند؟ خدا را شاکر هستیم که خداوند چنین نعمتی را به ما عطا کرده است و رهبری جامعه را به دست ایشان سپرده و به او عزت، اقتدار و حسن تدبیری عنایت کرده که به بهترین وجه کشور را اداره کرده است، به گونه‌ای که حتی دشمنان نتوانند از او خرده بگیرند. امیدوارم خداوند به ما لیاقت درک و شناخت رهبری را عنایت بفرماید تا لیاقت رهبری صاحب اصلی یعنی امام زمان (عج) را بیابیم.

در این دیدار دکتر پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در کمیته امداد امام خمینی (ره)، مسئولیت را نعمتی الهی دانست که علیرغم سختی‌ها و فشارهای زیاد، فرصتی برای خدمت به مردم فراهم آورده است.

گفتنی است این دیدار 28 آذرماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...