هشدار علامه مصباح نسبت به خطری که فرمانده لشکر امیرمؤمنان‌ را قاتل امام حسین‌ کرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که همه خطرها از همین نیت‌ها، سرچشمه می‌گیرند، افزود: خطرهای دینی بسیار مهم‌تر از خطرهای دنیاست؛ همین خطرهاست که سبب می شود فرمانده لشگر حضرت علی‌علیه‌السلام قاتل حضرت سیدالشهدا‌علیه‌السلام بشود. عمر سعد نیزبه همین سادگی جنگ با امام حسین‌علیه‌السلام را قبول نمی کرد، اما صبح عاشورا، اول نماز صبح را خوانده و بعد صدا زد: ای لشگریان خدا! بر اسبانتان سوار شوید، بشارت باد بر شما بهشت!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در دیدار با گروهی از اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت اخلاص در کارها اظهار داشت: موضوعی که در طول عمرم، مهم‌تر از آن ندیدم و در صورت نبودش، خطر بسیار بزرگی ما را تهدید می‌کند، موضوع نیت خالص است. چه بسا همه ما در سخنرانی‌ها و حتی نوشته‌هایمان، این موضوع را بیان کرده‌ایم، اما واقعیت این است که باید ببینیم تا چه حد خودمان به اهمیت آن پی برده و در پی کسب آن بوده‌ایم؟

آیت‌الله مصباح یزدی، با اشاره به این‌که  از هرکسی در هرشرایطی بر نمی‌آید که نیتی خالص داشته باشد، درباره چرایی این مسئله گفت: جواب ساده این است که نیت خالص مقدماتی دارد، انسان باید فکر کند و ضررهای نیت بد و منافع نیت خوب را ارزیابی کند. اما این مسأله نیاز به بحث‌های دقیق و فنی دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از جهت‌هایی که کمتر به آن توجه می‌شود، این است که کاری در ابتدا، با نیت و انگیزه صحیحی انجام می‌شود و حتی تصور نمی‌شود که شائبه‌ای در آن باشد، اما بعد از چندی آثاری ظاهر می‌شود که مشخص می‌کند، آن‌گونه که باید خالصانه نبوده است؛ به عبارتی انسان خودش گمان می‌کرده که خالصانه انجام می‌دهد، اما بعد می فهمد خالصانه نبوده است؛ از این‌رو جا دارد که انسان در این زمینه نیز فکر کند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطر نشان کرد: گاهی تعبیراتی در قرآن و روایات دیده می‌شود که ذهن ما حتی آمادگی روبه‌رو شدن با آن را ندارد و می‌خواهد از آن عبور کند. مثل این آیه از قرآن که می فرماید: وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ؛ یعنی حتی در بین مؤمنان، کسانی که مشرک نباشند، بسیار اندک هستند!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: به نظر می‌رسد بسیاری از مؤمنان خودشان توجه ندارند که در نیت‌شان مشکلی وجود دارد و نیت ناآگاهانه دیگری نیز در انسان وجود دارد و همین امر سبب می‌شود که رسیدن به نیت خالص بسیار سخت شود.

وی با اشاره به این که جابربن یزید جعفی از اصحاب سرّ امام صادق و امام باقر علیهماالسلام بوده است، افزود: امام معصوم به این جابر با این مقام می‌فرماید که ای جابر، به ولایت ما نخواهی رسید مگر این که اگر همه شهرعلیه تو جمع شوند و تو را به خاطر مسیر حقت، مذمت کنند، حتی غمگین نشوی و اگر همه اهل شهر، تو را آدم صالح دانستند، اصلا خوشحال نشوی، بلکه باید رفتارت بر اساس کتاب الله باشد؛ یعنی در غیر این صورت معلوم می‌شود رفتار، خالصاً لله نبوده است.

آیت الله مصباح افزود: باید در هرکاری که می‌خواهیم انجام دهیم، لحظه به لحظه ببینیم ایمان و انگیزه‌مان، فقط الهی است یا نیت و انگیزه دیگری هم در کنار آن وجود دارد؟ ببینیم خدا از این کار راضی است یا خیر؟ باید توجه داشته باشیم که افزون بر انگیزه اولیه کلی، انسان باید لحظه به لحظه از کارها و نیت خود مراقبت کند.

وی با اشاره به این که خطرها همه از همین نیت‌ها، سر می زند، افزود: خطرهای دینی بسیار مهم‌تر از خطرهای دنیاست؛ همین خطرهاست که سبب می‌شود فرمانده لشگر حضرت علی‌علیه‌السلام قاتل حضرت سیدالشهدا‌علیه‌السلام بشود. عمر سعد نیز به همین سادگی جنگ با امام حسین‌علیه‌السلام را قبول نمی‌کرد، اما صبح عاشورا، اول نماز صبح را خوانده و بعد صدا زد: ای لشگریان خدا! بر اسبانتان سوار شوید، بشارت باد بر شما بهشت!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سختی رسیدن به خلوص نیت ادامه داد: از همین رو حضرت امام (ره) و دیگر بزرگان در بحث‌هایشان روی این مطلب، تأکید داشته و راه‌هایی برای روش آزمایش خلوص نیت ذکر کرده‌اند.

گفتنی است این دیدار در تاریخ  31 شهریور ماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

 برای دریافت فایل صوتی این‌جلسه این‌جا را کلیک کنید!