علامه مصباح: امروز بزرگ‌ترین وظیفه، مقابله با فساد است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که ریشه همه فسادها به دوعامل اصلی بر‌می‌گردد، ادامه داد: عامل اول این‌که کسانی – حتی اگر قصد برخورد با فساد را داشته باشند- راه آن را ندانند و جهل داشته باشند؛ اما عامل دوم و بزرگ‌تر، این است که عده‌ای بدانند، اما نخواهند؛ یعنی وقتی می‌بینند اگر قرار باشد به وظایف خود عمل کنند، باید قید برخی از منافع خود را بزنند، به وظیفه عمل نمی‌کنند. بنابراین برای برخورد با ریشه اصلی فسادها، باید با این دو عامل مقابله کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رهه) در دیدار با سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور و جمعی از مسئولان و فرماندهان ناجا اظهار داشت:  خدا را شکر می‌کنیم که در زمانی زندگی می‌کنیم که بعد از 1400 سال، نظام اسلامی مقتدری در چنین کشوری برقرار است. این نظام به عنوان نمونه‌ای در دنیا ثبت شد و نشان داد یک نظام اسلامی مقتدر نه تنها می‌تواند جامعه را اداره کند، بلکه ثابت خواهد شد که تنها راهی است که می‌تواند سعادت دنیا و آخرت را برای بشر تأمین کند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی افزود: خداوند متعال بعد از رحلت حضرت امام(ره) جانشین شایسته‌ای را نصیب ما کرد که امروز مایه افتخار ایران زمین است؛ خداوند رهبری با ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فرد برای ما قرار داده است. باید بر خود ببالیم در دنیایی که برخی مردم کشورها، از  رهبران خود نفرت دارند – و آن‌ها را مایه ننگ می‌دانند – رهبری داریم که حتی کشورهای دیگر و مردمی در اقصی نقاط عالم افتخار خود می‌دانند که تابع این رهبر باشند. هر قدر در باره عظمت این نعمت فکر کنیم، نمی‌توانیم حق آن را ادا کنیم.

وی وجود یارانی که بازوی رهبری باشند و منویات ایشان را محقق کنند، از دیگر نعمت‌های الهی دانست و افزود: سیر حرکت در هر کدام از ارکان رشدِ امنیت، فرهنگ، اقتصاد و سایر ارکان، مجموعا صعودی بوده است و برآیند کلی نظام، برآیند مثبت و رو به بالا بوده است.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: امروز – همان‌گونه که بزرگان ما در مواقع مختلف تأکید کرده اند،-  بزرگ‌ترین وظیفه ما مبارزه با فسادهاست؛ البته فساد انواعی دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که ریشه همه فسادها به دوعامل اصلی بر‌می‌گردد، ادامه داد: عامل اول این‌که کسانی – حتی اگر قصد برخورد با فساد را داشته باشند- راه آن را ندانند و جهل داشته باشند؛ اما عامل دوم و بزرگ‌تر، این است که عده‌ای بدانند، اما نخواهند؛ یعنی وقتی می‌بینند اگر قرار باشد به وظایف خود عمل کنند، باید قید برخی از منافع خود را بزنند، به وظیفه عمل نمی‌کنند. بنابراین برای برخورد با ریشه اصلی فسادها، باید با این دو عامل مقابله کرد.

آیت‌الله مصباح برخورد با جهل و هوای نفس را وظیفه اصلی انبیای الهی دانست و افزود: «یعلمهم و بزکیهم» که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید، همان از بین بردن جهل و تربیت افراد است؛ یعنی مقابله با جهل و هوای نفس. به عبارت بهتر، مردم علاوه بر این‌که باید حق را بیاموزند، باید به گونه‌ای تربیت شوند که به وظایف خود توجه داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که به برکت تدبیرهای مقام معظم رهبری، حرکت‌های خوبی در هر دو جهت انجام گرفته است، ادامه داد: این‌ها مانند میوه‌هایی است که خداوند به دست ایشان غرس کرده است؛ شاید در عالم، رهبری این چنین که تدبیر جامع، به موقع و با سعه صدر داشته باشد، وجود نداشته باشد، بلکه حتی می‌توان گفت کسی که بتوان او را با رهبر ایران مقایسه کرد، وجود ندارد. خاضعانه از خداوند متعال، سلامتی، طول عمر و توفیقات ایشان را مسألت داریم. چرا که برکات تصمیم‌های ایشان شامل هشتاد میلیون نفر در ایران و صدها میلیون نفر در خارج از کشور می‌شود.

وی در ادامه خطاب به مسئولان اظهار داشت: باید سعی کنیم که منویات ایشان و خواسته‌های ایشان از گروه‌های مختلف را شناخته و محقق کنیم؛ گاهی منافع شخصی مانع می‌شود که حتی انسان دقت کنند که رهبری از ایشان چه می‌خواهد، از این‌رو سخن رهبری را به‌گونه‌ای تفسیر می‌کند که با منافع وی سازگار باشد؛ این همان وسوسه‌های شیطانی است که مانع نشر برکات ایشان می‌شود. در مرحله بعد نیز در اجرا، روش‌های مناسبی برای تحقق این منویات پیدا کنیم.

آیت‌الله مصباح با تأکید بر لزوم کسب بصیرت مسئولان در نظام اسلامی خاطر نشان کرد: وظیفه دیگر هر مدیری در نظام اسلامی این است که در کنار کسب بصیرت، سعی کند روح تقوا، اخلاص، خداخواهی را در خورد نیروی تحت امر خود تقویت کنند؛ چون هرچه این روحیه یعنی تقوا، اخلاص، التزام به انجام وظیفه شرعی و خدامحوری در یک گروهی تزریق و تقویت شود، بازدهی آن گروه بالاتر می‌رود و خدای ناکرده اگر ضعف‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد، نتیجه مطلوب محقق نخواهد شد.

گفتنی است دیدار فرمانده نیروی انتظامی با علامه مصباح، 15 مهرماه سالجاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...