علامه مصباح: طرح ولایت ظرفیتی دارد که می‌تواند در مدت کوتاهی، انسان را متحول کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های طرح ولایت اظهار داشت: به لطف خداوند، عده‌ای توفیق پیدا کرده‌اند که بتوانند خلاصه معارف دین را با صرف ده‌ها سال فکر و مشورت و تحقیق و بررسی در قالب طرح ولایت تبیین و تدوین کنند که با آن می‌توان کلیات دین را در چهل روز یاد گرفت. تجربه نشان داده که ظرفیتی در این طرح وجود دارد که می‌تواند در این چند روز، انسان را متحول کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دانش آموختگان طرح ولایت با اشاره به این که غالب افراد، تحت تأثیر عوامل محیطی و خانوادگی، تصمیم‌گیری می‌کنند، ادامه داد: اما اقلیتی نیز هستند که واقعا در مقام شناخت حق و اعتقاد صحیح و پاسخ به سؤالات ذهنی‌شان بر می‌آیند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: البته گاهی اتفاق می‌افتد که انسان با محیط و عاملی فرهنگی روبه‌رو می‌شود که فرد را تشویق می‌کند که عقلش را به کار بیندازد و به دنبال حق باشد و لذا افرادی – ولو اندک- به دنبال این برمی‌آیند که ببینند که هستند، از کجا آمده‌اند؟ برای چه آمده‌ند؟ و چرا و به چه چیزهایی باید اعتقاد داشته باشند؟ این مسئله زمینه‌‌ای فراهم می‌کند که زندگی جدیدی مبتنی بر آگاهی عقلانی برای خودشان بسازند؛ یعنی بفهمند چه مسئولیت‌هایی در حوزه فردی و اجتماعی دارند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که افرادی مانند حضرت امام(ره) از جمله مصادیق بارز این گروه هستند، ادامه داد: بر اساس همین بینش بود که ایشان مسئولیت اجتماعی خود را نیز ایفا کردند و حتی حاضر شدند جانشان را برای این دین فدا کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت زندگی اخروی نسبت به زندگی دنیوی اظهار داشت: وقتی زندگی آخرت نسبت به دنیا – هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت – قابل مقایسه نیست، برنامه‌ریزی ما نسبت به آخرت باید چگونه باشد؟

آیت‌الله مصباح با اشاره به این که این زندگی فقط خوردن و خوابیدن و ارضای نیازها نیست، اظهار داشت: اگر چنین بود که حیوانات نیز به دنبال رفع نیازهای خود برمی‌آیند! پس فرق انسان با آن‌ها چیست که خداوند او را به عنوان خلیفة‌الله معرفی کرده است؟

عضو جامعه مدرسین با بیان این که بحمدالله امروز شرایطی فراهم شده که تعداد چنین افرادی که به دنبال شناخت حق باشند، رو به افزایش است، ادامه داد: این زندگی مادی با این همه طول و عرض و اتفاقات و حوادث، تنها ابزار است و نه هدف؛ بلکه بر اساس برخی تعبیرات قرآن، اصلا زندگی این دنیا، تنها بازی و سرگرمی‌ای بیش نیست و چیزی که بتوان نام آن را زندگی گذاشت، فقط آخرت است. اما باید دید آیا ما نیز به این مسئله باور داریم؟ آیا به این دنیا، به همین چشم، نگاه می‌کنیم؟

وی افزود: نکته قابل تأمل دیگر این است که گاهی کسانی در مسیر حق هستند و حاضرند جان خود را در این مسیر فدا کنند، اما این کار نه از روی درک آگاهانه، بلکه از روی احساسات است.

آیت‌الله مصباح با اشاره به این که حتی اگر کاری به دنیا نداشته باشیم، در بین جمعیت 80 میلیونی کشور خودمان، چقدر از افراد به دنبال تحقیق در قرآن و شناخت معارف از منابع هستند؟ طبیعتا تعداد اندکی هستند؛ چون اشتغالات این دنیا اجازه نمی‌دهد که همگان چندین سال وقت خود را صرف شناخت دین و حق کنند؛ لذا خدا تدبیری کرده تا خود انسان‌ها تقسیم کار کنند؛ بر همین اساس برخی دانشمندان، تمدن را همان تقسیم کار دانسته‌اند.

وی افزود: البته بسیاری از این تقسیم کارها نیز بر اساس عوامل محیطی شکل گرفته و بیشتر نقش تقدیر حاکم است؛ هر چند، عوامل محیطی، سبب اجبار نمی‌شود، اما کمتر از روی تصمیم و برنامه‌ریزی قبلی بوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به لزوم تقسیم کار، اظهار داشت: البته همه انسان‌ها باید در حد نصاب از برخی مسایل دین مطلع باشند؛ همان‌گونه که وقتی قرار نیست، همه پزشک متخصص باشند، باید برخی شناخت‌ها نسبت به بهداشت عمومی داشته باشند. لذا باید هم دین را شناخت و هم انگیزه عمل داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: به شکرانه این که خداوند اسلام را به ما نشان داده، تشیع را به ما ارزانی داشته، در زمانی به دنیا آمدیم که نظام اسلامی برقرار است و همچنین به شکرانه نعمت وجود امام(ره) و جانشینش که هنوز آن‌ها را نشناخته ایم، چه باید بکنیم؟ آیا حداقل شکر نعمت خدا این نیست که بیندیشیم چگونه باید زندگی کنیم؟

آیت‌الله مصباح خطاب به خادمان و دانش آموختگان طرح ولایت اظهار داشت: اولین وظیفه این است که خودمان اسلام را بشناسیم و سپس این اسلام را به دیگران نیز بشناسانیم و در مرحله بعد به دنبال اجرای احکام اسلام در جامعه باشیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی‌های طرح ولایت اظهار داشت: به لطف خداوند، عده‌ای توفیق پیدا کرده‌اند که بتوانند خلاصه معارف دین را با صرف ده‌ها سال فکر، مشورت و تحقیق و بررسی در قالب طرح ولایت تبیین و تدوین کنند که با آن می‌توان کلیات دین را در چهل روز یاد گرفت.

وی ادامه داد: اولین شکری که باید به جا آورد این است که از این فرصت آماده استفاده کرد و تجربه نشان داده که ظرفیتی در این طرح وجود دارد که می‌تواند در این چند روز، انسان را متحول کند. حال اگر عده‌ای زمینه را برای بهره‌مندی سایرین از این طرح با برکت فراهم کنند، قطعا کار بزرگی کرده‌اند. البته باید مراقب آفت‌ها و آسیب‌ها بود که مبادا به خیال این‌که داریم بهترین و مقدس‌ترین کارها را انجام می‌دهیم، انگیزه‌ای مادی داشته باشیم.

گفتنی است دیدار جمعی از خادمان و دانش آموختگان طرح ولایت با علامه مصباح یزدی، هشتم آبان ماه سالجاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

برای دریافت فایل صوتی این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...