علامه مصباح: اگر کسی در دوران غیبت از وظایف اجتماعی کناره‌گیری کند، نزد خدا حجتی ندارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه از گذشته‌ها، این فکر القاء شده است که ما وظایف شخصی‌مان را باید انجام بدهیم و بقیه مشکلات اجتماعی به ما مربوط نیست و ان‌شاءالله با ظهور امام زمان(عج) حل خواهد شد؛ بنده این حرف‌ها را از هشتاد سال پیش شنیده‌ام و هنوز هم کمابیش وجود دارد! اما راه مشخص است؛ اگر کسی در دوران غیبت از وظایف اجتماعی کناره‌گیری کند، نزد خدا حجتی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از اعضای جامعه پزشکان خراسان رضوی با بیان این که انسان عمر محدودی دارد و نمی‌تواند همه مسائل را تجربه کرده و در آن‌ها متخصص شود، ادامه داد: طبیعتا در مسائل اجتماعی نیز همه ما نمی‌توانیم حد اعلای تخصص را پیدا کنیم. آیا می‌توانیم به همین سبب کلا مسائل اجتماعی را کنار بگذاریم؟ مسلما پاسخ منفی است؛ البته شاید باشند کسانی که از جامعه کناره بگیرند، ولی این کار عاقلانه نیست و دین نیز این را نمی‌پذیرد؛ اسلام، همگان را در مقابل مسائل اجتماعی مسئول می‌داند و رهبانیت در اسلام جایی ندارد.

وی با اشاره به این‌که باید وظیفه خود را در زمینه اجتماعی بشناسیم و برای آن حجت داشته باشیم، اظهار داشت: اصلا قرآن همین مطلب را بیان کرده و اتفاقا پیامبران را فرستاده که هیچ کس نتواند بر خدا حجت داشته باشد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی افزود: متأسفانه از گذشته‌ها، این فکر القاء شده است که ما وظایف شخصی‌مان را باید انجام بدهیم و بقیه مشکلات اجتماعی به ما مربوط نیست و ان‌شاءالله با ظهور امام زمان(عج) حل خواهد شد؛ بنده این حرف‌ها را از هشتاد سال پیش شنیده‌ام و هنوز هم کمابیش وجود دارد! اما راه مشخص است؛ اگر کسی در دوران غیبت از وظایف اجتماعی کناره‌گیری کند، نزد خدا حجتی ندارد.

وی با اشاره به وجود نقاط عطفی در تاریخ 1400 ساله اسلام، گفت: مثلا ظهور پیغمبر اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌وآله یکی از نقاط عطف این تاریخ را ایجاد کرد. مردم با او چه کردند؟ اجازه حرف زدن به او نمی‌دادند. زباله و خاکستر روی سر او می‌ریختند. تنها در ایام حج، که خودشان آن ایام را مقدس می‌دانستند، پیامبر ده روز فرصت داشت تا سخنانش را بدون مزاحم بگوید. تازه آن‌جا نیز پنبه در گوششان می‌گذاشتند تا صدایش را نشنوند! اما طولی نکشید که عقب‌افتاده‌ترین جامعه بشری آن روز، رقیب دو تا از قدرت‌های برتر دنیا شد. همان عرب‌هایی که دختر کوچکشان را زنده به گور می‌کردند، طولی نکشید که با هدایت‌های پیامبراکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله در فهم و عقل و معرفت، آن پیشرفت‌ها را کردند و به ابرقدرتی در کنار امپراطوری روم و ایران تبدیل شدند.

وی با اشاره به این که یکی دیگر از نقاط عطف تاریخ اسلام، در دوران ما محقق شد، ادامه داد: پنجاه و چند سال قبل شخصی که در جامعه به او توجهی نمی‌شد و ایل و تباری، ثروت هنگفتی  و سپاه و لشکری نداشت، در مقابل بزرگ‌ترین قدرت منطقه ایستاد و با همان بیان ساده خود خطاب به شاه گفت: "گوشت را می‌گیرم و می‌اندازمت بیرون!" و جای تعجب این که، این جمله را گفت و انجام داد. آری؛ طبق محاسبات عادی، این‌ها هیچ توجیهی ندارد، اما بر اساس حساب خدایی که فرمود "وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ" کاملا توجیه‌پذیر است.

آیت‌الله مصباح با اشاره به جنگ بدر و نیروی اندک مسلمین با امکانات اندک در مقابل دشمنانی با تعداد و امکانات فراوان، افزود: وقتی مسلمانان برای خدا کار کردند، خدا فرشتگان را به کمک آن‌ها فرستاد و مسلمانان را پیروز کرد! آری، گاهی این‌ها را ما نمی‌فهمیم؛ اما نمونه آن را در دوران خودمان دیده‌ایم!

وی با اشاره به سخنان سیدحسن نصرالله در مورد جنگ 33 روزه با اسرائیل افزود: شخص سیدحسن نصرالله می‌گفت: در این جنگ سلاح‌مان تمام شده بود؛ پولی نداشتیم و حتی غذایی که بتوانیم رزمندگان را سیرکنیم نداشتیم! تعدادی از رزمندگان بدون سلاح و با گرسنگی تمام، در شکاف کوهی بودند و منتظر مرگ بودند! ما جریان جنگ را خدمت رهبری گفتیم؛ رهبری فرمودند برگردید وبا دشمن مقابله کنید و بدانید که شما پیروزید! هرچند باور آن مشکل بود اما به چشم خود دیدیم جنگنده اسرائیل خود به خود در آسمان منفجر شد و اسرائیلی‌ها عقب‌نشینی کردند. در حال شنود از اسرائیلی‌ها شنیدیم که وقتی فرمانده آن‌ها را توبیخ می‌کند که چرا عقب‌نشینی می‌کنید، گفتند شما سفیدپوشانی که با شمشیر به ما حمله می‌کنند، نمی‌بینید، ما از پس آن‌ها بر نمی‌آییم!!

آیت‌الله مصباح با اشاره به این که پیروزی در دست خداست، گفت: اگر با خدا روراست بودیم و برای خدا کار کردیم خدا نیز یاری می‌کند، اما اگر خواستیم مکر و حیله به کار ببریم، خدا نیز برترین مکرکنندگان است. تجربه امروز نیز به روشنی این وعده الهی را نشان داده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که  بیایید بنا بگذاریم تکالیف شرعی‌مان را عمل کنیم و تابع ولی‌فقیه باشیم، ادامه داد: امروز اطاعت امر، رأی دادن و نشان دادن قدرتمان به دشمن است. لذا اصل رأی دادن بسیار مهم است؛ اما روز قیامت از ما سئوال خواهد شد که چرا به فلانی رأی دادی و به فلانی رأی ندادی؟ آیا به او رأی دادم چون بیشتر به اسلام و نظام خدمت می‌کرد یا رأی دادم به خاطر نسبت فامیلی و منافع شخصی؟ باید بتوانیم جواب‌گو باشیم. اگر این‌طور باشیم، خدا پیروزی‌های بیشتری به ما عطا خواهد کرد و برکت زندگی دنیا و آخرتمان بیشتر خواهد شد.

گفتنی است این مراسم 28 بهمن‌ماه سال جاری در مشهد برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...