نظریه تربیتی اسلام

نظریه تربیتی اسلام

رقعی، شومیز، 320 صفحه، چاپ اول 1403.

این کتاب بخشی از نظریه‌ها و نظرهای استاد فرزانه، حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی‌رحمت‌الله علیه در قلمرو تعلیم و تربیت است كه با تلاش آقای عبدالرضا ضرابی و با نظارت حجج اسلام دکتر هادی حسین‏خانی نائيني و دکتر محمدجواد زارعان، تدوین و نگارش شده، و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

کتاب حاضر که از ميان آثار نوشتاري و گفتاري حضرت استاد استخراج، گردآوري و تدوين شده، در 7 فصل به شرح زير تقسيم شده است:

فصل اول، مفهوم‏شناسي تعليم و تربيت نام دارد و در آن مفاهيم تعليم، تربيت، تزکيه، حکمت و رابطة بين آنها بيان شده است.

فصل دوم، مباني تعليم و تربيت نام دارد که پس از شرح هريک از مباني هستي‏شناختي، انسان‏شناختي و ارزش‏شناختي تعليم و تربيت، به دلالت‏هاي تربيتي استنباط‏شده از آنها اشاره شده است.

فصل سوم، اهداف کلي تعليم و تربيت نام دارد که استاد با استفاده از قرآن و روايات به بيان و شرح اين اهداف پرداخته‏اند.

فصل چهارم، اصول عام تعليم و تربيت نام دارد که در آن پس از ذکر نکاتي دربارة اصول تعليم و تربيت، اهم اصول عام تعليم و تربيت که مي‏توان گفت در تمام ساحت‏هاي تعليم و تربيت ساري و جاري است، تشريح شده است.

فصل پنجم، روش‏هاي تعليم و تربيت نام دارد. در اين فصل نيز روش‏هاي کلي تعليم و تربيت در سه بُعد بينشي، گرايشي و رفتاري توضيح داده شده‏اند.

فصل ششم، ساحت‏هاي تعليم و تربيت نام دارد. در اين فصل ابتدا ساحت‏هاي مهم تعليم و تربيت، تعريفْ و سپس اهداف آنها به‏اجمال بيان شده است.

فصل هفتم، عوامل و موانع تعليم و تربيت نام دارد که در آن سه دسته عوامل وراثتي، محيطي، ارادي، و معنوي ـ الهي و سه دسته موانع دلبستگي به دنيا، شيطان و هواي نفس، به‏عنوان منشأ همة عوامل و يا موانع تربيتي توضيح داده شده است؛

7. با توجه به مطالب استخراج‏شده در هر موضوع، ممکن است بعضي از فصول، حجم بيشتري از ساير فصل‏ها داشته باشند.