آیت الله مصباح یزدی: فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین از راه های كسب بصیرت است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به ضرورت بصیرت مسلمانان گفت: یكی از راه‌های كسب بصیرت، فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین است

آیت الله مصباح یزدی: فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین از راه های كسب بصیرت است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به ضرورت بصیرت مسلمانان گفت: یكی از راه‌های كسب بصیرت، فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین است.

آیت الله مصباح یزدی در جمع گروهی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به تأكید مقام معظم رهبری بر امر بصیرت گفت: انسان علاوه بر مدارك و حواس ظاهری دارای حواس باطنی است و بصیرت نوعی بینش و نورانیت باطنی است كه در حالات ابهام، و به ویژه در فتنه‌ها نجات‌بخش انسان‌ها از افتادن در دام شیاطین است.

علامه مصباح یزدی با بیان اینكه القاء شبهات توسط شیاطین، موجب محروم شدن انسان از بینش معنوی و بصیرت می‌شود، گفت: استفاده از راهنمایی قرآن و انبیاء و عمل به آنها مانع از مبتلی شدن انسان به كورباطنی می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری استفاده از مفاهیمی كه تعریف مشخصی نداشته و مصادیق آنها معین نیستند را یكی از راه‌های القاء شبهات، دانست و گفت: «آزادی» یكی از این مفاهیم است كه شنونده با شنیدن آن مفهومی زیبا را در ذهن خود تصور می‌كند و در طول تاریخ سوء استفاده‌های زیادی از آن شده است.

وی گفت: آزادی مطلوب از نگاه اسلام رهایی از تعلقات دنیایی و عدم دل‌بستگی به مقام و ثروت است، اما آزادی به معنای این‌كه انسان موجودی بی‌قید و بند بوده و می‌تواند هركاری را خواست، انجام دهد، آزادی مطلوب نیست، كه پیش قراول این تفكر آمریكاست و آن را تا حدی كه به منافع خودش ضرری نرساند ادامه می‌دهد و سعی دارد این معنای آزادی را به نقاط دیگر جهان صادر كرده، و با شعار آزادی در آن جوامع نفوذ كند و از این طریق به نفع خود و ضرر دیگران بهره‌برداری كند. .

آیت الله مصباح یزدی با بیان نمونه‌هایی از برنامه‌ریزی آمریكا برای نفوذ در كشورها گفت: آمریكا در اولین قدم سعی كرد بی‌غیرتی را به نام تولرانس و تساهل و تسامح در افكار جهانیان ترویج كند، كه متأسفانه اثرات آن در ایران اسلامی نیز ظاهر شد .

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: از آنجا كه نمی‌توان در یك كشور اسلامی كه مردم آن در مكتب امام حسین(ره) درس خوانده‌اند، این فرهنگ را ترویج داد، به گونه دیگری وارد شدند و این فرهنگ را در مقابل خشونت‌طلبی و تروریسم قرار دادند و با عنوان تسامح و تساهل به ترویج آن در كشورهای اسلامی پرداختند و با تبلیغات بسیار زیاد به بهانه نقد خشنوت‌طلبی به ترویج فرهنگ تسامح و تساهل، آزادی، اختلاط بین دختر و پسر و فرهنگ غیر اسلامی، بلكه ضد اسلامی پرداختند.

وی خاطر نشان كرد: برای ترویج این نوع فرهنگ حتی به دین اسلام استناد كرده و اسلام را دین مدارا و تسامح و تساهل معرفی كرد‌ند؛ از طرف دیگر به مذمت خشونت‌طلبی پرداخته‌ و حركت خود را هم‌سو با دین جلوه دادند و در نتیجه با استفاده از ابزار و الفاظ زیبا شبهات شیطانی خود را القا كردند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به نقش بصیرت گفت: همواره باید بازی با الفاظ را شناخت و علت انتخاب این الفاظ را بررسی كرد. آمریكا پس از چندین سال ترویج فرهنگ آزادی و مبارزه با خشونت‌طلبی و تروریسم و صادر كردن آن به سایر نقاط جهان برای دستیابی به مقاصد خود گام بر می‌دارد و به بهانه مبارزه با تروریسم به عراق و افغانستان حمله می‌كند؛ ولی در عین حال وقتی در فلسطین دولت قانونی حماس توسط مردم و به اذعان همه نهادهای بین‌المللی با انتخاباتی سالم به پیروزی می رسد، آن را به رسمیت نشناخته و دولتی را كه مشروعیت ندارد بر سركار می‌آورد. در اینجا اگر با بصیرت عمل می‌شد و دلایل تأكید بر این الفاظ و فرهنگ روشن شده بود، آمریكا نمی‌توانست این‌گونه بهره‌برداری كند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن كریم خاطر نشان كرد: باید ببینیم منظور از تسامح و تساهل و خشونت چیست؛ خشونت و مدارا با چه افرادی منظور است. اگر كسی عمداً و با آگاهی، قصد ضربه زدن به دین و مسلمانان را دارد، باید با او با صلابت و قاطعیت برخورد كرد و كسی حق ندارد بگوید در این مورد نیز باید مدارا شود. اما مدارا در برابر محرومین یا افرادی كه از روی غفلت و گمراهی مرتكب اشتباهی شده‌اند ، مطلوب است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: در اجرای حدود الهی جای رأفت نیست و همان‌گونه كه نباید از حدود الهی تجاوز شود، نباید در اجرای آن‌ها كوتاهی شود.

وی در پایان گفت: یكی از راه‌های كسب بصیرت، فهم صحیح معارف و شناخت نقشه‌های شیاطین است.

گفتنی است این دیدار روز شنبه، 1388/07/25 در محل سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...