آیت الله مصباح یزدی: انسان بصیر باید موارد رأفت و خشونت را بشناسد

آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: عمل به همه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر مستلزم كنار گذاشتن دستورات قرآن كریم است

آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: عمل به همه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر مستلزم كنار گذاشتن دستورات قرآن كریم است.

وی با اشاره به لزوم بصیرت برای فرد مؤمن گفت: منافقان برای ترویج ضد ارزش‌ها در كشورها با استفاده از مفاهیم انعطاف‌پذیری كه تعریف مشخص و جامعی ندارند، در جهت اهداف خود تلاش می‌كنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: فرهنگ لیبرال كه امروزه در جهان حاكم است، دارای مباحث و مطالبی بر علیه اسلام و در حقیقت ضد ارزشی هستند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به سابقه اعلامیه حقوق بشر گفت: این اعلامیه با اینكه تنها صد سال سابقه دارد، آن‌چنان تبلیغ و ترویج شد كه حتی در كشورهای اسلامی و مسلمان به عنوان مرجع و منبع رواج یافت و عده‌ای برای آن ارزشی هم‌چون قرآن قائل شدند.

وی با بیان این‌كه از دیدگاه این اعلامیه، هر آنچه كه از دیدگاه غرب با كرامت انسانی منافات دارد، باید از قوانین كیفری كشورها حذف شود، خاطر نشان كرد: طبق این اعلامیه هر قانون كیفری كه با خشونت همراه است باید ملغی شود؛ یعنی مواردی مثل اعدام و تازیانه در هیچ كشوری نباید وجود داشته باشد و تنها جریمه مالی و حبس به عنوان مجازات در جامعه مطرح شود، كه این بیان مخالف دستورات صریح قرآن كریم است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان نمونه‌هایی ادامه داد: تبلیغ وسیع حقوق بشر چنان در جهان رسوخ كرده كه حتی برخی از مسلمانان نیز معتقد شده‌اند كه امروزه اجرای حدود الهی كاربردی ندارند و تاریخ آنها گذشته است.

وی افزود: طبق مواد اعلامیه حقوق بشر، اجرای حدود الهی خشونت است و به همین دلیل اسلام محكوم است؛ ولی ترورها و جنایت‌هایی كه در سراسر دنیا انجام می‌شود و روز گذشته نیز شاهد نمونه‌ای از آن در استان سیستان و بلوچستان بودیم، دفاع از حقوق بشر عنوان می‌شود.

آیت الله مصباح یزدی ضمن بیان آیاتی از قرآن كریم، به  الفاظ انعطاف‌پذیر و فریبنده در اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره و خاطر نشان كرد: كرامت، ارزش مطلق نیست و خداوند متعال همان‌گونه كه در قرآن به مسأله كرامت انسانی اشاره پرداخته و به انسان كرامت عطا كرده است ، كسانی را كه در مقابل حق ایستادگی می‌كنند از بدترین جنبندگان معرفی می‌كند. پس خداوند افرادی را مانند صدام و جنایتكارانی كه در فلسطین به جنایت می‌پردازند نه تنها بدترین انسان‌ها، بلكه پست‌ترین موجودات می‌داند و كرامتی برای آنها قائل نیست.

وی در ادامه به مسأله خشونت اشاره كرد و گفت: خشونت به طور مطلق ارزش یا ضد ارزش نیست و خداوند در موارد متعددی در قرآن كریم دستور داده به شدت با منافقان و گنهكاران مقابله و حدود الهی اجرا شود؛ چرا كه اجرای حدود در جامعه باعث جلوگیری از فساد و حفظ عفت می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به رأفت اسلامی ادامه داد: هر كجا نرم‌خوئی و رأفت با مسأله حفظ امنیت و عفت جامعه اسلامی تزاحم پیدا كند، حفظ نظام اسلامی مقدم می‌شود و رأفت در این مورد پسندیده نیست.

علامه مصباح یزدی در ادامه با ذكر آیاتی از قرآن كریم گفت: اگر منافقان قبل از گرفتار شدن خود پشیمان شده و اعلام توبه نمایند، رأفت اسلامی شامل حال آنها می‌شود؛ اما اگر زمانی كه هیچ راه فراری نداشته و گرفتار شده‌‌اند، اظهار ندامت و پشیمانی كنند، این پشیمانی به حال آنها سودی نخواهد داشت و باید به شدت با چنین افرادی برخورد كرد.

وی هم‌چنین به بیان نمونه‌هایی از احكام دقیق اسلام پرداخته و گفت: عفو، گذشت ، رحمت و رأفتی كه در دین اسلام وجود دارد در هیچ قوم و آیینی وجود ندارد؛ اما در صورتی كه توطئه دشمن علیه اسلام ثابت شده باشد، رأفت و عطوفت و اتحاد موجب فریب‌خوردگی و ضربه به اسلام است.

علامه مصباح یزدی در پایان افزود: انسان باید در موارد مختلف بصیرت داشته باشد و موارد خشونت را از موارد رأفت اسلامی بازشناسد.

آیت الله مصباح یزدی در این دیدار ضمن تسلیت شهادت جمعی از فرماندهان سپاه و هم‌وطنان در حادثه تروریستی روز گذشته به مقام معظم رهبری و مردم، یاد و خاطره این شهیدان را گرامی داشت.

گفتنی است این دیدار 1388/07/27 در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.