استاد حوزه علمیه قم در همایش تربیت دینی گفت: هر تربیتی به جز تربیت دینی ناقص است.

حضرت آیت الله مصباح یزدی در این همایش ضمن تبریک میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) از برگزار کنندگان این همایش تشکر كرد و چنین همایشی را از جهات گوناگون بی‌نظیر خواند

استاد حوزه علمیه قم در همایش تربیت دینی گفت: هر تربیتی به جز تربیت دینی ناقص است.

حضرت آیت الله مصباح یزدی در این همایش ضمن تبریک میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) از برگزار کنندگان این همایش تشکر كرد و چنین همایشی را از جهات گوناگون بی‌نظیر خواند.

حضرت آیت الله مصباح یزدی تربیت را فراهم کردن مقدمات و شرایط برای رشد و کمال یک موجود دانست و ضمن بیان مثالی گفت: انسان برای رشد و به کمال رساندن یك درخت باید حد کمال آن را در نظر گرفته و در راه رسیدن به آن حد تلاش کند؛ یعنی از ابتدا باید بداند قابلیت این درخت چه اندازه است.

وی گفت: شناخت حد کمال یك درخت و راهکار رساندن آن به حد مطلوب، در سایه تجربه و در طول سالها به دست می‌آید.

حضرت علامه مصباح یزدی در ادامه گفت: برای تربیت و رشد انسان نیز باید ابتدا کمال او شناخته شود، تا بتوان آن را به عنوان هدف قرار داده و راهكارهای رسیدن به این هدف را پیدا كرد؛ چرا که تربیت انسان به معنای به کمال رساندن اوست.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به نواقص علوم تجربی افزود: آنچه تجربه می‌تواند درباره انسان بفهمد، نهایتاً در حد مسایل مربوط به جسم و مهارت‌های اوست و ماهیت واقعی انسان و حد کمال او قابل تجربه نیست؛ چرا که تجربه به جهات روحی و معنوی دسترسی ندارد.

وی با اشاره به کارهای غیر طبیعی برخی مرتاضان گفت: علوم تجربی حتی نتوانسته كارهای مرتاضان را بررسی و تبیین کند؛ در حالی‌که این کارها قابل آموزش و فراگیری است؛ حال چگونه این علوم می‌توانند افعال و معجزات انبیاء را مورد تجربه قرار دهند؛ تا درنتیجه بتوانند کمال انسان را بشناسند؟

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: انسان دارای ظرفیت بالایی است که قابل تجربه نیست؛ پس ماهیت و حد کمال انسان نیز از این طریق قابل شناخت نخواهد بود.

علامه مصباح یزدی با بیان این‌که برای تعیین راه ابتدا باید هدف مشخص باشد و با تاكید بر این‌كه هدف از تربیت انسان همان کمال اوست، افزود: وقتی ماهیت کمال انسان قابل شناخت نباشد، چگونه می‌توان راهی برای رسیدن به کمال را تصور کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: تنها طریقی که می‌توان برای یافتن راه تربیت، رشد و کمال انسان پیمود، رجوع به آفریدگار انسان است؛ بنا بر این هر تربیتی به جز تربیت دینی ناقص بوده و نمی‌تواند انسان را به کمال مطلوب برساند.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان گفت: کسی می‌تواند برای انسان مربی مشخص کند که هدف از آفرینش و حد کمال او را بشناسد؛ پس هیچ تربیتی به جز تربیت دینی نمی‌تواند کامل باشد.

گفتنی است همایش «تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر؛ مبانی و راهکارها» صبح روز پنج شنبه 1388/08/07 در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!