علامه مصباح یزدی: برخی از خواص شرایط لازم برای اظهار نظر در مسائل روز را ندارند و گاهی تحت تأثیر نزدیكان قرار می‌گیرند

حضرت علامه مصباح یزدی در دیداری صمیمی به سؤالات سیاسی و اعتقادی تعدادی از دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت پاسخ داد. استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤال یكی از دانشجویان در خصوص موضع‌گیری برخی از خواص در جریانات و حوادث اخیر بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: برخی از خواص در عرصه‌های فقهی، سیاسی و مدیریتی صلاحیت اظهار نظر را نداشته و

حضرت علامه مصباح یزدی در دیداری صمیمی به سؤالات سیاسی و اعتقادی تعدادی از دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت پاسخ داد.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤال یكی از دانشجویان در خصوص موضع‌گیری برخی از خواص در جریانات و حوادث اخیر بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: برخی از خواص در عرصه‌های فقهی، سیاسی و مدیریتی صلاحیت اظهار نظر را نداشته و گاهی تحت تأثیر دوستان و نزدیكان خود قرار می‌گیرند.

حضرت آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه هیچ توجیهی برای حمایت از تفكرات این‌گونه افراد وجود ندارد، گفت: هرگاه تقابلی بین خط ولایت فقیه و این عده از خواص پیش آمد، علاوه بر لزوم تبعیت از ولایت فقیه، باید از رواج افكار انحرافی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: رفتار مقام معظم رهبری در این جریانات با توجه به مدیریت كلان جامعه، همانند رفتار حضرت امام(ره) در خصوص اولین رئیس جمهور كشور بود كه با نرمی و سعه صدر برخورد كردند، تا چهره واقعی آن فرد مشخص شد و بعدها نیز اعلام كردند كه از ابتدا بااین شخص مخالف بوده‌اند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه ولی فقیه با توجه به بصیرت و آگاهی خود افقی را مشاهد می‌كند كه برای دیگران میسر نیست، ادامه داد: رهبری از خواص بیان حقایقی را كه می‌دانند مطالبه می‌كنند؛ اما خودشان به خاطر حفظ مصلحت نظام نمی‌توانند همه حقایقی را كه می‌دانند، بیان كنند و این وظیفه خواص با بصیرت است كه زمینه را برای شناساندن این عده به مردم آماده كنند.

حضرت علامه مصباح یزدی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص سكوت برخی از مراجع در جریانات اخیر گفت: مرجعیت در جامعه جایگاه والایی است تا جایی كه مسلمانان به دستور مرجع تقلید خود جان خود را با افتخار فدا می كنند و اگر این جایگاه مخدوش شود، هیچ جایگزینی ندارد.

وی با اشاره به این‌كه منظور از مراجع تقلید، آن بزرگوارانی هستند كه صلاحیت آنها برای مرجعیت اثبات شده، ادامه داد: برخی ازمراجع در فقاهت، تقوا و عدالت در حد بالایی قرار دارند؛ اما مشغله علمی آنها موجب شده كه در مسائل سیاسی كه نیازمند صرف وقت زیاد برای كسب تخصص است، وارد نشوند و تنها به مسائل علمی بپردازند.

وی ادامه داد: عده ای دیگر نیز در كنار فعالیت‌های خود با دقت و حساسیت به مسائل سیاسی نیز پرداخته و با توجه به استعداد خدادادی و بصیرتشان به تحلیل وقایع پرداخته و به روشن‌گری می‌پردازند كه نتیجه فعالیت‌های این مراجع با توجه به علم، تقوا و دلسوزیشان نسبت به انقلاب، مطلوب خواهد بود. اما از كسانی كه فرصت بررسی مسائل سیاسی را ندارند نباید انتظار اظهار نظر یا ورود در این‌گونه مسائل را داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: باید حریمی برای مراجع قائل شد و لازم است شأن و جایگاه مرجعیت حفظ شود.

حضرت آیت الله مصباح یزدی همچنین گفت: فتنه و امتحان لازمه زندگی این دنیا است و افراد در عرصه‌های فردی و اجتماعی دائما مورد امتحان قرار می‌گیرند. بر همین اساس هر فردی با قبول شدن در یك امتحان باید خود را برای آزمایش مشكل‌تری آماده كند و در هر مرحله برای مصون ماندن از خطاها و نیافتادن در دام فتنه باید دست توسل به سوی خداوند قادر دراز كند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شناخت حقایق و خودسازی را دو ركن مهم برای عبور از امتحانات و فتنه‌ها دانست و گفت: هر كسی باید آشنایی كافی به حكم و موضوع مسائل مبتلا به را داشته باشد؛ یعنی با شناخت معارف اسلامی نسبت به حكم الهی آگاهی داشته، و با كسب بصیرت، كیفیت پیاده كردن احكام را بشناسد.

وی رجوع به سخنان مقام معظم رهبری و پیروان خط فكری ایشان را یكی از راه‌های كسب بصیرت دانست و گفت: شگردهای شیطان در این زمان به قدری پیچیده است كه حتی بعضی از افراد زیرك نیز طی حوادث اخیر در تشخیص خود دچار اشتباه شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: برای مقابله با فتنه‌ها آشنایی با معارف اسلامی، ‌به تنهایی كافی نیست؛ هم‌چنان كه در جریانات اخیر مشاهده شد بعضی از افراد علی‌رغم داشتن شناخت كافی نسبت به این معارف، به وظیفه خود عمل نكردند و این مسأله باید درس عبرتی برای ما باشد.

وی در پایان با تأكید بر لزوم خودسازی افزود: باید با خودسازی و رعایت تقوا خود را برای مقابله با فریب‌های دنیا و دنیاپرستان آماده كنیم،‌ تا در دام‌های شهوت‌پرستی، مال‌اندوزی و قدرت‌طلبی نیافتیم.

گفتنی است نشست صمیمی علامه مصباح یزدی با هسته مركزی بسیج دانشگاه علم و صنعت 10 دی ماه برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...