آیت الله مصباح یزدی: حمایت و اطاعت از ولی فقیه بزرگ‌ترین وظیفه اجتماعی همه ماست

علامه مصباح یزدی در دیدار با جمعی از طلاب و اساتید مدارس علمیه بناب و میاندوآب گفت: تحصیل علم و تلاش برای شناخت معارف اهل‌بیت(ع) و ترویج آن در سراسر دنیا مطلوبیت یقینی و غیرقابل تردید دارد؛ اما انجام این وظیفه مراتبی دارد كه با شرایط خاص زمانی و مكانی متفاوت است. وی با اشاره به احادیثی از معصومین(ع) به بیان ثواب تحصیل علوم دینی پرداخت و گفت:

علامه مصباح یزدی در دیدار با جمعی از طلاب و اساتید مدارس علمیه بناب و میاندوآب گفت: تحصیل علم و تلاش برای شناخت معارف اهل‌بیت(ع) و ترویج آن در سراسر دنیا مطلوبیت یقینی و غیرقابل تردید دارد؛ اما انجام این وظیفه مراتبی دارد كه با شرایط خاص زمانی و مكانی متفاوت است.
وی با اشاره به احادیثی از معصومین(ع) به بیان ثواب تحصیل علوم دینی پرداخت و گفت: كسب علوم و معارف اهل‌بیت(ع) كاری مستحب و با ثواب زیاد است؛ اما گاهی تحصیل برخی علوم واجب می‌شود؛ مثل فهم احكام دینی كه در عمل مورد نیاز است. گاهی نیز آموختن برخی علوم واجب مؤكد می‌شود و كوتاهی از تحصیل آن مانند فرار از جبهه جنگ، گناه كبیره محسوب می‌شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: شاید این سخن برای بعضی سنگین باشد، اما امروز در شرایطی زندگی می‌كنیم كه اگر علوم اهل‌بیت(ع) و معارفی كه برای اثبات عقائد اسلام و پاسخگویی به شبهات لازم است، مورد تحقیق و تدقیق قرار نگیرد آینده اسلام در خطر است.
وی افزود: هر چند هرگز اسلام نیازی به كسی ندارد و این ما و نسل‌های آینده هستیم كه برای سعادت دنیا و آخرت به اسلام نیاز داریم. اما باقی ماندن اسلام طبق حكمت الهی از راه اسباب و مسبباتی حاصل می‌شود كه مهم‌ترین آنها علمایی هستند كه اسلام را به نسل‌های بعد منتقل می‌كنند. اگر علمای گذشته نبودند، ما از اسلام چیزی نمی‌دانستیم، هرچند به خدا و اسلام ضرری نمی‌رسید.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بقاء اسلام در جهان منوط بر درس و بحث، مناظرات و پاسخ به شبهات است و علما واسطه انتقال این فیض هستند؛ نقش ما نسبت به نسل آینده نیز همین است.اگر مسائل اسلام را دقیق بیان نكرده و شبهات را به دقت پاسخ ندهیم، تدریجاً ایمان به اسلام ضعیف شده و با ضعف ایمان انگیزه‌ای برای انتقال آن به آیندگان باقی نمی‌ماند.
وی خاطر نشان كرد: امروز با وجود علما مشاهده می‌كنیم نه فقط جوانان، بلكه بعضی از بزرگان ما در چه ورطه‌هایی گرفتار می‌شوند و چه فتنه‌هایی را برپا می‌كنند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به بصیرت و هوشیاری رهبر معظم انقلاب گفت: چندین سال است كه دیده‌بان و سكان‌دار كشتی انقلاب با فریاد بلند توطئه‌های دشمنان را در قالب تهاجم فرهنگی، غارت فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی گوشزد می‌كنند و نسبت به ضرورت كسب بصیرت تأكید می‌فرمایند.
وی ادامه داد: در شرایط امروز كسب بصیرت بر همگان، به ویژه عالمان كه رهبران دینی جامعه هستند، لازم است.
وی در ادامه به بیان معنای بصیرت و نحوه كسب بصیرت پرداخت و گفت: بصیرت به معنای بینشی است كه فرد با آن از لایه ظاهری جریانات گذشته و عمق واقعه را ببیند. زیرا چه بسیار حوادثی كه ظاهر آنها به گونه‌ای و حقیقت و عمق آنها چیز دیگری است؛ به ویژه كه پای دسیسه‌های دشمنان حیله‌گر در میان باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر لزوم شناخت صحیح دین گفت: دسیسه‌های كشورهای استعمارگر مانند سم مهلكی است كه با قالبی زیبا تزیین شده و هر بیننده شیفته ظاهر فریبنده آن می‌شود؛ بی خبر از آن‌كه حقیقت آن زهری كشنده است. در مواجهه با چنین مواردی افراد عمیق و ژرف‌نگر كه به عمق فتنه‌ها پی می‌برند، هم خود را حفظ كرده و هم دیگران را نجات می‌دهند.
آیت الله مصباح یزدی گفت: ما معقدیم آنچه در اسلام آمده سعادت دنیا و آخرت بشر را تضمین می‌كند؛ پس باید ابتدا اسلام را شناخت و در مرحله بعد مراقب بود كه در تطبیق احكام اسلام بر موارد خاص اشتباه نشود.
وی با اشاره به مسأله پلورالیزم دینی گفت: امروزه كسانی صریحاً می‌گویند اسلام وجوه و قرائات مختلفی دارد و همه آنها صراط مستقیم است. عده‌ای حتی پا را فراتر نهاده و معتقدند بین اسلام و مسیحیت نیز تفاوتی نیست و هر دو راه مستقیم هستند. بعضی هم معتقدند حتی بت‌پرستی نیز صراط مستقیم و راهی بسوی خداست!!
وی ادامه داد: اگر این شبهات در دل افراد جامعه نفوذ كند و اسلام و كفر را یكی بدانند دیگر چگونه می‌توان از اسلام دفاع كرد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطر نشان كرد: امروزه افرادی كه شایستگی فتوا ندارند اظهار نظرهایی در برخی مسائل فقهی می‌كنند و عده‌ای نیز یا فریب خورده یا به بهانه این‌كه فتاوایشان آسان‌تر است دنباله‌رو آنها می‌شوند و این مسأله بازگشت به عدم شناخت دین دارد و برخورد با چنین كج‌روی‌هایی در دین و جواب به شبهات مستقیماً وظیفه حوزه‌های علمیه است.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به روایتی گفت: طبق روایات مهم‌ترین مشكل حضرت ولی عصر(عج) در زمان ظهور وجود عالمانی است كه نتایج دلخواه خود را از قرآن می‌گیرند كه در حقیقت همان پلورالیزم دینی است و این كار امر را بر آن حضرت مشكل می‌كند، به‌گونه‌ای كه كار بر ایشان دشوارتر از پیامبر اكرم(ص) می‌شود. زیرا پیامبر(ص) مردمی را به اسلام دعوت می‌كرد كه می‌دانستند بت‌ها را خودشان ساخته‌اند و اثری ندارند؛ اما امام زمان(عج) با عالمانی رو به رو است كه در مقابل آن حضرت با قرآن احتجاج می‌كنند.
آیت الله مصباح یزدی تطبیق صحیح احكام بر موضوعات خارجی را لازمه بصیرت دانست و خاطر نشان كرد: تطبیق احكام بر موضوعات و به عبارت دیگر موضوع شناسی بخشی دیگر از بصیرت است و فرد باید بداند كه هر حادثه مصداق كدام حكم خداست.
وی با اشاره به داستان مسجد ضرار در زمان پیامبر(ص) گفت: با نگاه ظاهری به این مسجد، تفاوتی بین آن و دیگر مساجد نبود؛ اما فرد باید بینش داشته باشد تا فریب اسم مسجد را نخورد و بداند كدام مسجد باید ویران شود.
علامه مصباح یزدی با بیان حیله عمروعاص و بر نیزه كردن قرآن گفت: افراد ظاهربین به خاطر عدم بینش و بصیرت شمشیرها را زمین گذاشته و فریادهای حضرت علی(ع) را نشنیده گرفتند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در چنین قضایایی تنها مراجعه به كتب روایی و فقهی و اصولی كفایت نمی‌كند؛ بلكه علاوه بر فهم معارف اهل بیت(ع) باید موضوع‌شناس بود و شیطنت شیاطین و دشمنان را شناخت و در مواقع ابهام به مرجع صالحی رجوع كرد و این اصلی‌ترین فلسفه وجود ولی فقیه است.
وی ادامه داد: شیاطین انس در طول قرن‌ها با تجربه‌های فراوانی كه كسب كرده‌اند، به دسیسه‌هایی متوسل می‌شوند كه افراد عادی نمی‌توانند عمق آنها را ببینند و بهترین گزینه برای رجوع در چنین مواردی ولی فقیه است؛ زیرا علاوه بر فقاهت و تقوای ممتاز، از قدرت تجزیه و تحلیل حوادث و دیدن لایه‌های زیرین قضایا و در یك كلمه بصیرت فوق‌العاده‌ برخوردار است و مهم‌تر این‌كه از تأییدات الهی بهره‌مند است.
وی با اشاره به سابقه درخشان رهبری گفت: آنچه در طول این سال‌ها فهمیده‌ایم این است كه رهبری با وجود اشتغالات زیادی كه داشته‌اند، كوچك‌ترین انحراف و لغزشی نداشته‌اند و مشكلاتی را با سرانگشت تدبیر حل كرده‌اند كه جز با تأیید الهی میسر نبود.
وی با اشاره به روایاتی افزود: ما قصد غلو نداریم و نمی‌گوییم رهبری معصوم است، ولی خدا بندگان مخلصش را به نوری مجهز می‌كند كه بسیاری از مسائل را بهتر می‌بینند و این وعده الهی است كه بندگان خالص خود را تأیید می‌كند.
وی در پایان افزود: شناخت دین و تقوا و اهتمام به درك مسائل اجتماعی وظیفه امروز ماست و هركجا ابهامی برای ما پیش آمد باید برای شناخت راه صحیح به ولی فقیه رجوع كنیم.
گفتنی است این مراسم صبح روز شنبه 10 بهمن ماه درتالار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...