آیت الله مصباح یزدی: تقلید كوركورانه، حب ثروت و مقام و خود برتر بینی سه عامل فساد است

حضرت علامه مصباح یزدی با اشاره به عوامل فساد در جوامع بشری كه از صدر اسلام تا كنون ادامه داشته، تقلید كوركورانه، حب ثروت و مقام و خودبرتر بینی را سه عامل اصلی فساد دانست. حضرت آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از جوانان مسلمان و طلاب كشورهای آرژانتین، ونزوئلا، كلمبیا، برزیل، شیلی و اروگوئه كه تعدادی از آنها تازه مسلمان بودند، ضمن خوشآمدگویی به آنان، گفت:

حضرت علامه مصباح یزدی با اشاره به عوامل فساد در جوامع بشری كه از صدر اسلام تا كنون ادامه داشته، تقلید كوركورانه، حب ثروت و مقام و خودبرتر بینی را سه عامل اصلی فساد دانست.
حضرت آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از جوانان مسلمان و طلاب كشورهای آرژانتین، ونزوئلا، كلمبیا، برزیل، شیلی و اروگوئه كه تعدادی از آنها تازه مسلمان بودند، ضمن خوشآمدگویی به آنان، گفت: هر چند از نظر جغرافیایی از یكدیگر دور هستیم، ولی رابطه معنوی كه به واسطه اسلام بین ما برقرار شده، دلهای ما را به هم پیوند داده است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: بر اساس آیات قرآن یكی از رحمتهای خداوند بر پیامبر اكرم(ص) حمایت وی به وسیله مؤمنانی بود كه دلهایشان با یكدیگر مهربان بود.
وی افزود: پیامبر مدت 40 سال بین مردم با كمال احترام زندگی میكرد و همه او را به عنوان امین شناخته و جایگاه والایی برای او قائل بودند؛ اما زمانی دشمنیها شروع شد كه ایشان مأمور هدایت مردم به سوی خدا و بازداشتن آنها از بتپرستی و كارهای زشت بود.
آیت الله مصباح یزدی به دلایل دشمنی كفار با پیامبر(ص) اشاره كرد و گفت: رسول اكرم(ص) در برابر دعوت مردم به سوی خدا از آنها مزدی نخواسته بود و قصد نداشت خود را رئیس معرفی كند؛ اما تعصب كوركورانه، ترس از دست دادن ثروت و مقام، و خود برتر بینی سه عامل مهم دشمنی كفار با پیامبر اكرم(ص) بود.
وی با اشاره به اینكه در طول تاریخ نه تنها در كشورهای اسلامی، بلكه در كشورهای غیر اسلامی نیز این سه عامل موجب ایجاد فساد شده است، ادامه داد: امروزه نیز تعصب و خود برتربینی نژادی در دنیا وجود دارد كه بدترین شكل آن در اسرائیل است؛ آنها خود را نژاد برتر دانسته و بقیه را نژاد پست میدانند كه باید فدای نژاد برتر شوند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تقسیم مردم به مستكبر و مستضعف گفت: این نوع تقسیم در قرآن نیز ذكر شده است و فسادی كه در جامعه متمدن مصر حاكم بود ، معلول خود برتر بینی فرعون و سلطهگری او بر مردم بود و این روحیه موجب شد كه فرعون برای تثبیت سلطه خود با ایجاد اختلاف طبقاتی میان مردم آنها را به استضعاف بكشاند.
وی با اشاره به حكمت بیان داستانهای گذشتگان و ذكر مكرر برخی از آنها در قرآن گفت: دو نكته تربیتی فردی و اجتماعی از ذكر مكرر این داستانها استفاده میشود: نكته اول اینكه انسان ریشههای فساد و تباهی دنیا و آخرت خود همچون تعصب بیجا و تقلید كوركورانه از پیشینیان و خود برتر بینی را بشناسند تا به آنها گرفتار نشود، و دیگر آنکه بفهمیم هرچند در سراسر تاریخ مستكبران و فرعونها در صدد سلطه بر مردم بودهاند، ولی اراده خدا بر این تعلق گرفته كه مستضعفان بر مستكبران پیروز شوند، و این بشارتی است برای ما كه اگر در راه حق قدم برداریم و دین خدا را یاری كنیم، پیروزی از آن ماست.
عضو مجلس خبرگان رهبری با رد تقلید كوركورانه و بدون منطق ادامه داد: صرف اینكه رفتاری در كشورهای متمدن رایج است دلیل خوبی برای انجام آن نیست. بلكه باید به كمك دلایل منطقی و عقلی كارهایی را كه موجب سعادت دنیا و آخرت ما میشود، بشناسیم و آنها را انجام بدهیم.
وی همچنین با تقبیح خود برتر بینی افزود: هرگز نباید كسی را به خاطر رنگ و نژادش تحقیر كرده و خود را به خاطر مقام و ثروت و نژاد برتر از دیگران ببینیم.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: مژده الهی برای پیروزی مستضغفان وعدهای نیست كه بعد از هزاران سال تحقق یابد، بلكه پیروز شدن و نجات بنیاسرائیل ضعیف از دست فرعونیان نیرومند نمونهای از تحقق این وعده الهی است.
وی پیروزی انقلاب اسلامی در عصر حاضر را یكی دیگر از نمونههای پیروزی مستضعفان بر مستكبران ذكر كرد و افزود: گروهی مردم پابرهنه و مستضعف با قدم نهادن در راه خدا بر حكومتی نیرومند كه از سوی بیگانگان نیز حمایت میشد، پیروز گشته و به عنوان الگو و نمونهای برای سایر كشورهای مستضعف مطرح شدند؛ تا آنها نیز در جهت استقلال و آزادی و عزت خویش بكوشند.
آیت الله مصباح افزود: ما معتقدیم كه با ظهور امام زمان(عج)همه مستضعفان از سلطه مستكبران خارج خواهند شد و همه زیر پرچم عدالت قرار خواهند گرفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال یكی از حاضران در خصوص وضع جمهوری اسلامی با وجود فشارهای بیرونی گفت: معمولاً فشار بر انسان باعث ضعیف شدن امیدش میشود؛ اما كسانی كه به وعده الهی ایمان دارند، در چنین شرایطی نه تنها امیدشان كم نمیشود، بلكه امیدوارتر از گذشته تلاش می‌كنند. در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز هر چه فشارها بر ملت ایران بیشتر شد، اعتماد به نفس ملت ایران بیشتر و در نتیجه پیشرفت این ملت روزافزون شد.
آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینكه آیا انقلاب به همه اهداف خود رسیده یا خیر، تصریح کرد: اهداف انقلاب اسلامی بسیار متعالی است و از طرفی رحمتهای الهی نیز بسیار زیاد است. مسلماً برای رسیدن به قله‌های اهداف آرمانی راه زیادی مانده است و به گفته حضرت امام(ره) فقط نسیمی از اسلام در این كشور وزیده است و باید برای تحقق كامل اهداف تلاش كرد و به رحمت خداوند امیدوار بود.
وی در پاسخ به درخواست یکی از شرکت‌کنندگان در خصوص نصیحتی برای فهم اسلام و ترویج آن در كشورهای آمریكای لاتین گفت: مطالعه تاریخ صدر اسلام و مشاهده رنجها و سختی‌های آن دوران، با تعداد كم مسلمانان و وجود دشمنانی نیرومند می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. وقتی انسان ببیند چگونه عدهای در وطن خود و میان اقوام و دوستان خویش، سه سال در تحریم به سر بردند، به طوری كه حتی نان روزانهاشان را به سختی تهیه میكردند و خداوند در برابر صبر و تحمل آنان به ایشان عزت بخشید، امیدوارانه و صبورانه به انجام وظائف خود میپردازد.

لازم به ذکر است این دیدار در تاریخ دوازدهم بهمن‌ماه سال 1388 انجام شد.