علامه مصباح یزدی : ارکان بصیرت؛ تفقه در دین، تعمق در مسائل سیاسی، و تقوا

استاد حوزه علمیه قم در دیدار با جمعی از دانش پژوهان بخش آموزش‌های نیمه حضوری مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مهم‌ترین ركن بصیرت تقواست. حضرت آیت الله مصباح یزدی با تبریك دهه فجر، یكی از بركات این انقلاب را فراهم شدن زمینه برای ارتقای سطح فرهنگ مردم دانست و گفت:
استاد حوزه علمیه قم در دیدار با جمعی از دانش پژوهان بخش آموزش‌های نیمه حضوری مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مهم‌ترین ركن بصیرت تقواست.
حضرت آیت الله مصباح یزدی با تبریك دهه فجر، یكی از بركات این انقلاب را فراهم شدن زمینه برای ارتقای سطح فرهنگ مردم دانست و گفت: امروزه رسانه‌ها، سخنرانی‌ها و برگزاری كلاس‌های آموزشی حضوری و غیرحضوری نعمت‌های بسیار مغتنمی است كه باید در راه رضای خداوند از آنها استفاده شود.
حضرت آیت الله مصباح یزدی با بیان كمبودهای دوران گذشته خاطر نشان كرد: در گذشته حتی كتاب درسی طلاب در كتاب‌فروشی‌ها موجود نبود و طلاب به زحمت می‌توانستند كتابی را تهیه و از آن استفاده كنند، ولی امروزه فقط با فشاردادن یك كلید صدها منبع در خصوص یك موضوع در دسترس قرار می‌گیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم گفت: اگر انسان شاكر باشد، خداوند نعمت‌هایش را بر او بیشتر می‌كند و امروزه شكر نعمت استفاده صحیح از ابزار و امكانات برای كسب معارف الهی و به كار گیری آن در جهت رضای خداست. اگر شاكر باشیم، نعمت‌های خدا افزایش یافته و كمبود‌ها نیز جبران خواهد شد.
آیت الله مصباح یزدی افزود: موقعیت اجتماعی روحانیون با زمان گذشته قابل مقایسه نیست و امروزه توده مردم حتی در خارج از كشور نسبت به روحانیت و دانشمندان علوم دینی علاقه‌مندند و احترام می‌گذارند.
حضرت علامه مصباح یزدی با اشاره به وجود علمای برجسته هم‌چون آیت الله جوادی آملی در این عصر، وجود ایشان را بسیار ارزشمند و به منزله دائرةالمعارف متحرك دانست و گفت: زمانی در حوزه‌های علمیه درس تفسیری مثل درس ایشان وجود نداشت؛ زحمات ایشان بسیار با اهمیت و قابل تقدیر است و ما باید قدر چنین موقعیتی را دانسته و از بزرگانی مثل ایشان كمال استفاده را ببریم.
وی با ابراز تأسف از پایین بودن سطح مطالعه در بین افراد گفت: هنوز هم در این زمان عالمانی هستند كه صدای اذان صبح آنها را از پای كتاب و مطالعه بلند می‌كند.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حوادث اخیر گفت: تجربه سال‌های پس از انقلاب و به ویژه سال اخیر نشان داد، تنها اهتمام به درس خواندن، مشكلات جامعه را حل نمی‌كند؛ بلكه انسان علاوه بر افزایش معلومات خود نسبت به احكام و معارف الهی باید موضوع‌شناسی را نیز بیاموزد؛ یعنی بداند كدام حكم را باید بر كدام موضوع پیاده كرد و این همان بصیرتی است كه رهبر معظم انقلاب بر آن تأكید دارند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیات قرآن كریم ادامه داد: اسلام هم دین رحمت، مغفرت و صلح است و هم بحث جهاد در اسلام وجود دارد و مسلماً جهاد با لبخند و لطافت نیست، بلكه با سلاح و با شدت است.
وی ادامه داد: در زمان پیامبر اكرم(ص) نیز در شهر مدینه عده زیادی از بنی‌قریظه به خاطر توطئه علیه حكومت اسلامی به حكم الهی سر بریده شدند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: در جنگ نهروان كسانی مقابل حضرت علی(ع) ایستادند كه در جنگ صفین همراه حضرت علی(ره) و در ركاب وی می‌جنگیدند و بسیاری از آنها حافظ قرآن بودند و بر پیشانیشان اثرات سجده نمایان بود؛ اما می‌بینیم حضرت قریب به 4 هزار نفر از این افراد را از بین می‌برد؛ یعنی امیرالمؤمنین(ع) نه كفار و مشركان كه مسلمانان و یاران گذشته خویش را از بین برد و بعد فرمود: من چشم فتنه را در آوردم.
وی ادامه داد: در اسلام، از سویی شدت و غلظت وجود دارد و از سوی دیگر رأفت و رحمت؛ اما در جریان اخیر افرادی كه علیه نظام و اسلام ایستادند مشمول كدام حكم خدا می‌شوند؟ آیا باید آنها را آزاد نمود و گفت دین اسلام دین رحمت است، یا باید بدون اغماض این نوع آدم‌ها را از بین برد.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: در قرآن و كتب فقهی ما در مورد شرایط و اشخاص خاص سخنی به میان نیامده، بلكه كلیاتی بیان شده است. پس انسان علاوه بر فهم دین، نیاز به آشنایی كامل نسبت به این مسائل دارد، و این امر جز با بصیرت قابل فهم نیست.
وی تعمق در مسائل سیاسی، اطلاع كافی از جریانات سیاسی و آشنایی به جزئیات و موضوعات خاص را لازمه فهم احكام و تطبیق آنها بر مصادیق خارجی دانست و افزود: ما باید بدانیم، مهم‌ترین ركن بصیرت تقوا و خودسازی است؛ زیرا گاهی ممكن است انسان قدرت فهم و درك مسائل سیاسی را داشته باشد و بتواند احكام را به خوبی بر موضوعات تطبیق دهد، اما به خاطر هوای نفس و دنیازدگی، از تمایلات خود تبعیت كند.
وی هم چنین با بیان روایاتی بر ضرورت خودسازی تأكید و خاطر نشان كرد: انسان دائماً باید در پی خودسازی و كسب تقوا باشد و همواره به نفس خود مظنون باشد تا اشتباهی از وی سر نزند.