علامه مصباح یزدی: ولایت فقیه هویت اجتماعی مردم ایران است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌كه كشور ایران بدون ولایت فقیه در جهان شناخته شده نیست، گفت: ولایت فقیه هویت اجتماعی مردم ایران است. آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های شیراز و امیركبیر تهران به موقعیت بسیار حساس كشور اشاره كرد و گفت:
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌كه كشور ایران بدون ولایت فقیه در جهان شناخته شده نیست، گفت: ولایت فقیه هویت اجتماعی مردم ایران است.
آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های شیراز و امیركبیر تهران به موقعیت بسیار حساس كشور اشاره كرد و گفت: امروز كشور اسلامی ایران در سطح بین‌المللی دارای جایگاهی حساس است و با پیشرفت‌های چشمگیر علمی، وظایف ما نیز سنگین‌تر شده است؛ زیرا هر چه نعمتی بزرگ‌تر باشد، شكر آن نیز عظیم‌تر است و شكر عملی این نعمت هم آن است كه در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را به كار بگیریم.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دوران پرشور و نشاط جوانی، گفت: این دوره برای جوانان ما حساسیت ویژه‌ای دارد، به ویژه این‌كه در عصر انقلاب اسلامی زندگی می‌كنند؛ دورانی كه زمینه برای رسیدن به كمالات معنوی و رشد انسانی بیشتر از قبل فراهم است. قبل از پیروزی انقلاب كسب معلومات در جهت رشد انسانی با محدودیت‌های بسیاری همراه بود و جو اختناق به گونه‌ای بود كه حتی اعضای یك خانواده جرأت نداشتند، سخنان خود را به راحتی با یك‌دیگر در میان بگذارند؛ پس باید قدر این موقعیت را دانست و نهایت استفاده را در جهت كمال انسانی برد.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به نقش تأثیرگذار دانشجویان در پیشرفت انقلاب اسلامی گفت: دانشجویان در این برهه از زمان تأثیر بیشتری در جهت رشد فرهنگی و علمی كشور دارند، و از این‌رو باید بیشتر قدر عمر خویش را بدانند و عمر خود را بیهوده صرف نكنند.
وی با اشاره به افتخارات بزرگ علمی كشور گفت: هر چند فعالیت در زمینه علوم مادی بسیار با ارزش و لازم است، ولی نتیجه آن هر اندازه هم كه بزرگ باشد، نهایتاً در این دنیا كارآیی دارد؛ اما دین به ما می‌آموزد كه چگونه می‌توان از لحظه‌های كوتاه عمر، پاداشی بی‌نهایت كسب كرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله ولایت فقیه اشاره و خاطر نشان كرد: ما در شرایطی زندگی می‌كنیم كه كشور اسلامی ایران بدون نام ولایت فقیه در جهان شناخته شده نیست و در حقیقت هویت اجتماعی مردم ایران ، ولایت فقیه است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تقدیر از صدا و سیما به خاطر پخش سخنان حضرت امام خمینی(ره) و آشنایی همگان با سیره امام(ره)، ادامه داد: از همان روز‌های نخستین بعد از پیروزی، معمار كبیر انقلاب در خصوص ولایت فقیه بحث‌های زیادی را مطرح و تئوری ولایت فقیه را مترقی‌ترین تئوری در حكومت معرفی كردند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به لزوم وجود حكومت در جوامع گفت: هیچ عاقلی این مسأله را انكار نمی‌كند كه در هر جامعه از سویی قواعد و مقرراتی نیاز است و از طرفی باید یك مجری برای اجرای قوانین وجود داشته باشد؛ زیرا تجربه نشان داده كه اگر حتی ساعتی اجرای مقررات در جامعه‌ ضعیف شود، جامعه به هم می‌ریزد.
وی با اشاره به سابقه طولانی این بحث افزود: بعد از هزار سال غرب به این نتیجه رسیده است كه لیبرال دموكراسی بهترین شیوه حكومت است، و این یعنی حداقلی بودن مقررات، بها دادن به آزادی‌های فردی، تبعیت ارزش‌ها از هوای نفسانی اکثریت، اكتفا به وضع مقررات تنها در مواردی كه آزادی‌های افراد با یكدیگر تزاحم پیدا كند، و تعیین حاكمان صرفاً بر اساس خواست مردم.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: از دیدگاه اسلام، فلسفه آفریش انسان، رسیدن به سعادت انسانی و قرب الهی برای بهره‌مندی بیشتر و كامل‌تر از رحمت خداوند است و با این دیدگاه مقررات باید به گونه‌ای باشد كه در جهت تحقق این هدف باشد و یا حداقل به گونه‌ای باشد كه سبب سقوط و تنزل انسان نشود.
وی ادامه داد: به همین دلیل است كه مردم از همان آغاز نهضت، اسلام را خواستند؛ زیرا باور داشتند فقط اسلام است كه زمینه سعادت انسان را فراهم می‌كند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به شرایط مجری مقررات از دیدگاه اسلام، گفت: از آنجا كه در جامعه اسلامی باید مقررات اسلام پیاده شود، فردی باید مجری باشد كه آشنایی كامل با این مقررات داشته باشد و این فرد كسی نیست جز فقیه.
وی تقوا و عدالت را از دیگر شرایط مجری مقررات دانست و گفت: تنها عالم و فقیه بودن كافی نیست؛ زیرا كسانی هستند كه علی‌رغم این‌كه علم دارند، به خاطر نداشتن تقوا به بیراهه رفته‌اند. پس شخص حاكم باید تقوایی داشته باشد كه او را از انحراف و لغزش حفظ كند.
عضو مجلس خبرگان رهبری آشنایی با مسائل سیاسی‌-اجتماعی و مصالح عمومی جامعه را از دیگر ویژگی‌های مجری مقررات در جامعه اسلامی بر شمرد و گفت: در فرهنگ ما چنین شخصی با این ویژگی‌ها ولی فقیه نامیده می‌شود و اوست كه صلاحیت ذاتی برای اجرای مقررات اسلامی را دارد.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: حكومتی بهتر از حكومت ولی فقیه نمی‌توان یافت كه زمینه سعادت بشر را فراهم كند، اما چگونه باید ولی فقیه را شناخت؟
وی با بیان مثالی گفت: همان‌گونه كه اگر نود درصد پزشكان یك شهر بر حاذق بودن پزشكی شهادت بدهند، شخص بیمار به توانمندی او اطمینان پیدا می‌کند، زمانی كه خبرگان و كارشناسان دینی هم در خصوص صلاحیت فقیهی برای ولایت نظر بدهند، افراد جامعه به این امر مطمئن می‌شوند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: تعیین خبرگان نیز از طریق مردم انجام می‌شود؛ زیرا مردم هر شهری با شناختی كه نسبت به عالمان دیار خود دارند، صالح‌ترین آنها را انتخاب می كنند و خبرگان با تقوا نیز بدون تأثیرپذیری از انگیزه‌های نفسانی، ولی فقیه را شناسایی و به مردم معرفی می‌كنند.
وی بر فرمایش امام در این خصوص كه ولایت فقیه و مشروعیت الهی آن مترقی‌ترین نظریه حكومتی است تأكید كرد و گفت: امروزه دشمنان و منافقان با تبلیغات خود بر علیه ولایت فقیه، و طرح شبهاتی در باره آن، قصد ضربه زدن به حكومت اسلامی را دارند، درحالی‌که نظریه ولایت فقیه در همه ابعاد قابل دفاع است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیا كسی كه با كمترین لغزش و فقط با ارتكاب یك معصیت، خود به خود و بدون دخالت دیگران منعزل می شود، می‌تواند دیكتاتور باشد؟ ولی فقیه را كسی نصب و عزل نمی‌كند و وظیفه خبرگان فقط شناسایی و معرفی فرد اصلح برای تصدی این جایگاه، و یا اعلام انعزال وی در صورت فقدان یكی از شرایط لازم است و نقشی در عزل و نصب ولی فقیه ندارند.
گفتنی است این دیدار پنجشنبه 15 بهمن ماه در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انجام شد.

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...