علامه مصباح یزدی: جدیت در تحصیل، خودسازی و بصیرت سه وظیفه مهم طلاب علوم دینی است

استاد حوزه علمیه قم بصیرت اجتماعی را از لازمه‌های انجام وظیفه برای طلاب دانست و گفت: بسیاری از كسانی كه در مقابل حضرت علی(ع) در جنگ‌های جمل و صفین و نهروان ایستادند كسانی بودند كه اثرات سجده بر پیشانی آنها نمایان بود و حتی بسیاری از آنان حافظان قرآن كریم بودند، اما به خاطر نداشتن بصیرت در مقابل امیرمؤمنان ایستادند و چند هزار نفر آنها به دست علی(ع) كشته شدند. پس كسب بصیرت برای شناخت وظیفه اجتماعی در هر زمان بر طلاب لازم است
استاد حوزه علمیه قم بصیرت اجتماعی را از لازمه‌های انجام وظیفه برای طلاب دانست و گفت: بسیاری از كسانی كه در مقابل حضرت علی(ع) در جنگ‌های جمل و صفین و نهروان ایستادند كسانی بودند كه اثرات سجده بر پیشانی آنها نمایان بود و حتی بسیاری از آنان حافظان قرآن كریم بودند، اما به خاطر نداشتن بصیرت در مقابل امیرمؤمنان ایستادند و چند هزار نفر آنها به دست علی(ع) كشته شدند. پس كسب بصیرت برای شناخت وظیفه اجتماعی در هر زمان بر طلاب لازم است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب مدرسه شهید صدوقی، دین را عامل سربلندی دانست و گفت: طرفداران هر مكتبی دوست دارند پیروان آن مکتب فزونی یابند، اما این نباید بر اساس تعصب كوركورانه و تقلید از آباء و اجداد باشد، چرا كه این نحوه تعصب در اسلام پذیرفته نیست.
وی ادامه داد: اگر ما برای دعوت به اسلام تلاش می‌كنیم به خاطر اینست كه دین را تنها عامل سعادت می‌دانیم و بی دینی را مایه شقاوت، و از آنجا كه حس انسان دوستی در همگان وجود دارد، از اینكه دیگران از شقاوت نجات یافته و به سعادت رهنمون شوند، از گرایش افراد به اسلام خشنود می‌شویم.
علامه مصباح یزدی با تأكید بر جدیت در تحصیل ادامه داد: هر چند قوانین اسلام از آنجا كه موافق فطرت هستند، به راحتی مورد پذیرش قرار می‌گیرند،اما نجات از شبهاتی كه مطرح می‌شود، به سادگی امكان پذیر نیست و گاهی یك شبهه كه در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، بر اثر مرور زمان و سخنان و تبلیغات رسانه‌ها به افراد القا شده و آن را باور می‌كنند.
وی ادامه داد: طلاب از آن جهت كه فعالیتشان در مسیر تفكر و اندیشه است، بیشتر در معرض این شبهات قرار می‌گیرند، پس باید درس را جدی گرفته و در اولین گام خود را حفظ كنند تا از این خطرات مصون بمانند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اما وظیفه طلاب به همین جا ختم نمی‌شود بلكه هم بر اساس وظیفه شرعی و هم بر اساس وظیفه اجتماعی ــ‌كه هركس در جامعه‌ای زندگی می‌كند، باید باری از جامعه را به دوش بكشد‌ــ باید مردم را نیز نسبت به تعالیم دینی آگاه كنند و جامعه خود را از لحاظ دینی تقویت كنند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به هجمه‌های تبلیغاتی دشمن علیه اسلام و انقلاب گفت: در طول تاریخ تا كنون هیچگاه اسلام اینگونه مورد تهاجم‌های شكننده، ویرانگر و همه‌جانبه با این وسعت نبوده است، و ابزار و امكانات گمراه كننده هم در هیچ زمانی به این اندازه نبوده است، و حتی امروزه سردمداران استكبار جهانی صریحا اسلام را به عنوان بزرگترین دشمن خود اعلام می‌كنند و با تمام وجودشان در این راه به مقابله برخاسته‌اند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به تحلیل‌های اروپایی‌ها در خصوص اسلام گفت: محاسبات دانشمندان در چندین سال قبل نشان داده است كه در عرض 30 سال اسلام بر اروپا سیطره پیدا خواهد كرد و با این محاسبات است كه می‌گویند همه چیزشان در خطر است.
وی با اشاره به مراسم‌های دینی مسیحیت و شیوه‌های تبلیغ مسیحیت در غرب گفت: این عقائد و خرافه‌ها بدون منطق برای تبلیغ دین مسیحیت به كار برده می‌شود، و هنگامی که اسلام با منطق و استدلال روشن مطرح می‌شود، مورد توجه همگان قرار گرفته و به اسلام می‌گروند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر اینكه غرب همه قوایش را برای مبارزه با اسلام بسیج كرده است، ادامه داد: بیش از آنچه ما فكر كنیم علیه اسلام تلاش می‌شود.
وی با اشاره به وظیفه دیگر طلاب در خصوص تبلیغ اسلام در سطح جهان گفت: باید بیاموزیم چگونه با فرهنگ‌های مختلف سخن بگوییم، و چگونه به آنان پاسخ‌های قانع كننده بدهیم، پس وظیفه طلاب اصلاح خود، جامعه و جهان است.
علامه مصباح یزدی با اشاره به خاطراتی از بزرگان و بیان زحمات آنان گفت: باید جدیت خودمان در تحصیل را مضاعف كرده و در این راه با تمام توان حركت كنیم.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینكه جدیت در تحصیل لازم است، اما كافی نیست گفت: بسیاری از افراد از لحاظ علمی دارای مقام بالایی بوده‌اند، اما به خاطر عدم تقوا و خودسازی به جای خدمت به اسلام، بیشترین ضرر را به اسلام وارد كرده‌اند.
وی بصیرت اجتماعی را از دیگر لازمه‌های انجام وظیفه برای طلاب دانست و گفت: بسیاری از كسانی كه در مقابل حضرت علی(ع) در جنگ‌های جمل و صفین و نهروان ایستادند كسانی بودند كه اثرات سجده بر پیشانی آنها نمایان بود و حتی بسیاری از آنان حافظان قرآن كریم بودند، اما به خاطر نداشتن بصیرت در مقابل امیرمؤمنان ایستادند و چند هزار نفر آنها به دست علی(ع) كشته شدند. پس كسب بصیرت برای شناخت وظیفه اجتماعی در هر زمان بر طلاب لازم است.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...