آیت الله مصباح یزدی: اساس نظام اسلامی،‌ولایت فقیه و رمز بقای آن، رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌كه تجربه نشان داده است همواره حق غریب است، ادامه داد: اهل‌بیت(ع) كه برای سعادت بشر كوشش می‌كردند، در میان مسلمانان غریب بودند. در این عصر نیز حضرت امام خمینی(ره) علی‌رغم این‌كه اولین شخصیت عالم از لحاظ معروفیت و محبوبیت بود، ولی بسیاری از اطرافیانش او را نشناختند

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌كه تجربه نشان داده است همواره حق غریب است، ادامه داد: اهل‌بیت(ع) كه برای سعادت بشر كوشش می‌كردند، در میان مسلمانان غریب بودند. در این عصر نیز حضرت امام خمینی(ره) علی‌رغم این‌كه اولین شخصیت عالم از لحاظ معروفیت و محبوبیت بود، ولی بسیاری از اطرافیانش او را نشناختند و امروز نیز نسخه بدل امام(ره) كه عظمتش قابل توصیف نیست، در كشور و حتی در بین دوستان خود غریب‌تر از همگان است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش «زلال ولایت» در مشهد مقدس گفت: بیش از چهل سال است كه مردم ایران با مفهوم سیاسی جدیدی خو گرفته‌اند و بیش از سی سال است كه دنیا با نظام سیاسی جدیدی آشنا شده كه در طول تاریخ سیاسی جهان ناشناخته بوده و مردم ایران نیز علی‌رغم ارتكاز ذهنی نسبت به این نوع حكومت، هنوز به طور كامل تعریف جامع و مانعی از آن ندارند و حتی بسیاری از كسانی كه مسؤولیت‌های بزرگی را در كشور پذیرفته‌اند، ماهیت این حكومت را به خوبی نشناخته‌اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌كه ولایت فقیه جزء ماهیت حكومت اسلامی است، ادامه داد: كسانی در كشور ما سال‌ها مسؤولیت‌های مهمی بر عهده داشتند، ولی ولایت فقیه را به عنوان ماهیت این حكومت قبول نداشتند و فقط به دلیل این‌كه این اصل در قانون اساسی آمده، آن را پذیرفته و ماهیت نظام را جمهوریت آن می‌دانستند. به اعتقاد این عده، نظام اسلامی ممكن است وجود داشته باشد، ولو این‌كه قانون اساسی تغییر كند و ولایت فقیه از آن حذف شود زیرا قید اسلامی قیدی تشریفاتی است و فقط بیانگر این است كه مردم این كشور مسلمان هستند!
آیت الله مصباح یزدی افزود: این افراد معتقد بودند چون این حكومت توسط روحانیت و به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، خوب است یك عنوان تشریفاتی نیز به آنها داده شود، اما ولی فقیه در حقیقت همانند امپراطور ژاپن دخالتی در امور كشور نداشته و مقامی تشریفاتی است. اما این عده به خاطر علاقه شدید مردم به ولی فقیه این اعتقاد خود را صریحاً اعلام نمی‌كنند، تا در كشور جایگاهی داشته باشند و اهداف خود را دنبال كنند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اصلی‌ترین مشخصه حكومت اسلامی را ولایت فقیه دانست و ادامه داد: متأسفانه در طول سی سال گذشته حق این مسأله به خوبی ادا نشده و بسیاری از مشكلات كشور،‌ از جمله فتنه اخیر از این نقیصه نشأت می‌گیرد. اما دشمنان به خوبی جایگاه ولی فقیه را در این نظام درك كرده و به این مسأله واقفند كه رمز بقای نظام اسلامی در مقابل تهاجمات شیطانی آنها، ولایت فقیه است.
علامه مصباح یزدی در ادامه گفت: عالم هستی و همه انسان‌ها ملك خدا هستند و همان‌گونه كه تصرف در ملك غیر جایز نیست، تصرف در ملك خدا نیز بدون اذن او جایز نیست؛ بر همین اساس كسی بدون اذن خدا نمی‌تواند حكومت كند. حضرت امام(ره) نیز بر این مسأله تأكید داشتند كه حكومت باید اسلامی و به رهبری ولی فقیهی باشد كه خداوند به وی اذن حكومت داده است و فرد منتخب مردم اگر از طرف ولی فقیه نصب نشود، طاغوت است.
وی افزود: اما در فلسفه‌های سیاسی رایج و اعلامیه حقوق بشر جایی برای حق خداوند در حكومت در نظر گرفته نشده، و متأسفانه پس از گذشتن سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، علوم دانشگاهی ما نیز هنوز سكولاریستی بوده و نقش خداوند در آنها مورد غفلت یا انکار قرار می‌گیرد.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: قرآنِ برخی افراد همان اعلامیه حقوق بشر است؛ یعنی اگر مسأله‌ای در اعلامیه حقوق بشر آمده باشد، حتی اگر مخالف صریح قرآن باشد، آن را ترجیح داده و قرآن را تاریخ مصرف گذشته قلمداد می‌كنند. این مسأله ناشی از این است كه هنوز فضای فرهنگی ما سكولار است و به همین دلیل هنوز مسأله ولایت فقیه به درستی تبیین نشده است.
آیت الله مصباح یزدی با تأكید بر این‌كه ولایت فقیه عامل بقای نظام اسلامی است، گفت: اگر ولی فقیه نبود، امروز كشور ما اسلامی نبود. پس باید با دلایل قاطع این اصل را برای مردم اثبات كرد و آن را با نگرش دینی برای مردم بازگو كرد. گر چه مردم ما شناخت ارتكازی نسبت به این مسأله دارند و حتی در گذشته برای حل و فصل بسیاری از امور خود به فقها و مجتهدین مراجعه می‌كردند.
وی با اشاره به بعضی از روایت‌ها در خصوص لزوم تبعیت از ولی فقیه گفت: مسلماً به غیر از پیامبر(ص) و ائمه(ع)، كسی معصوم نیست و هر كس كه در جایگاه ولی فقیه قرار گیرد، احتمال صدور خطا از او وجود دارد، ولی این احتمال بهانه خوبی برای مخالفت با او نیست، زیرا بر اساس روایات، مخالفت با ولی فقیه جامع‌الشرایط مخالفت با اهل‌بیت(ع) است و مخالفت با اهل‌بیت(ع) در حد شرك معرفی شده است.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: اگر امكان تشكیل حكومت اسلامی واحد وجود داشته باشد، تفكیك و تجزیه آن عقلاً حرام است، و به همین دلیل بسیاری از فقها كه چه بسا در فقه و اصول از حضرت امام(ره) بالاتر بودند، همواره نظر امام(ره) را بر رأی خود مقدم می‌داشتند.
وی با بیان نمونه‌هایی از احترام مراجع بلندپایه نسبت به امام(ره) گفت: متأسفانه هنوز عده‌ای رهبری را مرجع تقلیدی مانند دیگر مراجع می‌دانند؛ در حالی‌كه مراجع محترم تقلید فقط به بیان احكام شرعی می‌پردازند؛ ولی خود ایشان در احكام حكومتی همه تابع نظر یك فرد هستند و همین امر سبب شده كشور ایران به قدری عظمت پیدا كند كه امروزه رئیس جمهور كشورمان صراحتاً سخنان رئیس جمهور آمریكا را باطل شمرده و او را زیر سؤال می‌برد.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: حتی اگر هیچ دلیل عقلی، نقلی و فقهی بر لزوم وجود ولایت فقیه نداشتیم، حفظ مصالح اجتماعی مسلمانان ایجاب می‌كرد كه قدرت متمركزی وجود داشته باشد و بر همین اساس وجود ولی فقیه و تبعیت از او از باب مقدمه واجب، واجب می‌شد.
وی افزود: مسأله ولایت فقیه و تمركز قدرت بسیار مهم است و حیات نظام اسلامی به آن بستگی دارد.
علامه مصباح یزدی در ادامه سخنان خود به بیان بعضی از ویژگی‌های رهبر عظیم الشأن انقلاب پرداخت و گفت: وجود امام(ره) نعمتی بود كه اگر همه مادیات را در یك کفه ترازو و این نعمت در كفه دیگر قرار گیرد، ارزش امام خمینی(ره) بالاتر بود، و امروز جانشین بزرگوارش نسخه بدل اوست. اگر چنین شخص آگاه و حكیمی در رأس این نظام نبود، معلوم نبود تا كنون چه بلاهایی بر سر مسلمانان آمده بود. حتی خطرهایی از سوی بعضی مسؤولین كشور متوجه اسلام بود كه خداوند آنها را به دست این رهبر فرزانه دفع كرد و این امر جز با سعه صدر و صبر كم نظیر رهبری میسر نبود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر كسی بداند همكارش قصد خیانت به او را دارد، نمی‌تواند وی را تحمل كند؛ اما جای بسی تعجب است كه رهبر معظم انقلاب چگونه در این سال‌ها كسانی را در كنار خود تحمل، و حتی با الفت و محبت با آنها رفتار كرد كه قصد خیانت به اسلام و نظام اسلامی را داشتند و به این وسیله شر آنان را دفع نمود. ما باید قدر این نعمت را بدانیم و به شكرانه این نعمت به وظیفه خود در برابر آن عمل كنیم.
وی افزود: برای این‌كه عظمت این شخصیت بزگوار را بدانیم، باید ببینیم در طول تاریخ و پس از غیبت صغری چند نمونه از چنین افرادی وجود داشته‌اند؛ هرچند عالمان والامقامی بود‌ه‌اند، اما كسی مانند امام خمینی(ره) كه بتواند در رأس حكومت قرار گرفته و با زیر پا گذاشتن هوای نفس به مردم خدمت كند، كمتر وجود داشته و نمونه بارز دیگر چنین شخصیت‌هایی رهبر معظم انقلاب است.
استاد اخلاق حوزه در پایان گفت: اگر ما تغافل یا تجاهلی نسبت به این نعمت بزرگ داشته باشیم، كفران نعمت عظیم انقلاب را كرده‌ایم.
گفتنی است همایش زلال ولایت 31 فروردین ماه در مشهد مقدس برگزار شد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...