آیت‌الله مصباح یزدی: هرقدر آگاه‌تر باشیم بهتر می‌توانیم از دین خدا در برابر ترفندها و شبهات دشمنان دفاع کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع مدیران مدرسه علمیه رشد، یكی از نعمت‌های بزرگ الهی را فراهم شدن زمینه برای رسیدن انسان به بالاترین درجات کمال و جانشین پیغمبر شدن عنوان و خاطر نشان كرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع مدیران مدرسه علمیه رشد، یكی از نعمت‌های بزرگ الهی را فراهم شدن زمینه برای رسیدن انسان به بالاترین درجات کمال و جانشین پیغمبر شدن عنوان و خاطر نشان كرد: این نعمت بزرگی است كه انسان می تواند با صرف عمر خود در این راه، بالاترین بازده و نتیجه را بگیرد.
علامه محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به فعالیت دشمنان اسلام گفت: در هیچ زمانی به اندازه امروز علیه دین اسلام و تشیع از نظر كیفی و كمی دشمنی وجود نداشته است، همان‌طور که درمقابل، در هیچ زمانی امكانات پیشرفت در علوم به اندازه این دوره میسر نبوده است، پس باید فرصت را غنیمت شمرد و به هیچ حدی از علم قانع نشد، چرا كه هرقدر عالم باشیم علم ما در مقابل اهل بیت(ع) مانند قطره ای در مقابل دریاست، و هرقدر آگاه‌تر باشیم بهتر می‌توانیم از دین خدا دربرابر ترفندها و شبهات دشمنان دفاع کنیم.
آیت الله مصباح یزدی با تأكید بر اینكه باید همواره به صاحبمان حضرت ولی عصر(عج) توجه داشته باشیم، گفت: برای پرورش در مسائل اخلاقی و تربیتی، تمرین لازم است تا فضائل در انسان به صورت ملكه شود.
این استاد اخلاق حوزه های علمیه توسل به اولیاء و اهل بیت(ع) را از شیوه های كسب معرفت و اخلاق دانست و خاطر نشان كرد: حتی اهتمام به زیارت امامزاده ها نیز تأثیر زیادی در تربیت دارد.
وی همچنین ادامه داد: در برنامه ریزی تربیتی برای جوانان و طلاب باید اعتدال رعایت شود تا هم سبب خسته شدن فرد نشود و هم مانع تحصیل و مطالعه نگردد.
علامه مصباح یزدی با تأكید بر جدیت در تحصیل گفت: همه پیشرفت های معنوی از بركات همین دروس بوده است.
وی بر خودسازی تأكید و خاطر نشان كرد: برنامه ای كه برای خودسازی جوانان ارائه می شود، نباید به گونه ای باشد كه افراد گمان كنند در شرایط بسته و كنترل شده قرار دارند، بلكه باید به گونه ای طراحی شود، كه جوانان نیز در همان راستای اهداف برنامه ریزی، میل و علاقه پیدا كنند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: مربیان اخلاق نیز باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب به اهل بیت(ع) توسل داشته باشند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به متفاوت بودن استعدادهای افراد با یكدیگر ادامه داد: برنامه ریزی باید به گونه ای باشد كه همه افراد بهره مند شوند، و از این رو در گذشته علمای اخلاق دو نوع فعالیت اخلاقی داشتند، یکی جلساتی عمومی که عامه مردم می توانستند در آن شركت كنند و دیگری تربیت های خصوصی که به برخی افراد دستورات اخلاقی خاصی سفارش می كردند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت كه هر چند برنامه های عبادی باید استمرار داشته باشد، اما نباید سنگین باشد تا افرادی نسبت به آن دلزده شوند.
علامه مصباح یزدی در پایان این جلسه به سئوالات مدیران حاضر در خصوص نحوه برنامه ریزی اخلاقی برای طلاب جوان پاسخ گفت.
گفتنی است این مراسم 19 اردیبشهت ماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...