آیت الله مصباح یزدی: نیاز اساسی در نظام اسلامی، نیاز فكری است

علامه مصباح یزدی گفت: متأسفانه بسیاری از مسئولان و مدیران كشور بعد از انقلاب به جنبه فكری و فرهنگی انقلاب توجهی ندارند و بیشتر تلاش خود را صرف تأمین نیازهای مادی می‌کنند، در حالی‌كه در نظام اسلامی اساسی‌‌ترین نیاز، نیاز فكری است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از مسئولان رادیو معارف با تقدیر از زحمات مسئولان صدا و سیما گفت: ثمرات مثبتی كه امروز از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نصیب ما و مردم جهان می شود، یکی از بركات رهبری حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: عده‌ای معتقدند فرهنگ و تمدن ملازمند و استفاده از تمدن غرب با پذیرفتن فرهنگ آن همراه است، در حالی‌كه شما نشان دادید كه می‌توان از امكانات روز دنیا بهره جست و از مزایای آن بهره‌‌‌¬مند شد، اما از فرهنگ ناصحیح آن دوری كرد. امروز الحمدالله رادیو معارف برای نظام اسلامی مایه امید است که تا آن جا که بنده اطلاع دارم رسانه‌ای مقبول و مطلوب و پرشنونده است كه احکام شرعی را نیز رعایت می‌كند.
وی با بیان اینكه پیشرفت، تدریجی است، ادامه داد: رادیو معارف با وجود پیشرفت‌های بسیار ، هنوز به نقطه اوج نرسیده است و می‌تواند بیش از این پیشرفت داشته باشد و دست‌اندرکاران باید همیشه دنبال شناخت و رفع نقص‌های کارشان باشند تا کار بهتر و کامل‌تری انجام بگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اظهار تأسف از عدم پیشرفت فرهنگی مطلوب در كشور از آغاز انقلاب تاكنون گفت: حوزه‌های علمیه نیز در جهت تهیه محتوای فرهنگی كمرنگ ظاهر شدند و دولت‌ها نیز زمینه آن را فراهم نكردند.
وی با تأكید بر لزوم مدیریت اسلامی متناسب با نظام و اهداف نظام گفت: مدیریت ما باید مدیریت كارآمد اسلامی با افق باز جهانی در جهت رسالت فرهنگی‌مان باشد اما متأسفانه در این زمینه‌ها كمبود وجود دارد.
علامه مصباح یزدی با تأكید بر لزوم تشکیل اتاق فكر ایدئولوژیک در نظام گفت: هر نظامی که بر اساس یک ایدئولوژی به وجود می‌آید در همان سال‌های اول تاسیس‌اش باید به آن ایدئولوژی بپردازد و انقلاب ما انقلابی بود که از باورها و ارزش‌های اسلامی مایه می‌گرفت، و اگر هیچ دلیل دیگری برای ترویج این ارزش‌ها نداشتیم لااقل برای موفقیت و دوام انقلابمان می‌بایست ادبیات و فكر اسلامی را رواج بدهیم و از هر امکانی برای این کار استفاده کنیم، ولی متاسفانه در این زمینه خیلی کمبود داریم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأكید بر لزوم همكاری حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها گفت: این همكاری می‌تواند تأثیر بسیاری بر تقویت بنیان‌های فكری و باورهای اسلامی داشته باشد.
وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مسئولان و مدیران كشور بعد از انقلاب از توجه به جنبه فكری و فرهنگی غافل ماندند و همه تلاش خود را صرف تأمین نیازهای مادی كردند، در حالی‌كه در نظام اسلامی بالاترین نیاز، نیاز فكری است.
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: عده‌ای می‌گویند كار فرهنگی وظیفه حوزه‌های علمیه است، اما باید توجه داشت هرچند تهیه محتوای فرهنگی بر عهده حوزه‌های علمیه است، اما زمینه‌سازی و پشتیبانی و برنامه‌ریزی اجرایی صحیح بر عهده دولت است.
 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...