علامه مصباح یزدی: اولین قدم، فهم اسلام ناب است نه یک کلمه بیشتر و نه کمتر و دومین گام اینکه اسلام ناب در عمل ما متجلی باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وظیفه سیاسی اجتماعی طلاب گفت: خداوند نعمت عظیم حکومت شیعی را در ایران قرار داده است و در این مسیر نیز رهبرانی را به ما مرحمت فرموده که با توجه به بینش دینی، تقوا، اخلاص، بصیرت، فراست، تدبیر و دوراندیشی بدون مبالغه می‌توان گفت در طول تاریخ به زحمت می‌توان مشابهی برای آنها یافت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از طلاب کشور پاکستان ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و میلاد امام هادی‌علیه‌السلام گفت: وحدت عقائد و نور ولایت سبب ایجاد روابط عاطفی میان مردم ایران و پاکستان و برخی کشورهای اسلامی شده است که این از نعمت‌های بزرگ خدای متعال است.
وی محبت اهل‌بیت‌علیهم‌السلام را به شاخه‌ای از درخت طوبی تشبیه کرد که در دل شیعیان روئیده است و گفت: هرقدر نعمت بزرگ‌تر و بیش‌تر باشد، شکر آن نیز بزرگ‌تر و واجب‌تر است و شکر این نعمت عمل کردن به دستورات اهل‌بیت علیهم‌السلام است.
علامه مصباح یزدی خاطر نشان کرد: مقام اهل‌بیت‌علیهم‌السلام به قدری عظیم و والاست که طفیل برکات آنها ما را نیز فرا می‌گیرد و برای شکر این نعمت باید با شناخت صحیح اهل‌بیت به دستورات آنها عمل کنیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه اراده خدای متعال بر این تعلق گرفته که انسان ها در کنار هم رشد و ترقی کرده، به کمال برسند، گفت: همان‌گونه که شناخت دین را از پدر و مادر و مؤمنین و علما به عنوان واسطه‌های هدایت از سوی انبیاء و ائمه داریم، ما نیز باید همچون گذشتگان این دین را صحیح و کامل به دیگران و نسل بعد منتقل کنیم ، چرا که حتی هم اکنون نیز بسیاری از مردم تشنه معارف اهل‌بیت هستند و اگر در این راه کوتایی کنیم، مسئول خواهیم بود.
وی ادامه داد: برای ترویج این فرهنگ غنی به جنبه‌های مختلفی از جمله جنبه علمی آن باید توجه کرد ، یعنی ابتدا باید دین و علوم اهل‌بیت‌علیهم‌السلام کاملا فهمیده شود چرا که در غیر این صورت دین به خوبی معرفی نشده و نه تنها سودی ندارد بلکه چه بسا ضررهایی نیز به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید هنر تعلیم دادن را نیز یاد بگیریم و با شناخت فرهنگ‌های مخاطبان، این معارف را ترویج کنیم.
علامه مصباح یزدی جنبه عملی محبت اهل بیت را مهم‌ترین بخش کار دانست و گفت: در جهانی که بسیاری از مسلمانان عظمت اهل‌بیت‌علیهم‌السلام را درک نکرده اندباید علاوه بر شناخت اهل‌بیت، به معارف ایشان پایبند باشیم و آن‌ها را در عمل به کار بگیریم.
عضو خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه امروزه امور مطالعاتی و پژوهشی و دسترسی به منابع بسیار تسهیل شده به مقایسه آن با گذشته و زحمات طاقت‌فرسای گذشتگان پرداخت و گفت: خداوند به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی زمینه فهم بهتر حقیقت اسلام را برای مردم ایران و دیگر شیعیان و حتی همه جهانیان فراهم نموده است.
وی سخنان حضرت امام خمینی(ره) را نمایانگر اسلام ناب دانست و با اشاره به برخی از خاطرات خود گفت: اولین قدم در مقام معرفی اسلام و تشیع فهم صحیح آن است، همچون حضرت امام(ره) که به برکت فرمایشات ایشان افراد بسیاری مسلمان شدند و حتی برخی افرادی که وهابی بوده و علیه تشیع فعالیت می‌کردند، مبلغ تشیع شده‌اند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به وجود برخی خرافات و پیرایه‌هایی که به اسلام نسبت داده می‌شود، ادامه داد: اولین قدم، فهم اسلام ناب است نه یک کلمه بیشتر و نه کمتر . چرا که گاهی حتی از ناحیه برخی دوستان اهل‌بیت خرافاتی به اسلام نسبت داده می‌شود که باعث مخفی ماندن اصل اسلام شده و دیگران را از اسلام دور می‌کند.
وی ادامه داد: برخی رفتارها و گفتارهای افراطی نه تنها باعث ترویج تشیع نمی‌شود بلکه باعث فاصله گرفتن دیگران نیز خواهد شد.
علامه مصباح افزود: از طرف دیگر نیز برخی، قسمتی از دین را بیان نمی‌کنند تا دنیا از آنها بپذیرد؛ این نیز نادرست و خیانت است، اگر به اسلام و درستی آن ایمان داریم باید بدون کم و زیاد به ترویج آن بپردازیم که این بدون فهم صحیح اسلام ناب امکان‌پذیر نیست.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اسلام ناب در عمل نیز باید متجلی باشد، یعنی رفتار ما اسلام را به مردم معرفی و آنها را نسبت به اسلام و تشیع ترغیب کند؛ و به همین دلیل است که عده‌ای از علما بعد از گذشت ده‌ها و حتی صدها سال همچنان محبوب قلوب مؤمنین هستند ، اما اگر مردم احساس کنند که فردی دین را وسیله معاش خود قرار داده و راهی برای کسب ثروت و دنیا قرار داده، از وی فاصله می‌گیرند.
وی به وظیفه سیاسی اجتماعی طلاب هم اشاره کرد و گفت: خداوند نعمت عظیم حکومت شیعی را در ایران قرار داده است و در این مسیر نیز رهبرانی را به ما مرحمت فرموده که با توجه به بینش دینی، تقوا، اخلاص، بصیرت، فراست، تدبیر و دوراندیشی بدون مبالغه می‌توان گفت در طول تاریخ به زحمت می‌توان مشابهی برای آنها یافت.
علامه مصباح یزدی با اشاره به نمونه‌هایی ادامه داد: خداوند پاداش آنها را در این دنیا نیز داده است و آن محبوبیتی است که در بین مردم دنیا دارند، یعنی خداوند محبت آنها را در دل مردم و مؤمنین قرار داده است.
وی ادامه داد: وظیفه ما در برابر چنین نعمتی پاسداری از این نعمت عظیم و تقویت این محبت و رابطه عاطفی بین رهبر و همه شیعیان است. چرا که مقام معظم رهبری حافظ وحدت و عزت تشیع است و تقویت این رابطه در حقیقت تقویت عزت مسلمین است.
گفتنی است این مراسم در تاریخ سی‌ام آبان‌ماه سال جاری به مناسبت عمامه‌گذاری چند تن از طلاب پاکستانی به دست حضرت علامه مصباح یزدی برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...