آیت الله مصباح یزدی: دلیل اصلی انحراف خواص دنیا‌طلبی است

پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله‌مصباح یزدی: علامه مصباح یزدی با متفاوت خواندن دلایل انحراف خواص، تصریح کرد: علت اصلی انحراف خواص وابستگی آنها به دنیا است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله ‌مصباح یزدی ، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر جمعه دوازدهم آذرماه در همایش شاخص‌های خط امام که توسط دفتر پژوهش‌های فرهنگی در مجتمع یاوران امام مهدی (عج) قم و با حضور حجج الاسلام دکتر ناصرسقای بی‌ریا مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت، محمدحسین موسی پور استاندار قم، محمدحسین استاد مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و رابطان دفتر پژوهش‌های فرهنگی از سراسرکشور برگزار شد، به تشریح علت برگزاری نشست‌های تبیین اندیشه‌های امام(ره) پرداخت و بیان کرد: در تحلیل و تبیین شاخص‌های خط امام(ره) تحریفات و تخریبات سهوی و عمدی از زمان خود امام(ره) صورت گرفته است. به همین خاطر دلسوزان و یاران نزدیک امام(ره) باید با بازخوانی اندیشه‌های امام راحل(ره) از این شبهه افکنی‌ها جلوگیری کنند و حقیقت را برای مردم و نسل سوم انقلاب روشن سازند.
وی افزود: ویژگی بیان امام صراحت کلام، سادگی و آسان فهم بودن آن بود اما بارها از افراد موثق شنیدم که امام(ره) گله گی و اظهار ناراحتی می‌نمودندکه« نمی‌دانم چطور حرف بزنم که بعضی از افراد تفسیر به رأی نکنند و سخنان مرا به انحراف نکشانند».
*آیات مشابهات وسیله‌ای برای آزمایش کژاندیشان هستند
علامه مصباح یزدی تصریح کرد: وجود ابهامات در امور وسیله‌ای برای آزمایش انسان است و حتی یکی از حکمت‌های نزول آیات متشابه را نیز می‌توان زمینه‌سازی برای امتحان دانست. و خداوند خود در قرآن می‌فرمایند افراد کژاندیش و مریض‌دل محکمات کلام ما را رها می‌کنند و به دنبال متشابهات می‌روند و هدف این افراد فتنه‌جویی است.
وی با بیان اینکه اگر ممیزه‌های حق از باطل و بالعکس مشخص بود، کسی دنبال باطل نمی‌رفت، ابراز کرد: همیشه در باطل عنصری حقی برای فریبکاری مردم گنجانده می‌شود و تشخیص حق از باطل به دلیل پیچیدگی باطل امری دشوار است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، گروه‌های مخالف و منحرفین از خط امام را مختلف دانست و تصریح کرد: یک عده از افراد قشرهای مختلف جامعه از ابتدای حرکت امام(ره) با تفکرات، سلیقه و روش ایشان موافق نبودند و بعد از انقلاب نیز به این رویه ادامه دادند اما دسته‌ای از این افراد پس از پیروزی انقلاب به دلیل غلبه اندیشه و خط امام تظاهر به پذیرش آن نمودند اما واقع قضیه چیز دیگری بود و همراهی آنها عمقی نداشت.
آیت‌الله مصباح یزدی مخالفین خط امام را بر اساس معیار اسلام به دو دسته تقسیم کرد و ادامه داد: گروهی از مخالفین اندیشه‌های امام (ره) در اصل با اسلام مشکل داشتند اما گروه دیگر به دین اعتقاد داشتند اما به سبب نداشتن بصیرت یا عوامل روانی دیگر شخص امام(ره) را قبول نداشتند.
وی به شیوه برخورد و واکنش افراد مخالف خط امام اشاره کرد و بیان کرد: گروهی صراحتاً مخالفت خود را ابراز می‌کردند اما دسته دیگر با طعنه و کنایه زدن و فعالیت‌های پشت پرده به ابراز مخالفت می‌پرداختند.
*وجود مشکلات نباید سبب زیر سوال بردن اصل نظام اسلامی شود
استاد اخلاق حوزه علمیه دسته دیگر مخالفین خط امام را همراهان و مدافعین ابتدای انقلاب دانست که در سال‌های بعد به دلایل مختلف دچار انحراف شدند و گفت: گروهی دیگر به دلیل ضعف‌ها و خطا‌های برخی از انقلابیون یا مسئولان نظام نا امید شده و از همراهی انقلاب دست کشیدند که این ناشی از واقع بین نبودن آنها بود زیرا واقع بینی ایجاب می‌کند که ما ضعف‌ها را شناسایی کرده و در راه رفع آن‌ها تلاش کنیم نه اینکه به خاطر وجود ضعف یا مشکلاتی در امور اجرایی کشور اصل نظام را زیر سوال ببریم.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: گروه دیگر افرادی بودند که تا زمانی که خیری به آنها می‌رسید طرفدار انقلاب بودند اما همین‌که سختی یا گرفتاری برای آنها پیش می‌آمد دچار تزلزل می‌شدند و دست از آرمان‌های خود می‌کشیدند.
وی افزود: سران فتنه و برخی از خواص ابتدا قصد براندازی نداشتند اما همین‌که دست آنها از قدرت و ثروت کوتاه شد و نگران بودند که حکومت آنها را بخاطر ثروت‌های بادآورده‌شان مورد بازخواست قرار دهد کم کم از مسیر حق منحرف شدند و در برابر حق ایستادند.
استاد اخلاق حوزه علمیه دنیاطلبی را دلیل اصلی انحراف خواص دانست و اظهار داشت: از ابتدای تاریخ تا زمان پیامبر اسلام(س)، امام علی(ع) و تا زمان حاضر وابستگی به دنیا و فریفته زر و زیور دنیا شدن از اصلی ترین عوامل انحراف بزرگان بوده و هست.
آیت الله مصباح یزدی نسل سوم انقلاب را مورد خطاب قرار داد و هشدار داد: جوانان باید بدانند که انحراف به صورت تدریجی رخ می‌دهد و اگر مواظب نباشیم زمانی می‌رسد که خود را در اردوگاه باطل و در مقابل حق خواهیم دید.
*مهم تر از شناخت حق عمل به حق است
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عمل به دانسته‌ها و دوستی به خاطر خدا را دو راهکار اصلی جلوگیری از انحراف دانست و اظهار داشت: برخی از افرادی که روزی در تسخیر لانه جاسوسی شرکت داشتند بعدها اسناد سری این مملکت را به بیگانگان داده و به آرمان‌های ملت ایران خیانت کردند با وجود اینکه آنها به حقانیت نظام اسلامی اذعان داشتند اما چون حاکمیت اسلامی با خواسته‌هایشان در تضاد بود، در عمل کم آوردند و این موضوع نشان می‌دهد شناخت حق مهم است اما مهم تر از آن عمل به حق است.
عضو مجلس خبرگان به اهمیت دوستی بر مبنای دین و برای خدا اشاره کرد و بیان کرد: اگر منافع مادی، قبیله‌گرایی و ملی‌گرایی ملاک دوستی‌های ما قرار گیرد فتنه ایجاد خواهد شد.
آیت الله مصباح یزدی افزود: اگر انگیزه کارهایمان خدایی باشد بنا برآیات قرآن، خداوند ما را یاری خواهد داد و اگر بر عامل دیگری تکیه کنیم کارهایمان پوچ و عبث خواهد شد.

برای دریافت متن کامل این جلسه اینجا را کلیک کنید!