علامه مصباح یزدی: اگر به جای اسلام، کلمه دیگری گذاشتیم به اشتباه رفته‌ایم و از دوستی خداوند و رسولان او به دوستی طواغیت و فرعون‌ها می‌رسیم

پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: رسیدگی به نیازهای مادی مردم وظیفه دولت اسلامی است اما اصل نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: رئیس مؤسسه آموزشی‌پژوهشی امام خمینی (ره) ظهر امروز (1390/02/15) در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور استان لرستان؛ اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران همدان و قروه، و فرماندهان و مسئولان بسیج دانشجویی آذربایجان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامی‌داشت یاد و خاطره استاد شهید علامه مطهری از خدمات شایان شهید مطهری تقدیر و تجلیل کرد و گفت: ‌بزرگ‌ترین خدمت علامه شهید شناساندن مسائل بنیادی اسلام به جوانان بود و ‌ای کاش عمر پربرکت ایشان تا به امروز ادامه پیدا می‌کرد تا می‌توانستیم بهره‌های بیشتری از ایشان ببریم.
آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر اصالت حیات اخروی در مقابل زندگی دنیوی گفت: معیار دانستن برخوداری مردم از مادیات و وسایل رفاه عمومی، در پیشرفته بودن یک نظام، تفکری مادی‌گرایانه و براساس بینش اصالت دنیاست.
وی با بیان این‌که انتظار اکثریت مردم جامعه از دولت و نظام، بهره‌وری بیشتر از مادیات است، خاطر نشان کرد: بیشتر افراد جامعه، دولتی را موفق می‌دانند که بتواند رفاه بیشتری را برای مردم به ارمغان بیاورد و در این میان میزان پرداختن آن نظام به معنویات و امور فرهنگی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این موضوع با فلسفه حیات اخروی انسان‌ها مغایر است.
استاد اخلاق حوزه علیمه قم به تقابل تفکر مادی‌گرایی با اصل معاد پرداخت و گفت: بر اساس تحقیقات، مهم‌ترین مشکل انبیا با مردم فهماندن موضوع معاد بوده است. چون مردم اصل را در برخورداری از نعمت‌های دنیوی می‌دانستند و اعتقادی به حیات بعد از مرگ نداشتند و رسولان الهی اصل را عمل به فرامین الهی و رسیدن به بهشت دانسته و دنیا را محل عمل به وظایف و رسیدن به قرب الهی معرفی می‌کردند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اگر مادیات همه چیز انسان ‌شود دیگر برایش کفر و ایمان و مسائل دیگران بی‌اهمیت می‌شود و تنها چیزی که برای او مهم است خور و خواب و شهوت است، هرچند در حق دیگران اجحاف یا بی‌عدالتی صورت بگیرد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با هشدار نسبت به عواقب سوء حاکم شدن تفکر اصالت دنیا بر انسان‌ها تصریح کرد: غرق شدن در دنیا سبب گرگ‌پیشه شدن انسان‌ و تلاش برای رسیدن به قدرت، مناصب دنیوی و لذت هر چه بیشتر از دنیا می‌شود که در این میان فرقی میان رئیس‌جمهور، نماینده ‌مجلس، تحصیل‌كردگان و دیگران نیست.
تظاهر به دین‌داری تیشه به ریشه اعتقادات می‌زند
آیت‌الله مصباح یزدی خواستار صداقت افراد در عمل به آموزه‌های اسلامی شد و تأکید کرد: اگر در عمل به دنبال دنیا هستیم در شعار خود را مروج و مدافع ارزش‌ها ندانیم و با دورویی دم از خدا و دین‌داری نزنیم که این عمل تیشه به ریشه اصول اسلامی می‌زند.
وی با اشاره به تأکیدات بینان‌گذار انقلاب اسلامی بر اصل بودن معنویات و ارزش‌ها به عنوان هدف انقلاب اسلامی اظهار کرد: امام هدف انقلاب را برپایی شعائر و اصول اسلامی می‌دانستند نه بهر‌ه‌مندی از مادیات و لذائذ دنیوی؛ البته باید توجه داشته باشیم که بر اساس وعده‌های الهی در سایه دین‌داری و ایمان به خداوند، دنیای انسان‌ها نیز به بهترین وجه ممکن تأمین خواهد شد.
زوایه‌گیری از خط امام(ره) دوستی طاغوت‌ها و فرعون‌ها را به دنبال می‌آورد
عضو خبرگان رهبری با هشدار نسبت به زوایه‌گیری از اهداف امام(ره) و انقلاب گفت: اصل در زندگی شرف انسانی و عمل به فرامین الهی است و در وصیت‌نامه و سخنان بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی و تمامی شهدای انقلاب اسلامی بر این مهم تأکید شده است. اگر به جای اسلام، کلمه دیگری گذاشتیم به اشتباه رفته‌ایم و از دوستی خداوند و رسولان او به دوستی طواغیت و فرعون‌ها می‌رسیم.

سعادت‌مندی، رسیدن به قرب الهی و بهشت جاودانه است
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به حساسیت فوق‌العاده مقطع زمانی کنونی نسبت به سایر مقاطع زمانی انقلاب تصریح کرد: برهه کنونی تاریخی‌ترین و حساس‌ترین مرحله انقلاب است که البته به میزان پیشرفت نظام و انقلاب بر امتحانات و ابتلائات آن افزوده خواهد شد. باید دانست راز موفقیت و سربلندی در امتحانات پیش‌رو، پیروی از خداوند و انبیاست که این امر بسته به شناخت موضوعات بر اساس معیارهای الهی و عمل به آن‌هاست.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت دیدگاه اکثریت انسان‌ها با آموزه‌های اسلامی درباره سعادت پرداخت و گفت: انسان از اوان کودکی به دنبال رسیدن به خوشبختی است چون سعادت طلبی امری فطری است که خداوند در وجود تمامی انسان‌ها نهاده است و این موضوع اهمیت شناخت سعادت و راه‌‌های رسیدن به آن را نمایان می‌سازد.
این متفکر اسلامی افزود: ‌عموم مردم بهره‌مندی بیشتر از رفاه دنیوی را نشانه سعادت‌مندی می‌دانند و با استفاده از تکنولوژی و مواهب طبیعی قصد رسیدن به این مهم دنیوی را دارند، اما افرادی که به حیات بعد از مرگ بیاندیشند اندک‌اند و بیشتر انسان‌ها رغبتی برای پرداختن به مسائل زندگی پس از مرگ ندارند.
علامه مصباح یزدی با استفاده از آیات و روایات به غلط بودن این عقیده اشاره كرد و متذکر شد: بر خلاف نظر اكثر مردم، آیات و روایات اهتمام خاصی به جهان آخرت و زندگی پس از مرگ دارند و برخلاف دنیاپرستان که سعادت را در دنیا می‌بینند و تمامی همّ و غم‌شان آن است، سعادت را رسیدن به قرب الهی و زندگی جاودانه در بهشت معرفی می‌کنند.
وی با بیان این‌که دنیا محل جمع‌آوری توشه برای آخرت است تصریح کرد: سعادتمند کسی است که بتواند در حیات چند روزه دنیا آخرت خود را تضمین کند، هرچند متحمل رنج‌ها و سختی‌های فراوانی بشود.
عضو خبرگان رهبری اعتقاد به آخرت را عامل مهمی در تغییرات رفتار آدمی دانست و گفت: اعتقاد به آخرت سبب متحول شدن اهداف انسان می‌شود و در سایه نگرش صحیح، چگونگی تعاملات انسان با سایر اقشار جامعه با دگرگونی‌های مثبت فراوانی روبه‌رو می‌شود.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!
 

آخرین محتوای سایت

تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...