علامه مصباح یزدی: روی كار آمدن جریان انحرافی، انحراف اسلام و انقلاب را در پی خواهد داشت

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اگر نگرانی ما در انتخابات و سائر مسائل، دین باشد مقدس است و در غیر این صورت گرفتار فكری شیطانی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار علامه مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به آیاتی از قرآن كریم، انسان را موجوی مختار دانست كه با اختیار خود می‌تواند راه سعادت را پیموده و به مقام خلافت الهی برسد، مقامی كه برای ملائكه‌ای كه دائما به عبادت خدا می‌پردازند، به دلیل نداشتن چنین اراده‌ای، دست نیافتنی است.
حضرت آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی با تأكید بر این‌كه انسان دائما بر سر دوراهی و چند راهی قرار می‌گیرد، فتنه‌ها را بزنگاه‌ها و نقاط عطف امتحانات الهی نامید و گفت: قبولی در فتنه، ترقی بیشتر و مردود شدن در آن، سقوط شدیدتر را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به ماجرای سقیفه، آن را بزرگ‌ترین فتنه در تاریخ اسلام دانست و گفت: فتنه از مقوله امتحان و دارای مراتب مختلف است و روز به روز دشوار‌تر می‌شود. به عنوان مثال، بعد از فتنه 88 كه فتنه بزرگی بود و ملت سرافراز از آن بیرون آمد باید منتظر فتنه سخت‌تری در آینده باشیم.
علامه مصباح یزدی خاطر نشان كرد: بین كسانی كه در فتنه‌ها نمره قبولی می‌گیرند نیز تفاوت و مراتبی وجود دارد كه در فرهنگ اسلامی، این امتحانات بر پایه معرفت و ایمان توجیه می‌شود و كسانی كه در فتنه‌ها نمره بهتری ‌می‌گیرند دارای معرفتی بالاتر و ایمانی قوی‌تر هستند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: نمی‌توان نمره قبولی در فتنه را به گونه‌ای در نظر گرفت كه فقط الگوی حد اعلی را قبول بدانیم، چرا که همگان در معرفت و ایمان در یك سطح نیستند، و از طرفی نمی‌توان قبولی را عنوانی در نظر گرفت که مردودان پی‌درپی فتنه‌ها را نیز شامل شود، هرچند تحول در افراد امكان‌پذیر است.
علامه مصباح یزدی با ذكر آیات و روایاتی در خصوص تعاون و همكاری گفت: به طور طبیعی كسانی كه وجوه تشابه آنها بیشتر و معرفت و ایمانشان به یكدیگر نزدیك‌تر است، بهتر می‌توانند با هم كار كنند.
وی با اشاره به فتنه‌ها كه امتحانات اجتماعی سرنوشت‌ساز هستند، خاطر نشان كرد: در این امتحانات كار فردی جواب نمی‌دهد و باید با تعاون و همكاری از فتنه‌ها سرفراز بیرون آمد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به دو مشكل تفاوت افراد در معرفت و ایمان و انباشت نیروها در كار گروهی گفت: این مسأله در طول تاریخ مورد مناقشه قرار گرفته، به طوری که در عصر اخیر، دانشمندان غرب به فكر تشكیل گروه و حزب افتادند.
وی با اشاره به تاریخچه احزاب قبل از پیروزی انقلاب در ایران ادامه داد: حتی اوائل نهضت كه منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد حزب‌هایی وجود داشت و متدین‌ترین افراد ما نیز چاره‌ای جز حزبی شدن نمی‌دیدند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان نمونه‌ای از این افراد ادامه داد: ماهیت حزبی كه در چارچوب ارزش‌های اسلامی تشكیل می‌شود با حزب غربی متفاوت است؛ از این رو شهید بهشتی حزب را محلی برای عبادت می‌دانست، در حالی‌كه در حزب‌های غربی دو طرف خود را برای جنگ با یكدیگر آماده می‌كنند.
وی با اشاره به لزوم توجه به الگویی سازگار با باورهای اسلامی در تشكیل حزب گفت: در این زمینه باید فعالیت و كار صورت گیرد، اما احزاب و گروه‌ها باید در مشتركات ضروری اسلام توافق داشته باشند و هیچ بخلی نورزند و هركجا كسی می‌خواهد در برابر خطرات از اسلام حمایت كند، باید او را كمك كنند و اگر كسی بر خلاف مصالح اسلام حركت كرد، باید او را كنار بگذارند، هرچند ‌كه برادر یا هم حزبی آنها باشد.
علامه مصباح خاطر نشان كرد: این سخنان بدین معنا نیست كه نباید حزب و گروه و صنفی داشته باشیم، بلکه احزاب باید هدف اصلی را مد نظر قرار دهند؛ یعنی همه اهل برّ و تقوا باشند و اسلام برایشان مهم باشد، هرچند در برخی روش‌ها با هم اختلاف نظر داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به فتنه‌ای كه اخیرا احساس می‌شود گفت: به عنوان مثال، نگرانی كسانی از این فتنه فقط به این جهت است كه نتیجه به نفع رقیب سیاسی تمام شود و پست آنها از دستشان برود كه این انگیزه مقدس و دینی نیست و از نوع انگیزه‌های احزاب غربی است، اما اگر كسانی از این فتنه بدان جهت نگران باشند که اگر گروه انحرافی بر سركار آیند به دستاوردهای انقلاب ضرر زده و موجب انحراف دین می‌شوند - كه شواهد هم چنین می‌نماید- نگرانی مقدسی است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اگر نگرانی ما در انتخابات و سائر مسائل، دین باشد مقدس است و در غیر این صورت گرفتار فكری شیطانی هستیم.
وی با اشاره به این‌كه ممكن است كسانی در یك جبهه باشند، ولی در انگیزه کاملا با هم تفاوت داشته باشند، گفت: هركس باید به عمق دل خود رجوع كند و ببیند حمایت‌ها و مخالفت‌هایش با چه انگیزه‌ای است.
گفتنی است این دیدار پنجم خردادماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت متن کامل جلسه اینجا را کلیک کنید!
 

پرونده ویژه: