آیت‌الله مصباح یزدی: پرداختن به مسأله ولایت‌فقیه به صورت عمیق و وسیع مهم‌ترین وظیفه ماست

علامه مصباح یزدی ادامه داد: شاید بعد ازگذشت 33 سال از انقلاب اسلامی در رده‌های بالای كشور اعم از روحانی و غیرروحانی کسانی باشند كه هنوز ولایت‌فقیه را قبول ندارند، در حالی‌كه ولایت‌فقیه عمود خیمه نظام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با جمعی از روحانیان با اشاره به مسائل فرهنگی در دو بخش رفتاری و نظری گفت: دشمن در هر دو زمینه به شدت فعالیت می‌كند و متأسفانه در برخی زمینه‌ها نیز به جایی رسیده كه شدیدا نگران كننده است.
آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به القای شبهاتی چون نقدپذیری قرآن و تعدد قرائات گفت: با القای این شبهات، قرآن را كه منبع اصلی همه مسلمانان است، به حدی پایین‌تر از كتاب تاریخ تنزل می‌دهند.
وی با اشاره به برخی دیگر از تلاش‌های دشمنان كه مستقیما مذهب تشیع را زیرسئوال می‌برد، ادامه داد: امروزه انبوهی از عوامل شیطانی برای مبارزه با اسلام و تشیع دست به دست هم داده‌اند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به كوتاهی ما به عنوان‌ام القرای جهان اسلام گفت: مسأله ولایت‌فقیه یكی از مسائل فرهنگی نظری است كه شیعه بر اساس اعتقاداتش خود را ملزم به تبعیت از ولایت‌فقیه می‌داند و این با حکومت در دیگر کشورها بسیار متفاوت است چون در دیگر كشورها حداکثر مسئولی با آرای مردم انتخاب شده و مردم از باب وفای به عهد فرامین او را اجرا می‌كنند.
وی با اشاره به اینكه ولایت‌فقیه ركن معنوی نظام است گفت: اعتبار مشروعیت ولی‌فقیه به انتساب آن به خدای متعال است كه در درجه اول پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و بعد از او ائمه معصومین علیهم‌السلام و در زمان غیبت معصوم اقرب و اشبه افراد به معصوم در رأس نظام قرار می‌گیرد و در حقیقت وجوب پیروی از ولایت‌فقیه از جانب خداست.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: با این توضیح قوانین و مصوبه‌هایی كه سایر قوا تحت امر ولایت‌فقیه وضع می‌كنند نیز مشروعیت می‌یابد و عمل به آنها واجب می‌شود.
وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر این‌كه اطاعت از دولت اسلامی شرعا واجب است گفت: امام نفرمودند عرفا و یا قانونا، اطاعت از دولت واجب است بلكه فرمودند شرعا، و وجوب شرعی تنها در صورتی است كه انتساب به خدا داشته باشد.
آیت‌الله مصباح با تأكید براین‌كه اصلی‌ترین مسأله نظری و فكری در فرهنگ ما ولایت‌فقیه است ادامه داد: حیات جامعه اسلامی به ولایت‌فقیه است و حتی دشمنان سرسخت نظام، كشور ما را به ولایت‌فقیه می‌شناسند و پیشرفت‌های امروز كشور در زمینه‌های مختلف در سایه همین ولایت‌فقیه شكل گرفته است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به كوتاهی حوزویان در این زمینه اظهار داشت: وقتی ما طلاب این چنین كوتاهی كرده باشیم چگونه می‌توان توقع داشت فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی چون عمران و فیزیك و پزشكی و... از ولایت‌فقیه دفاع كنند.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: علی‌رغم اهمیت فوق‌العاده مسأله ولایت‌فقیه از لحاظ دینی و اعتقادی، حق مسأله ادا نشده است. كار در این زمینه فقط با یك فتوا در رساله عملیه حل نمی‌شود، بلكه این مسأله نیازمند حل علمی و آكادمیك است و جز با تبیین درست ریشه‌های آن قابل بیان برای جهانیان نیست.
این فیلسوف بزرگ جهان اسلام با اشاره به این‌كه باید همه زیربناهای مسأله ولایت‌فقیه حل و به سئوالات ریشه‌ای آن پاسخ داده شود گفت: معتقدم اگر این مسایل به سادگی، انصاف و اندكی حسن سلیقه تنظیم شود، در بهترین شكل آكادمیك می‌توان آن را مطرح كرد و حتی در تمام محافل علمی دنیا قابل ارائه است.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: شاید بعد ازگذشت 33 سال از انقلاب اسلامی در رده‌های بالای كشور اعم از روحانی و غیرروحانی کسانی باشند كه هنوز ولایت‌فقیه را به طور کامل قبول ندارند، در حالی‌كه ولایت‌فقیه عمود خیمه نظام است.
وی ادامه داد: بنده به عنوان طلبه‌ای كه حدود شصت سالی در حوزه بوده‌ام، پرداختن عمیق و وسیع به مسأله ولایت‌فقیه را از واجب‌ترین وظایف روحانیان می‌دانم.
علامه مصباح یزدی با اشاره به كوتاهی در این زمینه اظهار داشت: روشنی مسأله حاكم شرع و مجتهد جامع الشرائط به خاطر زحمات چندصدساله علما و فقهاست. مسأله ولایت‌فقیه نیز تبلور همین فكر ارتكازی است و باید به گونه‌ای فعالیت كنیم كه این مسأله نیز جایگاه خود را در فرهنگ عمومی جامعه بیابد.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: امروزه پرسشی كه در بیشتر كشورها درباره ایران مطرح است، مسأله ولایت‌فقیه است و حتی خبرنگاران از همان ابتدا در فرانسه از امام خمینی(ره) درباره نوع حكومت می‌پرسیدند و امام(ره) نیز در حد قابل فهم برای آن‌ها جملاتی را مطرح می‌نمودند، با این‌كه قبل از آن در نجف اشرف مسأله ولایت‌فقیه را به طور كامل تدریس كرده بودند.
وی با اشاره به اینكه ما باید هم از لحاظ تئوری به تدوین مسأله بپردازیم و هم از لحاظ عملی، الگویی مناسب برای آن طراحی كنیم اظهار داشت: یكی از ابهام‌ها قید مطلقه در ولایت‌فقیه است كه سبب شده افراد از آن برداشت دیكتاتوری کنند و هنوز برخی نمی‌دانند حوزه اختیارات ولی‌فقیه کدام است و مطلقه بودن ولایت‌فقیه در برابر كدام مقیده است و برخی از خودی‌ها ولایت را به مسائل شخصی هم سرایت می‌دهند. وقتی این مسائل برای افراد خودی هنوز مشخص نیست، چگونه باید انتظار داشت برای کشورهای غربی مشخص باشد بنابر این عدم درك صحیح از ولایت‌فقیه سبب ایجاد نوعی بدبینی نسبت به نظام و ولایت‌فقیه شده است.
وی ادامه داد: این‌كه یك نفر هرچه به ذهنش رسید بگوید و همه ملزم به تبعیت باشند، تفكری عقب‌افتاده‌‌ است، در حالی‌كه به فرمایش امام (ره) اصل ولایت‌فقیه از مترقی‌ترین اصول است.
علامه مصباح یزدی خاطر نشان كرد: بسیاری از كمبودها به خودمان برمی‌گردد كه ان‌شاء‌الله قصور بوده و نه تقصیر، چرا كه در این صورت گناهی بزرگ مرتكب شده‌ایم.
وی با اشاره به بعد رفتاری و علمی فرهنگ نیز گفت: امروزه با پیشرفت امكانات و ارتباطات، عوامل ضدفرهنگی به سادگی در اختیار حتی بچه‌های كوچك قرار می‌گیرد، اما سرمایه عظیمی كه خدا به روحانیت داده است اعتمادی است كه جامعه به روحانیت دارد و هنوز هم قشرهای مختلف جامعه در عمق وجودشان برای روحانیت احترام قائلند و این به خاطر ساده‌زیستی و عدم دنیازدگی روحانیان است كه باید حفظ شود، چرا كه اگر روحانی دنیازده شد، مردم سخنان حق او را هم نمی‌پذیرند.
وی در پایان با اشاره به مسئولیت‌های خطیر شناخت، و تربیت فرهنگی و ترویج اخلاق اسلامی گفت: تببین مسائل اصلی اسلامی و بیان آن از وظایف ماست كه در وهله اول مبتنی بر شناخت و فهم صحیح خود ما از اسلام است. در مورد ترویج اخلاق اسلامی نیز اول باید خودمان تربیت یافته باشیم.
 

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...