آیت‌الله مصباح یزدی: هنوز فرهنگ شهادت در کشور ما مظلوم است

علامه مصباح تأکید کرد: با گذشت بیش از سی سال از دفاع مقدس، ما هنوز نتوانسته‌ایم ارزش دفاع از دین را برای مردم روشن کنیم، هنوز نتوانسته‌ایم  تفاوت محمد جهان‌آراها را با امثال آرش کمانگیرها برای مردم تبیین کنیم، هنوز شهادت در فرهنگ کشور ما مظلوم است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان در همایش ولایت‌مداری در فرهنگ جهاد و شهادت که در تاریخ 1390/07/05 در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به ارزش والای شهادت و شهادت‌طلبی گفت: مسأله شهادت‌طلبی از اموری است که توجه به آن، پی‌ریزی انقلاب اسلامی را به دنبال داشت؛ این مسأله همانند بسیاری دیگر از معارف اسلام که متروک مانده بود، به برکت نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه و عمل قرار گرفت.
تدوین دائره‌المعارف مسائل مربوط به شهادت در اولویت فعالیت‌هاست
استاد اخلاق حوزه علمیه یادآور شد:‌ علی‌رغم این‌که سال‌های بسیاری از بهار شهادت در کشور ما می‌گذرد و بحث‌ها و سخنرانی ها، مقالات و پژوهش‌های فراوانی در عرصه جهاد و شهادت صورت گرفته، هنوز جای یک دائره‌المعارف درباره مسائل شهادت که اثری ماندگار برای نسل‌های آینده باشد، خالی است.
آیت‌الله مصباح به محورهایی که در این دائره‌المعارف باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این محورها تأثیر فرهنگ شهادت در خودسازی و اعتلای روحی و اخلاقی خود فرد است.
وی اضافه کرد: آرزوی لقای الهی یکی از ارزش‌های بلند انسانی است و نشان از ورود در حریم الهی دارد، باید جایگاه عظیم شهادت معرفی شود که چگونه انسانی که حب به ذات و زندگی طولانی دارد و رفاه و خوشی بیشتر را طلب می‌کند، عاشق مرگ و شهادت می‌شود، تا جایی که حضرت علی علیه‌السلام عشق و علاقه خود به شهادت را مانند علاقه کودک به سینه مادر بیان می‌کند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد:‌ در این محور باید بررسی شود که کسانی که روحیه شهادت‌طلبی داشته باشند، چه نقشی در پیشرفت نهایی جامعه و عزت و اعتلای کشور اسلامی دارند.
باورها و اعتقادات زمینه‌ساز روحیه شهادت‌طلبی هستند
علامه مصباح، ‌با اشاره به نقش باورها و اعتقادات، افزود: محور دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، ‌نقش باورها و اعتقادات در به وجود آمدن روحیه شهادت‌طلبی است.
ایشان نقش اسلام در ایجاد این روحیه را از دیگر محورهایی دانست که باید مورد پژوهش قرار بگیرد و بیان داشت:‌ آیا هر دینی که اعتقاد به بقاء روح دارد، می‌تواند این روحیه را ایجاد کند یا اسلام متولی تحقق عشق به جهاد و شهادت در راه خدا است؟
استاد فلسفه و تفسیر حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ اسلام برای شهید ارزش بالایی قائل است، و اطلاق لفظ «میت» را برای شهید جایز نمی‌داند و در کنار آیات قرآن کریم، احادیث و روایات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه علیهم‌السلام شاهد بر این مدعا است، که تبیین این مسأله نیز به عنوان محور تحقیق قابل دقت است.
عضو خبرگان رهبری محور تاریخی بررسی مسأله شهادت را از دیگر محورها بر شمرد و یادآور شد: از نگاه تاریخی نیز این مسأله با اهمیت بوده و می‌تواند محور تحقیق و پژوهش قرار بگیرد. باید عنایت داشت که از ابتدای طلوع خورشید اسلام، شهدا چه نقشی را در پیشرفت و اعتلای دین اسلام ایفا کرده‌اند.
ارزش شهادت را برای جامعه درست تبیین کنیم
وی تأکید کرد: هنوز از نظر فرهنگی شهادت و جهاد اسلامی در فرهنگ ما غریب است، هنوز بعد از سی سال بسیاری از خودی‌ها مسأله جهاد و شهادت در راه خدا را با دفاع از آب و خاک و خانه و آشیانه، یکی می‌دانند، هنوز دفاع مقدس را دفاع از آب و خاک کشور تلقی می‌کنند، این مسأله آن‌قدر سنگین است که جا دارد انسان دق کند.
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: دفاع از آب و خاک یک حس مشترک میان انسان و حیوان، حق و باطل و حتی مؤمن و کافر است، این افتخار ندارد. هنوز بعد از 30 سال و آن همه فداکردن گل‌های کشور، کسانی در سیمای جمهوری اسلامی، محمد جهان‌آرا و مثل او را با کسانی که هزاران سال پیش از خاک و خانه خود دفاع کردند، یکی می‌شمرند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تأکید کرد: بعد از این همه مدت، ما هنوز نتوانسته‌ایم ارزش دفاع از دین را برای مردم روشن کنیم، هنوز نتوانسته‌ایم فرق محمد جهان‌آراها را با امثال آرش کمانگیرها برای مردم تبیین کنیم، هنوز شهادت در فرهنگ کشور ما مظلوم است.
وی ادامه داد: اگر فهمیده بودیم یک قطره خون جهان‌آراها با خون آرش کمانگیر و امثال آن، قابل مقایسه نیست، ارزش شهادت را می‌فهمیدیم، خونی که در راه آب و خاک ریخته شود، ارزش همان خاک را دارد، اما خونی که در راه دفاع از دین الهی و برای خدا ریخته شود، ارزش خدایی دارد، آیا این دو قابل مقایسه است؟
استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: به مسأله شهادت و تبیین فرهنگ آن در جامعه بیشتر اهمیت دهید، شهادت را با گرایش‌های ملی‌گرایانه و ناسیونالیستی همسو ندانید، که این همسوانگاری سقوط و انحطاط فکری جامعه را در پی دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیداری اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: بعضی‌ها به دنبال این هستند که اسلامی بودن این قیام‌ها را مخفی کنند، می‌خواهند بگویند، مردم دنبال آزادی هستند، می‌خواهند تفکر اومانیسم را پشتوانه این حرکت‌ها معرفی کنند، در حالی که همه این حرکت‌ها به برکت اسلام شروع شده و اسلامی است.
وی افزود: انسان به خودی خود هیچ ارزشی ندارد، بلکه شرف انسان، به ایمان و ارتباط با خداست و ارزش شهید و شهادت در فرهنگ ما، فدا شدن در راه خدا و دین الهی است و وظیفه ما است که این فرهنگ را در جامعه تبیین و نهادینه کنیم.

آخرین محتوای سایت

المسؤولية الضخمة لصناع الهوية
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
راه‌های درک عظمت قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی اللهُ عَلَی...
آثار و برکات کار برای خدا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اهمیت تبلیغ دینی و شیوه‌های اثربخشی آن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
وظیفه جوان انقلابی در راه توسعه علوم انسانی اسلامی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلَی...
گفتاری در باره امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ایمان به غیب؛ اولین امتحان الهی در مسیر پیروی از اهل‌بیت‌صلوات‌‌الله‌‌علیهم‌‌اجمعین
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
دعای ندبه؛ نجوای عاشقانه منتظران حضرت مهدی (عج)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...