علامه مصباح یزدی: مهمترین پژوهش ها، پژوهش در زمینه فرهنگی است

عضو خبرگان رهبری گفت: هر روزه صدها سایت و شبکه به شبهه‌پراکنی علیه مسائل دینی می‌پردازند و مطالب کفرآمیز به جوانان ما منتقل می‌کنند و جوانان نیز قرار نیست همه آنها را بپرسند، پس باید دائما خطرات فکری را که جوانان ما را تهدید می‌کند رصد کنیم و یا لااقل با گفت‌وگوی صمیمانه با آنها متوجه سئوالات ذهنی آنها بشویم و پاسخ‌های قانع‌کننده برای جوان تهیه کنیم و بدانیم که این کارها کمتر از فعالیت در زمینه انرژی هسته‌ای نیست.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از معلمان پژوهنده استان قم، با اشاره به اهمیت پژوهش گفت: جهان امروز در حال تحولات فراوانی است که با شتاب بی‌سابقه و غیرقابل پیش‌بینی به جلو می‌رود.
حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی تحولات در زمینه‌های علوم تجربی، علوم انسانی و فرهنگی را از جمله این تحولات خواند و با بیان خاطراتی گفت: شاید سی سال پیش حتی تصور برخی از امکاناتی که امروز وجود دارد، به ذهن کسی خطور نمی‌کرد، اما امروزه بشر با یک دستگاه بسیار کوچک می‌تواند با سراسر دنیا در ارتباط باشد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به دستاوردهای علمی دانشمندان کشورمان در زمینه تکنولوژی، گفت: زمانی رسیدن کشور به مرزهای علم امری باورنکردنی بود، اما امروزه جوانان ما با تحقیقات و پژوهش‌ها و تأکیدات بیست‌ساله مقام معظم رهبری به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند.
وی با اشاره به این‌که تحولات و پیشرفت‌ها در صنعت و تکنولوژی از نظر بار ارزشی خنثی است، خاطر نشان کرد: نمی‌توان گفت که انسان با این پیشرفت‌ها به سمت کمال و تکامل پیش رفته است، چرا که این پیشرفت‌ها ذاتا دارای بار ارزشی مثبت یا منفی نیستند و یک وسیله مجهز و مدرن می‌تواند در مسیر صحیح یا باطل استفاده شود.
علامه مصباح یزدی با اشاره به این‌که تحولات فکری است که می‌تواند بار ارزشی داشته باشد، ادامه داد: در مقابل، تحولات فرهنگی صد در صد ارزشی هستند، یعنی این تحولات ذاتا به خوبی و بدی متصف می‌شوند.
عضو خبرگان رهبری در ادامه با بیان مصادیق پژوهش گفت: یک سطح پژوهش بسیار تخصصی است و در واقع تحقیقات این پژوهشگران به عنوان منبع برای دیگر پژوهش‌ها و تحقیقات قرار می‌گیرد و در سطح دوم کسانی هستند که صلاحیت لازم برای دستیابی به منابع و استفاده از آنها را دارند.
وی نازلترین سطح پژوهش را، تحقیق با استفاده از تحقیقات علمی و تخصصی برای ارائه مطالب به توده مردم دانست و گفت: در این سطح پژوهش نیز تنها مطالعه کتاب‌ها و یادداشت‌برداری کافی نیست و باید به گونه‌ای فعالیت شود که پژوهش با توجه به نیاز جامعه ارائه شود و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند.
علامه مصباح یزدی خاطر نشان کرد: اولین قدم برای پژوهش این است که باور به وجود کمبودها و نیازها داشته باشیم و بدانیم معلومات ما ناچیز است و باید بر آن بیفزاییم و بر اساس آن فرصت کافی برای مطالعه و فهم مطالب داشته باشیم.
استاد مصباح با بیان این‌که در صورتی که برای تحقیق در همه زمینه‌ها وقت نداشته باشیم، بهتر است در تحولات فرهنگی سهیم شویم، خاطر نشان کرد: تحولات فرهنگی مستقیماً با سعادت و شقاوت انسان سروکار دارد.
وی ادامه داد: هر روزه صدها سایت و شبکه به شبهه‌پراکنی علیه مسائل دینی می‌پردازند و مطالب کفرآمیز به جوانان ما منتقل می‌کنند و جوانان نیز قرار نیست همه آنها را بپرسند، پس باید دائماً خطرات فکری را که جوانان ما را تهدید می‌کند رصد کنیم و یا لااقل با گفت‌وگوی صمیمانه با آنها متوجه سئوالات ذهنی آنها بشویم و پاسخ‌های قانع‌کننده برای جوانان تهیه کنیم و بدانیم که این کارها کمتر از فعالیت در زمینه انرژی هسته‌ای نیست.
گفتنی است این مراسم 23 آذرماه سال‌جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...