به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع تعدادی از اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان با اشاره به به آیات وروایات گفت: از آغاز خلقت انسان همواره اختلاف نیز وجود داشته كه اولین آن داستان هابیل و قابیل و قتل یكی از آنها به دست دیگری است.
حضرت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینكه این اختلافات، تقابل حق و باطل است، اظهار داشت: اما قرآن به گروه حق دلگرمی داده و وعده میدهد علیرغم وجود این كشمكشها و درگیریها، عاقبت گروه حق پیروز خواهد شد.
وی با اشاره به لطف خدا به خاطر وجود افرادی به عنوان نماد حق اظهار داشت: كسانی كه در جامعه نمیتوانند حق را از باطل تفكیك كنند، میتوانند با توجه به این نمادها حق و باطل را بشناسند كه انبیا، اولیای الهی، ائمه و تربیت شدگان مكتب اهلبیت كه شبیهترین افراد به اهلبیت هستند، به عنوان نماد حق میباشند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: علاوه بر اینكه جامعه انسانی همواره دارای دو گروه حق و باطل است، ما در كشورخودمان و حتی دایرههای كوچكتر انسانی نیز شاهد چنین اختلافاتی هستیم كه اگر مرز بین این اختلافات مرز حق و باطل بود قطعا باید از باطل بپرهیزیم.
علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه در گروههای حق نیز گاهی اختلاف دیده میشود، اظهار داشت: تجربههای تاریخی نشان داده است كه نمیتوان توقع داشت همه این اختلافات از بین برود و همه گروههای بر حق، یكسان باشند.
وی با بیان اینكه این اختلافات دو نوع است خاطر نشان كرد: گاهی اختلاف در ضعف و شدت است مثلا یكی برای رسیدن به هدف، استقامت و ایثار و گذشت بیشتری دارد و دیگری درجه پایینتری از آن را دارد و گاهی اختلاف در نوع رفتار، فهم و سلیقه آنهاست، به عنوان نمونه برای مبارزه با دشمن فردی نیرومند و قوی است و میتواند در میدان مبارزه پشت حریفان را به خاك بمالد، اما فرد دیگری كه او نیز بر حق بوده و هدف شكست دشمن را دارد، به علت ضعیف بودن جسم، توان مقابله فیزیكی ندارد، اما علمی دارد که میتواند با طرح و نقشه، دشمن را شكست دهد. حال معقول نیست شخصی كه نیرومند است به او بگوید تو هم باید در مبارزه تن به تن شركت كنی.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: چه بسا مراد از روایاتی كه اختلافها را مایه رحمت میداند همین باشد، چرا كه گروه حق برای رسیدن به هدف، نیاز به كارهای مختلف دارد و باید گروههای مختلفی از حق وجود داشته باشند تا هركدام قسمتی از كار را برای رسیدن به هدف واحد، بر دوش بگیرند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به نعمت عظیم ولایتفقیه و بركات آن در جامعه گفت: حال اگر مردد شدیم در شاخههایی كه در گروه حق ایجاد شده، باید كدام را بپذیریم، ادامه داد: در جامعه ما ولایتفقیه نمادی برای شناخت راه صحیح و وظیفه و حفظ وحدت است، كه هیچ جامعه دیگری چنین نعمتی ندارد.
وی در ادامه با اشاره به برکات ولایتفقیه و شخص مقام معظم رهبری به عنوان ولیفقیه خاطرنشان كرد: اگر مواضع و برهههای حساس جامعه را رصد كنیم، به مواردی برمیخوریم كه اگر اقدام رهبری نبود، امروز وضع ما از سرنوشت عراق و افغانستان نیز بدتر بود و تدابیر حکیمانه ایشان جلوی اختلافات را گرفت و حتی مواردی بود كه حتی دوستان و نزدیكان نیز با تصمیم ایشان موافق نبودند، اما ایشان با تصمیم قاطع خود ما را از ورطه هلاكت نجات دادند.
آیتالله مصباح ادامه داد: حتی در دوره اصلاحات كه برنامههایشان در جهت حذف و تخریب ولایتفقیه بود، در برخی از موارد رئیسجمهور برای نگهداشتن جامعه، مجبور میشد تا دست به دامان ایشان شود و از ایشان میخواست با دخالت خودشان مسأله را حل کنند.
وی ادامه داد: حداقل چیزی كه با پیروی از ولایتفقیه برای ما حاصل میشود، معذوریت نزد خداوند متعال است كه اگر در موردی ولیفقیه نیزاشتباه كرد، تبعیت كننده از ولایتفقیه معذور بوده و حتی به عنوان اداء تكلیف و عمل به وظیفه نزد خداوند مأجور است.
علامه مصباح یزدی با تأكید مجدد بر اینكه طبق وعده قطعی خداوند متعال، حق پیروز است و حق نیز در اسلام و مكتب اهلبیت علیهمالسلام است گفت: پس باید اضطراب را از خود دور كنیم و حق را بشناسیم و اگر در این راه با مشكل مواجه شدیم با اشارات رهبری به وظیفه خود عمل كنیم.
این فیلسوف اسلامی ادامه داد: نباید انتظار داشت که رهبری در همه مصادیق جزئی نیز ورود داشته باشند، چرا که در این صورت دیگر نیازی به سلسله مسئولان نبود، اما مسلما یک نفر به تنهایی نمیتواند در همه مسائل ورود کند، لذا رهبری در موارد جزئی، كلیاتی را بیان میكند تا افراد با تطبیق این كلیات بر مصادیق، حق را شناخته و به وظیفه خود عمل كنند.
وی با طرح این سؤال كه «چگونه در تشخیص مصادیق كلیات دچار اشتباه نشویم؟» گفت: انحرافاتی كه در گروه حق رخ میدهد یا به خاطر جهل و نفهمیدن است و یا به خاطر این است كه فرد نمیخواهد بفهمد، به عبارت دیگر گاهی حق با منافع فرد در تضاد است و لذا برای اینكه به منافعش برسد، در راه رسیدن به حق، پستی و بلندیها و اعوجاجاتی را ایجاد میکند تا در آنها به بهرهبرداری بپردازد.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: البته این گروه نیز واقعا اسلام و انقلاب را میخواهند، اما در کنار آن منافع خود را نیز طلب میکنند و نمیتوانند از آن بگذرند، مثلا دوست دارد حق تحقق پیدا کند، اما با ریاست خودش.
وی با اشاره به اینکه این افراد بشر هستند و ویژگی بشر همراه بودن دائمی هوی و هوس با اوست، خاطر نشان کرد: باید بسیار مراقب باشیم تا در این دامهای ناپیدا که در اعماق وجود انسان قرار دارند، نیفتیم. پس نباید گمان کنیم وقتی گفتیم انقلابی هستیم و در این راه قدم گذاشتیم دیگر کافی است و منحرف نمیشویم.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: از هزاران آدمیزاد تنها شاید یکی در مکتب اهل بیت علیهمالسلام تربیت شود و بتواند پا روی نفس خود بگذارد. آدمیزاد فرشته نیست و معصوم و شبیه به معصوم نیز بسیار کم است. پس انتظار اینکه رئیسجمهور، رئیس مجلس، وزراء و نمایندگان معصوم و فرشته باشند، انتظار بیجایی است و حتی تضمینی برای بر حق ماندن کسانی که سالها در مسیر صحیح، ثایت قدم بوده و استقامت کردهاند نیز وجود ندارد.
وی با بیان اینکه همه این خطرات ریشه در هوای نفس دارد، ادامه داد: در بین دانشجویان و حتی علمایی که به قول معروف از انقلابیهای دو آتشه بودند، برخی بعد از اینکه به جائی رسیدند کمکم راه خود را عوض کردند، پس باید لحظه به لحظه خود را رصد کنیم که اگر کاری را میخواهیم انجام دهیم با چه انگیزه و هدفی است و اگر هدفی غیرخدا بود، بدانیم آغاز انحراف است، ولو ظاهراً کار خوبی باشد.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اگر جایی دیدیم دین مظلوم واقع شده و احکام خدا مورد غفلت قرار گرفته، اما توجیه کنیم و مثلا بگوییم در عوضِ مظلوم واقع شدن دین، تکنولوژی پیشرفت میکند که خود دارای مصلحت است، بدانیم که اشتباه میکنیم.
وی خودسازی و بصیرتافزایی را دو وظیفه مهم برای همگان خواند و خاطر نشان کرد: انسان باید بصیرت خود را برای درک و تحلیل بهتر مسائل افزایش دهد و خودسازی و اخلاص و واکاوی در نفس برای پیمودن راه صحیح را در دستور کار خویش قرار دهد، چرا که هرکجا بصیرت و اخلاص باهم بوده، معجزه کرده و هرکجا یکی کمرنگ شده، به همان نسبت آثار آن نیز کاهش یافته است.
گفتنی است این مراسم اول دی ماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.