آیت‌الله مصباح یزدی در بزرگداشت 9 دی: حقیقت حماسه 9 دی هنوز برای برخی از مردم و حتی خواص شناخته شده نیست

پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: رئیس مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی با تأکید بر ضرورت شناختن عظمت حماسه 9 دی بیان کرد: فتنه 88 جنگ احزاب نوین بود.

 


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، این استاد حوزه علمیه صبح پنج شنبه، هشتم دی ماه در مراسم بزرگداشت حماسه 9 دی كه در تالار همایش‌های مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تجلیل از نقش مردم به عنوان خالقان اصلی حماسه 9 دی گفت: از شیوه‌های تربیتی قرآن تذکر و یادآوری حوادث و وقایع تاریخی است و علت نام‌گذاری بعضی از روزها به عنوان «ایام الله» تأثیر آنها در پرورش اجتماع و رشد آن است.
وی با بیان این‌که ابعاد حماسی و شگرف یوم الله 9 دی هنوز به‌خوبی شناخته نشده است، اظهار کرد: به یقین می‌توان گفت نهم دی ماه از تأثیرگذارترین روزهای تاریخ انقلاب است؛ و هر چند امروز این سخن برای بعضی قابل پذیرش نیست، اما در آینده این حقیقت روشن خواهد شد.
وی افزود: هر اندازه‌ ابعاد فتنه شیطانی 88 شناخته و پرده از لایه‌های پنهان آن برداشته شود، عظمت 9 دی نیز به همان میزان آشکار می‌شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بزرگداشت واقعه کربلا و آثار آن بعد از گذشتن بیش از هزار سال را مؤیدی بر سازنده بودن ایام الله دانست و ادامه داد: اگر کسی بگوید در طول تاریخ روزی آموزنده‌تر از روز عاشورا نیامده و هنوز حقیقت کربلا آن‌طور که باید، شناخته نشده، حرف گزافی نگفته است، و هر چند درس‌آموزی ما از واقعه کربلا محدود به ذکر مصیبت شده، ولی این حقیقت چنان عظیم است که حتی بت‌پرستانی مانند گاندی از آن درس زندگی گرفته‌اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حادثه تاریخی جنگ احزاب و وفاق همگانی مشرکان، کفار، یهودیان و منافقان برای نابودی اسلام، بیان کرد: جنگ احزاب در شکل امروزی آن با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و امكانات نظامی ـ‌ امنیتی روز و بسیج پیچیده‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی جهان همچون سیا، موساد، و ‌ام‌آی6 انگلستان شکل گرفت که نتیجه آن طرح‌ریزی و اجرای فتنه 88 بود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: دشمنان ابتدا به شناسائی گروه‌های معاند داخلی و خارجی، منافقان و افراد سست‌عنصر پرداخته، نقاط ضعف و قوت آنها را شناسائی کردند؛ سپس با آگاهی کامل و با پیش انداختن افراد به ظاهر موجه نزد مردم، فتنه عظیم 88 را راه اندازی کردند.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: نحوه ارتباط دشمن با گروه‌های مختلف معاند و معارض در فتنه 88 به‌طور سلولی بود؛ به‌گونه‌ای که هر یك از این گروه‌ها تصور می‌کرد دنیای غرب فقط با آنها همکاری دارد و از ارتباط سایر جناح‌ها و گروه‌های مختلف با استکبار اطلاعی نداشتند.
وی هدف اصلی حملات دشمنان انقلاب در فتنه 88 را اصل اسلام و دین ذکر کرد و توضیح داد: دشمن از قبل گروه‌هایی را آماده کرده بود تا در اوج فتنه به قلب اسلام و دین در این کشور، یعنی واقعه عاشورا، آسیب بزنند و کار را یک‌سره کنند. این کار چنان زیرکانه و فریبکارانه طراحی شده بود که حتی بسیاری از لیدرهای جریان فتنه هم از جزئیات دقیق برنامه دشمن خبر نداشتند.
عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که افرادی که حماسه عظیم و افسانه‌ای 9 دی را سامان‌دهی کردند حق عظیمی بر ملت و انقلاب دارند، گفت: خالقان حماسه 9 دی در حقیقت آینده انقلاب و نظام را بیمه کردند و توطئه‌‌های دشمنان را در اوج خفه کردند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: نکته‌ای که قرآن در یادآوری ایام‌الله بر آن تأکید دارد لزوم پندگرفتن از حوادث و تجربیات تاریخی برای آینده خود و جامعه است.
رئیس مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره) ضمن بیان این‌که قبل از فتنه 88 تصور چنین ائتلافی میان دشمنان انقلاب و طراحی چنین توطئه‌ای برای ضربه زدن به اسلام و دین ممکن نبود، تأکید کرد: ما نباید به خواب غفلت فرو رویم و فکر کنیم دشمنان دست از توطئه‌های خود برخواهند داشتند و ما می‌توانیم به دنبال کارهای شخصی خود برویم؛ توصیه پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) همواره بر بیداری و هوشیاری برای مقابله با برنامه‌های دشمن بوده و این‌که هیچگاه دشمن را دست‌کم نگیریم.
علامه مصباح یزدی افزود: البته دشمن هر اندازه قوی و از امکانات پیشرفته‌ای برخوردار باشد، قدرتی در افقی بالاتر وجود دارد که همه ابزارهای شیطانی در برابر آن هیچ به‌حساب نمی‌آیند و آن قدرت خدایی است كه همه توطئه‌های دشمنان را به خودشان برمی‌گرداند.
وی عنوان کرد: حقیقت حماسه 9 دی هنوز برای برخی از مردم و حتی عده‌ای از خواص شناخته شده نیست و بسیاری گمان می‌كنند فتنه 88 فقط یک دعوای انتخاباتی بوده و طراحی چندین ساله دشمنان و اجماع آنها در پشت پرده این اتفاقات برای ایشان باوركردنی نیست.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: ساده جلوه دادن مسائل پیچیده از جمله دام‌های شیطان است و این بحث به‌خوبی در میان مردم و حتی اندیشمندان جامعه بررسی نشده است. از همین رو است که تاكنون بسیاری از تحرکات فریبکارانه دشمن در اثر ساده‌انگاری برخی خواص و بزرگان به نتیجه رسیده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این نكته كه بحث از فتنه 88 با عناوینی هم‌چون توهم توطئه، رقابت و جدل انتخاباتی، و یا قدرت‌نمایی حزبی چیزی جز ساده‌انگاری نیست، افزود: برای توجه كردن و پرهیز از خطر نیازی به دلیل قطعی نیست؛ بلکه حتی اگر احتمال خطر هم در جایی باشد، باید هوشیارانه عمل کنیم و برای آمادگی مقابله با خطر در موضع دفاعی قرار بگیریم.
آیت‌الله مصباح یزدی به نقش عاشورا در حماسه 9 دی پرداخت و گفت: امام راحل(ره) بارها بر اهمیت محرم و صفر تأکید کرده و می‌فرمود: ما هر چه داریم از محرم و صفر است؛ اما این حقیقت به‌خوبی درک نشده بود؛ اگر حماقت دشمنان در جسارت به عاشورا و عزاداری حسینی و برانگیخته شدن حساسیت مردم ما نسبت به اقدامات آنها نبود، معلوم نبود چه بر سر دین و انقلاب می‌آمد.
وی تأکید کرد: یاد و نام امام حسین(ع) و عزاداری حسینی همواره باید زنده نگه داشته شود؛ زنده نگه‌داشتن نام امام حسین(ع) زنده نگه‌داشتن دین و انقلاب است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: در طول شبانه روز بلا‌های فراوانی از ما دفع می‌شود که ما حتی از بخش کوچکی از این بلایا و مشکلات آگاه نمی‌شویم؛ اما گاهی دفع این بلا‌ها چنان روشن است که همه به‌خوبی و به وضوح دست غیب را در حل مشکلات می‌ببنند؛ حماسه 9 دی از جمله این موارد است که خدواند به یمن مددهای غیبی خود فتنه را ختم به خیر کرد.
عضو خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: داستان فتنه 88 حدیث تجمع دشمنان بر ضد اسلام و دین بود و عاملی که سبب پیروزی مردم شد پایمردی و راسخ بودن آنها در برابر تجمع دشمنان بود که سبب شد خداوند بر تفضلات خود نسبت به ملت و انقلاب بیفزاید.

برای دریافت، متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...