آیت‌الله مصباح یزدی: هم‌فکری علمی و کار جمعی رشد علمی را به دنبال دارد

علامه مصباح تأکید کرد: در اظهارنظرها از اظهارنظر احساسی و عاطفی پرهیز کنید و با دلیل منطقی نظر دهید، انعطاف در بحث، احترام گذاشتن به نظر دیگران و حسن ظن به طرف مقابل را رعایت کنید و نسبت به مسائلی که خطرهای جدی می‌تواند داشته باشد، سهل نگیرید.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان در دیدار با گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در تاریخ 7 دی 1390 برگزار شد، با توصیف موقعیت زمانی، مکانی و شخصیتی امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در آن فضای خفقان و بی‌مهری و با اندک امکانات، چنان تحولی در عالم پدید آورد که بزرگ‌ترین، پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین کشورها و افراد، در مقابل این تحول، به زانو درآمدند.
وی افزود: این الگو کمترین نتیجه‌ای که برای ما دارد این است که وقتی در عرصه تحصیل و پژوهش قدم برمی‌داریم، از کمبود امکانات نهراسیم و بدانیم حساب دیگری هم در عالم وجود دارد که با تکیه بر آن، می‌توان اتفاقات بزرگی را رقم زد.
ایشان شناخت ویژگی‌های رشته علوم سیاسی و صاحبان و دست‌اندرکاران آن را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: توجه به این ویژگی‌ها و شناخت آفات همراه با آن موجب می‌شود تا از توانمندی‌ها بیشتر استفاده کنیم، جهت صحیح‌تری به حرکت‌های علمی و تحقیقی دهیم و از بعضی آسیب‌ها پیش‌گیری کنیم.
آیت‌الله مصباح با اشاره به جدابودن فعالیت‌های علمی از فعالیت‌های دینی در فرهنگ غربی، اظهار داشت: مشکلی که امروز در همه علوم انسانی با آن مواجه هستیم این است که فضای دینی را از این علوم جدا می‌دانند و این مسأله امر مهمی است که باید با نوشتن مقالات و کتب متعدد این فرهنگ را تغییر داد و اثبات کرد که دلایل منطقی، عقلی و دینی می‌تواند از دلایل تجربی و آزمایشگاهی با ارزش‌تر باشد.
وی نقش سلیقه‌ها و انگیزه‌های شخصی را در علوم‌سیاسی بسیار بالا دانست و گفت: تأثیر سلیقه‌ها و انگیزه‌های شخصی در یک علم، آفت آن علم به شمار می‌‌رود و نوعی وابستگی عاطفی و سلیقه‌ای درمیان هم‌فکران و هم‌حزب‌ها ایجاد می‌کند که در نظرات و ایده‌ها تأثیرگذار بوده و تعصب به گروه و حزب را جایگزین ایده‌های علمی و منطقی می‌کند.
ایشان ادامه داد: در چنین شرایطی اگر بخواهیم رسالت واقعی، دینی و متعهدانه خود را ایفا کنیم، باید به همه این آسیب‌ها توجه کنیم، از مسائل بنیادی علوم و فلسفه علوم سیاسی شروع کنیم، نقش دین را در علوم سیاسی تبیین کنیم و در نهایت، به مسائل روزه مره و کاربردی و اموری که در رفتارهای روزانه تأثیر دارند بپردازیم.
عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: برای برون‌رفت از این اختلاف سلیقه‌ها و نظرات و حرکت به سمت تعامل گروهی و فکری، باید کار و پژوهش جمعی را در برنامه خود قرار دهیم و آفات کار گروهی را با در نظر گرفتن این اصل که می‌توان مسائل سیاسی را با مسائل دینی مرتبط دانست، کمتر کنیم.
ایشان با اشاره به نقش هم‌فکری علمی و کار جمعی در رشد علمی گفت: همچنین برای موفقیت در کار جمعی، باید در مسائل و موضوعات، اموری را که قریب به بداهت هستند پایه فکر و اندیشه دینی قرار داد و در مسائل پیچیده‌تر که بحث و اختلاف ‌نظر بیشتری را به‌دنبال دارد، روحیه انعطاف‌پذیری در بحث را در خود ایجاد کرد.
علامه مصباح تصریح کرد: در اظهارنظرها از اظهارنظر احساسی و عاطفی پرهیز کنید و با دلیل منطقی نظر دهید، انعطاف در بحث و احترام گذاشتن به نظر دیگران و حسن ظن به طرف مقابل را رعایت کنید و نسبت به مسائلی که خطرهای جدی می‌تواند داشته باشد، سهل نگیرید.

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...