علامه مصباح یزدی: دنیا سرایی برای آزمایش اختیار انسان است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اختیار را از موهبت‌های خداوند به انسان برشمرد و گفت: هدف دستگاه عظیم آفرینش، آزمایش اختیار انسان است.


آیت‌الله مصباح یزدی، در تاریخ پانزدهم دی‌ماه، در همایش بزرگداشت شهید والامقام، شیخ عبدالله میثمی که با حضور سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار صفوی مشاور عالی فرمانده کل قوا، آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه و امام جمعه قم، حجت‌الاسلام موسی‌پور استاندار قم، سردار علی فضلی، نمایندگان بیوت علما و مراجع عظام، نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین حضور پر شور روحانیون، طلاب، خانواده‌های معظم شهداء، ایثارگران و آزادگان و مردم شریف قم برگزار شد، با ذکر آیه‌ای از قرآن گفت: در این روزگار، شهید میثمی مصداق بارز کسانی است که خداوند آنها را برای خود خلق کرده است.
ایشان با اشاره به داستان حضرت موسی(ع)، بیان کرد: خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود در برنامه زندگی تو حساب و کتابی در کار است و تمام اتفاقاتی که در سراسر زندگانی تو رخ داده است، بدین خاطر است که من تو را برای خودم خلق کرده‌‌ام.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به برتری دسته‌ای از مخلوقات خداوند، تصریح کرد: خداوند برخی از بندگان خود را از همان ابتدای خلقت به صورتی خاص و با ویژگی‌های عالی آفریده است که حضرات معصومین(علیهم‌السلام) از آن جمله‌اند، هم‌چنان‌که در زیارات آن بزرگواران نیز می‌خوانیم که خداوند شما را از اصلاب شامخه و ارحام مطهره آفریده است.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: عصمت پیامبران، ائمه اطهار و والایی و فرزانگی برخی از انسان‌ها برای عده‌ای این شبهه را ایجاد می‌کند که خوب بودن انسان امری فطری است و او نمی‌تواند در آن تغییری ایجاد کند.
وی با بیان اثر استعدادهای اولیه در تربیت و پرورش انسان، افزود: انسان‌ها دارای استعدادهای متفاوتی هستند، اما آیا اختلاف استعدادها این حق را به ما می‌‌‌‌‌‌‌دهد که نسبت به خلقت خدا اعتراض کنیم؟
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان موجودی است که از ماده‌ای پست به نام اسپرم به وجود آمده است و قبل از خلقت، فانی و نیست بوده و خداوند به لطف خود او را هستی داده است. از این‌رو، بشر به هیچ‌وجه حق اعتراض به حکمت الهی را ندارد.
عضو خبرگان رهبری افزود: کثرت و تنوع موجود در عالم از اسرار حکمت الهی است و اگر اختلاف و تفاوت در آفرینش نبود، تنوعی که مایه زیبایی است به وجود نمی‌آمد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: خداوند در میان مخلوقات، به دسته‌ای از آن‌ها به دلیل استعدادهایشان موهبت اختیار را عطا کرده است. به دنبال همین اختیار است که دستگاه عظیمی برای آزمایش اختیار انسان آفریده شده است. و اگر انسان مختار مسیر صحیح و درست را برگزیند، خداوند بر موهبت‌های خود نسبت به او می‌‌افزاید و در غیر این‌صورت نعمت‌های خود را از او قطع می‌کند.
علامه مصباح یزدی با طرح این پرسش که آیا غیر معصومین نیز می‌توانند به مقام قرب الهی برسند، توضیح داد: از لحاظ امکانی این مسئله ممکن است، همانند: حضرت اباالفضل العباس(ع) و حضرت معصومه که آن‌ها پیروان حقیقی معصومین هستند، زیرا فضیلت‌ها مراتبی دارند که برخی از درجات آن مخصوص پیامبر و درجات پایین‌تر برای سایرین است.
ایشان به بیان والایی مقام شهداء پرداخت و تصریح کرد: خطاب خداوند نسبت به مردم درباره مرده نخواندن شهداء دلیل دیگری بر تفاوت مراتب انسان‌ها است، همان‌طوری‌که خود شهداء نیز دارای سلسله مراتب هستند که ناشی از تفاوت نیات، سختی‌ها و تلاش‌های آن‌ها است.
عضو خبرگان رهبری، به مقامات عالی شهید عبدالله میثمی اشاره کرد و گفت: در میان شهدا نیز شهیدانی هستند که تفاوت مرتبه آنها باسایر شهدا، مشابه تفاوت حضرت موسی(ع) با دیگران است. با نگاهی به زندگی شهید میثمی از ابتدای تولد تا هنگام شهادت، درمی‌یابیم که این فرد با دیگران تفاوت‌های بسیاری داشت.
حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، افزود: شهید میثمی در زمان کودکی و در میان دوستان خود نقش بزرگ‌تر و رهبر را داشت، همان‌گونه که وقتی در زندان بود بر سایر زندانیان تأثیرگذار بود و دیگران را به افق روشنی که در پیش روی داشت راهنمایی می‌کرد.

برای دریافت متن و صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!