علامه مصباح یزدی: دنیا زدگی عامل اصلی همه فسادهاست

عضو خبرگان رهبری: چرا حضرت علی علیه‌‌السلام با مصلحت‌سنجی امارت كوفه و بصره را به طلحه و زبیر ندادند تا این اختلافات پیش نیامده و سبب كشتن مسلمانان و چند دستگی آنها نشود؟ معلوم می‌شود شناخت ما از اسلام با شناختی كه علی علیه‌السلام از اسلام دارد، بسیار متفاوت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در شانزدهمین همایش دفتر پژوهشهای فرهنگی با اشاره به اینكه خداوند متعال همواره شرایطی را در عالم پدید می‌آورد كه همه انسانها با هر موقعیتی مورد آزمایش قرار گیرند، خاطر نشان كرد: گاه امتحانات الهی فردی است و فرد لحظه لحظه در معرض آزمایش الهی است و گاه اجتماعی و برای یك امت است كه در طول عمر یك امت شاید فقط چند مرتبه این آزمایش الهی صورت گیرد.
علامه محمدتقی مصباح یزدی در ادامه با اشاره به اینكه در آزمایش‌های الهی كه در ادبیات ما به فتنه تعبیر می‌شود، شرایط بسیار پیچیده شده و امكان لغزش بسیاری از افراد وجود دارد، ادامه داد: رحلت رسول اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و وقایع پس از آن، از اولین آزمایش‌های الهی عمومی برای امت اسلام بود كه متأسفانه مسلمانان آزمایش خود را خوب پس ندادند.
وی با اشاره به وجود فتنه‌ها و آزمایش‌های عمومی دوران حاضر، آغاز نهضت امام خمینی(ره)، پیروزی انقلاب اسلامی و موارد دیگری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را از جمله فتنه‌های این عصر دانست و گفت: بالاخره آزمایش و فتنه‌ای كه در سال 88 اتفاق افتاد آخرین نمونه آن بود و چه بسا مقدمات آن فتنه، ریشه در 30 سال گذشته دارد، چرا كه كسانی فتنه‌گر بودند كه مسئولیت‌های مهم كشوری را در موارد بحرانی به دست داشتند و از سوی شخص حضرت امام(ره)، به پست‌هایی گمارده شدند و با گذشت 30 سال و فراهم شدن سایر شرایط توسط عوامل داخلی و خارجی، عامل فتنه شدند.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینكه كسی گمان هم نمی‌كرد كه این افراد روزی منحرف شده و عامل فتنه شوند، خاطر نشان كرد: سالم بیرون آمدن از چنین فتنه‌هایی بسیار دشوار است و چنانكه در فتنه اخیر دیدیم بسیاری از افراد زیرك و برجسته نیز در دام فتنه گرفتار شدند كه در ادامه عده‌ای بازگشته و به عبارتی توبه كردند و برخی هنوز هم برنگشته‌اند.
وی با طرح این سئوال كه چه باید كرد تا در دام فتنه گرفتار نشد، به فتنه زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام و جنگ آن حضرت با طلحه و زبیر اشاره كرد و ادامه داد: امارت كوفه و بصره كه نهایتا باید به فردی داده می‌شد، چرا حضرت علی(ع) هرچند بر حق بود، با مصلحت‌سنجی امارت كوفه و بصره را به طلحه و زبیر ندادند تا این اختلافات پیش نیامده و سبب كشتن مسلمانان و چند دستگی آنها نشود؟
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به سخنانی از حضرت علی(ع) ادامه داد: شناختی كه ما از اسلام داریم بسیار متفاوت است با شناختی كه علی(ع) از اسلام دارد؛ علی(ع) نه تنها از جنگ با طلحه و زبیر صرف‌نظر نكرد، بلكه معتقد بود نجنگیدن با طلحه و زبیر خروج از دین محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله است.
وی با اشاره به فتنه خوارج در زمان امیرالمؤمنین(ع) نیز اظهار داشت: كسانی در این جنگ كشته شدند كه حافظ قرآن بوده و از سجده‌های طولانی نماز شب، بر پیشانی آنها پینه بسته بود، اما نه تنها حضرت با آنها جنگیدند، بلكه معتقد بودند به توفیق الهی چشم فتنه را درآوردند، در حالیكه در همان زمان عده‌ای كه ساكتین فتنه بودند خدا را سپاسگزاری می‌كردند كه به آنها توفیق داده تا در ریختن خون مسلمین شریك نباشند.
وی ادامه داد: شناخت‌های ما غبارآلود و توأم با ابهام بوده و صریح اسلام را نمی‌شناسیم و لذا وقتی می‌بینیم علی‌ زمان با زبیرگونگان امروز می‌جنگد، بر او اشكال می‌گیریم.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: اینكه ما علت برخی رفتارهای امیرالمؤمنین (ع) را نمی‌فهمیم، به دلیل ابهام ما در شناخت اسلام، و غبارهایی است كه شیاطین با نقشه‌های خودشان روی حقیقت پوشانده‌اند و به دلیل هوس‌ها و خواسته‌های ماست. به عبارت دیگر، علاوه بر ضعف در شناخت دین، ما دوست نداریم برای خود تكلیف درست كنیم.
علامه مصباح یزدی با تأكید بر اینكه فتنه 88 گذشت، اما سنت الهی در امتحانات اجتماعی و فتنه به پایان نرسیده است، خاطر نشان كرد: باید از فتنه‌های گذشته عبرت گرفت و به بررسی عوامل سقوط افراد در فتنه پرداخت.
وی ادامه داد: چه بسا در فتنه‌های بعدی راهی را در پیش بگیریم كه فتنه‌گران، حامیان فتنه و ساكتین فتنه پیمودند، یعنی ممكن است مانند فتنه‌گران در متن فتنه قرار بگیریم، یا در پشت صحنه فتنه به عنوان حامیان فتنه فعالیت كنیم و یا جزء افرادی باشیم كه با بهانه‌های مختلف جزء ساكتین فتنه باشیم.
وی ادامه داد: در سال 88 در كشور ما فتنه جمل تكرار شد و ممكن است دوباره در شكل‌های دیگری تكرار شود، لذا باید خود را آماده كنیم و در این راه اولا به كسب بصیرت پرداخته و اسلام را همان‌گونه كه امیرمومنان علیه‌السلام شناخت، بشناسیم و جوگیر و شخصیت زده نشویم و در عمل نیز باید دل از حب دنیا و مقام و لذت‌های دنیایی كنده باشیم و آماده هرگونه اقدامی باشیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه با تأكید بر اینكه همه فسادها در طول دنیازدگی کارگزاران بوده است، ادامه داد: اگر بخواهیم در دام فتنه فردا نیفتیم باید با این عامل مبارزه كنیم و عشق به مال و ثروت، مقام و قدرت و شهوات، و در یك كلام، حب دنیا را از خود دور كنیم.
وی با تأكید بر اینكه انسان تا زمانی كه به دنبال مقام و عنوان و برتری است به سعادت نخواهد رسید، به آیاتی از قرآن كریم اشاره كرد و گفت: فرعون را برتری‌طلبی فرعون كرد و زندگی ابدی برای كسی است كه اراده برتری طلبی و اراده فساد در وی نباشد.
علامه مصباح یزدی در ادامه سخنان خود انتخابات پیش رو را یك امتحان اجتماعی دانست و ادامه داد: خداوند مسئولیت و وظیفه‌ای را برگردن ما نهاده است كه باید تلاش كنیم آن را بشناسیم و به آن عمل كنیم.
وی ادامه داد: هر شخص باید در حوزه انتخابیه، خدا را در نظر گرفته و شخص اصلح را انتخاب كند، چرا كه با ادای این وظیفه در حال رقم زدن سرنوشت كشور است و نباید مواردی مثل همشهری بودن، هم نژاد بودن و حتی همسنگر بودن را ملاك قرار داد و بدون اینكه تحت تأثیر حزب و باندبازی قرار گیرد، كسی را انتخاب كند كه بهتر می‌تواند برای اسلام خدمت كند و دل در گرو ارزش‌های اسلامی دارد.
گفتنی است شانزدهمین همایش دفتر پژوهشهای فرهنگی به یاد شهید جهاد علمی نسل سوم انقلاب، شهید مصطفی احمدی روشن با حضور جمعی از جوانان، 27 بهمن ماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!