علامه مصباح: برای انتخاب اصلح باید نظرات اهل خبره‌ای را پذیرفت كه تقوا و بصیرت بیشتری دارند

عضو خبرگان رهبری گفت: اگر در مشورت با افراد، همه یك نفر را مد نظر قرار می‌دادند كه تكلیف روشن است، اما اگر در مشورت‌ها نظرات مختلفی را یافتیم، باید نظر كسی كه خبره است را بپذیریم و اگر مشورت‌دهندگان همه از خبرگان هستند، باید به نظر خبرگانی كه دارای سوابق، تقوا و بصیرت بیشتری هستند، توجه نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با جمعی از پرسنل لشگر 17علی بن ابیطالب و خانواده‌هایشان، به مسأله انتخابات اشاره و خاطر نشان كرد: در انتخابات همواره دو تكلیف و وظیفه بر دوش ماست، اول شركت در انتخابات و دوم انتخاب اصلح.

علامه محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به اهمیت شركت در انتخابات و تأثیر بین‌المللی حضور مردم ، ادامه داد: انتخاب اصلح نیز بسیار واجب و حتی مهم‌تر از اولی است، چرا كه مجلس آینده با تصویب و نظارت بر حسن اجرای قوانین، سرنوشت كشور را به دست می‌گیرد؛ لذا انتخاب افرادی ناصالح خیانت به مصالح نظام و ملت و حتی خیانت به اسلام در صورت تلاقی با ارزش‌های اسلامی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به راه‌های تشخیص اصلح خاطر نشان كرد: همان‌گونه كه مقام معظم رهبری به طور اجمال ویژگی‌های كاندیدای اصلح را بیان كردند، باید توجه داشته باشیم كه تنها عبادت و سروقت نمازخواندن دلیل اصلح بودن افراد نمی‌شود، بلكه آنچه مهم است بصیرت دینی و سیاسی كاندیداهاست.

عضو خبرگان رهبری توجه به سابقه و فعالیت‌های افراد را یكی از راه‌های تشخیص اصلح دانست و خاطر نشان كرد: باید توجه داشت سابقه به تنهایی كافی نیست و بسیارند افرادی که در طول تاریخ اسلام سابقه خوبی نداشته، اما بازگشتند و عاقبت به خیر شدند و فراوانند افرادی كه سوابق بسیار درخشانی داشته، ولی منحرف شدند، لذا در ملاحظه سوابق افراد باید حال فعلی نیز در نظر گرفته شود، كه اگرثابت شود، رویه‌اش تغییر كرده، سوابق خوب قبلی نفعی نخواهند داشت.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: از دیگر روش‌های تشخیص اصلح، شناختن فرد است. لذا اگر كسی با فردی همراه و همسنگر بوده و كاملاً به صلاحیت وی اطمینان دارد و وی را اصلح می‌بیند، باید او را انتخاب كند، اما چنین شناختی برای اكثر قریب به اتفاق مردم میسر نیست.

وی مشورت با دیگران را از دیگر راه‌های تشخیص اصلح دانست و گفت: عملاً همه ما در زندگی روزمره برای انجام بهتر فعالیت‌هایمان دانسته یا نادانسته با دیگران مشورت می‌كنیم.

این فیلسوف اسلامی در ادامه گفت: اگر در مشورت با افراد، همه یك نفر را مدنظر قرار دادند، تكلیف روشن است؛ اما اگر در مشورت‌ها نظرات مختلفی را یافتیم، باید نظر كسی را كه خبره است بپذیریم و اگر مشورت‌دهندگان نیز خبرگان هستند، باید به نظر خبرگانی كه دارای سوابق، تقوا و بصیرت بیشتری هستند، توجه كنیم.

وی ادامه داد: همین لزوم مشورت دادن سبب شده كه برخی از افراد خبر با هدف معرفی اصلح، اقدام به اعلام افراد اصلح كرده‌اند و وجود لیست‌های مختلف و گروه‌ها از همین روست.

علامه مصباح یزدی با تأكید مجدد گفت: اگر به اصلح بودن كسی یقین داشتیم، باید به یقین خود عمل كنیم، هرچند خبرگان، افراد دیگری را معرفی كنند و نباید در انتخاب اصلح، انگیزه‌های حزبی، قومی و منافع شخصی را در نظر گرفت.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فردی رئیس‌جمهور شد كه بر خلاف اسلام و مصالح انقلاب عمل كرد و به خاطر همراهی با گروهك منافقین دستش به خون صدها شهید بی‌گناه آلوده شد. ‌اما باید توجه داشت كه این شخص را همین مردم انتخاب كرده بودند و تقلب هم نشده بود. حتی افرادی از بیت امام(ره) هم از او حمایت می‌كردند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه امكان اشتباه برای همه وجود دارد، اظهار داشت: نباید فریب تبلیغات را بخوریم، بلكه كسانی را كه درد دین، انقلاب و مردم دارند انتخاب كنیم.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینكه در زمانی زندگی می‌كنیم كه دارای شرایط استثنائی است و در طول تاریخ چنین شرایطی وجود نداشته، ابراز داشت: هیچ زمانی را سراغ نداریم كه اسلام به این میزان دشمن داشته باشد. تمام قدرتمندان جهان پشت به پشت، درصدد از پای درآوردن نظام اسلامی هستند، به عنوان نمونه در طول 8 سال دفاع مقدس، همه كشورها صدام را به سلاح‌های مختلف تجهیز كردند، در حالی‌كه حتی سیم خاردار به ایران نمی‌دادند؛ امروز هم در بین همه كشورهای عربی و اسلامی، تنها سوریه است كه با ایران روابط نسبتاً خوبی دارد، لذا می‌بینید كه چگونه بر علیه آن كشور كار می‌شود. نه تنها غرب، بلكه اعراب نیز به دشمنی با سوریه پرداخته‌اند و همه این تلاش‌ها برای این است كه نظام اسلامی ایران را تضعیف كنند.

وی با بیان اینكه مبارزه بر علیه سوریه در حقیقت انتقام شكست در جنگ 33 روزه و نفوذ ایران اسلامی است، ادامه داد: همه دشمنان بر آن شده‌اند كه جلوی نفوذ ایران را در منطقه بگیرند، لذا سعی دارند به بهانه‌های مضحك، تنها حكومت طرفدار ایران در این منطقه، یعنی سوربه را از میان بردارند. جالب این است که كشورهایی كه مفهوم انتخابات و دموكراسی را نمی‌شناسند، سوریه را به نقض دموكراسی متهم می‌كنند و حتی حاضرند مردم سوریه كشته شوند، اما نظام اسلامی ایران تضعیف شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به نقاط مثبت شرایط حاضر نیز ادامه داد: از سوی دیگر هیچ زمانی نبوده است كه تمامی مردم دنیا از صمیم دل، رهبر جامعه اسلامی را دوست داشته باشند؛ هر چند در ظاهر دشمنی‌هایی انجام بدهند و شخصیتی كه امام خمینی(ره) در ایران داشت، شخصیتی بی‌نظیر در طول تاریخ بوده است.

وی ادامه داد: محبوبیت وصف ناشدنی شخص مسلمانی مانند سید حسن نصرالله بین اعراب و مسلمانان و همچنین محبوبیتی كه رهبر معظم انقلاب در دنیای اسلام و جهان دارند، در هیچ زمانی نبوده است.

علامه مصباح یزدی با اشاره به این سخن رئیس‌جمهور سابق روسیه که تا زمانی كه چنین فردی رهبر ایران است، آمریكا هیچ كاری نمی‌تواند بكند، اظهار داشت: حتی در زمانی كه دولتی بر سركار بود كه اعتقادی به ولایت‌فقیه نداشت و در صدد محدود كردن اختیارات ولی‌فقیه بود، شرایطی پیش آمد كه همان دولت دست به دامن رهبر انقلاب شد و با التماس از رهبری درخواست كرد اوضاع را آرام كنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های ممتاز رهبر معظم انقلاب گفت: كدام رهبر را در دنیا می‌توانید بیابید كه چنین ویژگی‌هایی داشته باشد؟

وی در پایان با بیان اینكه باید قدر چنین رهبری را بدانیم و در حد توان برای تحقق خواسته‌هایش بكوشیم، خاطر نشان كرد: موضع‌گیری‌های رهبری در مقابل دشمنان بی‌نظیر است، حتی در زمانی كه همه دولت‌مردان ما به این نتیجه رسیده بودند كه برای پیشرفت در مسائل هسته‌ای باید با آمریكا كنار بیاییم، ایشان به تنهایی در برابر این مسأله ایستاده و استواری كردند تا دولتی موافق رهبری بر سركار آمد و در جهت خودكفایی در این زمینه فعالیت كرد و به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافت.