انتقاد علامه مصباح یزدی از بی‌برنامگی در مسائل اخلاقی

عضو خبرگان رهبری گفت: هرچند برای پیشرفت‌های علمی برنامه‌های متعدد و مناسبی طراحی شده، اما برای تأمین نیازهای معنوی و پیشرفت در زمینه اخلاقی برنامه‌ای ارائه نشده، در حالی‌كه نیازهای معنوی مهم‌ترین نیازهای جامعه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از دانشجویان بسیجی با اشاره به وظیفه دانشجو در عصر حاضر خاطرنشان كرد: دو نوع وظیفه برای یك دانشجوی مسلمان ایرانی می‌توان تصور كرد: اول وظیفه عام وی به عنوان یك دانشجو، و دوم وظیفه خاص وی به عنوان دانشجوی مسلمان كه در نظام اسلامی زندگی می‌كند.
حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با بیان این‌كه مهم‌ترین اصل در جوامع، تأمین نیازهای افراد جامعه با تقسیم كار است، اظهار داشت: در هرجامعه‌ای واجبات كفایی متعددی وجود دارد كه نیروهای موجود در جامعه باید مجموعا همه این واجبات را بر عهده گیرند، چرا كه یك فرد نمی‌تواند همه كارها را انجام دهد، لذا اصل تقسیم كار به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: دانشجو نیز به عنوان یك قشراز جامعه باید ببیند مسئول تأمین چه بخشی از نیازهای جامعه است.
علامه مصباح یزدی با بیان اینكه نیازهای هر جامعه بر اساس ارزش‌های پذیرفته شده در جامعه تعریف می‌شود، ادامه داد: بنابر این، جامعه درحال پیشرفت و ترقی‌خواه باید نیازهای خود را شناخته و بر اساس آن تقسیم كار صورت دهد.
وی گفت: نیازهای مادی مانند خوراك و پوشاك، امنیت و عدالت، مواردی است كه همه جوامع آن را به عنوان نیاز در جامعه خود قبول دارند و بر اساس آن نیز تقسیم كار انجام می‌دهند، اما در جوامع دینی نیازهای دیگری هستند كه چه بسا اهمیتی بیش از نیازهای مادی دارند.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینكه كه تعریف دین از انسان با تعریف مادی‌گرایانه از او بسیار متفاوت است، خاطر نشان كرد: دین، انسانیت انسان را به معنویات و اصل انسان را روح او می‌داند، در حالی‌كه در نگاه غیردینی انسان موجودی است كه با مقدماتی متولد شده و با مرگ، انسانیتش تمام می‌شود.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌كه از نگاه دین، بدن وسیله تكامل انسان است و با از بین رفتن بدن، انسان نابود نمی‌شود، ادامه داد: این نگاه دینی در تعیین اختیارات، وظایف و آزادی‌های انسان بسیار مؤثر است و در وظایف همه اقشار جامعه از جمله دانشجویان تأثیر می‌گذارد به طوری که باید در وظایفشان، انسانیت انسان را نیز در نظر بگیرند، لذا وظایف فقط در چارچوب تأمین نیازهای مادی نخواهد بود.
وی به نعمت‌هایی اشاره كرد كه خداوند به قشر دانشجو عطا كرده است و گفت: اولا قشر دانشجو نیرو و توانایی جوانی را دارد و هرجا توان بیشتر باشد، وظیفه سنگین‌تر است، ثانیا معمولا از فراغت بیشتری از لحاظ مسئولیت خانوادگی واجتماعی برخوردار است و ثالثا غالبا تعلقات اجتماعی یك دانشجو كمتربوده و در نتیجه دلبستگی كمتری به دنیا دارد.
این فیلسوف اسلامی خاطر نشان كرد: دانشجو از آن جهت كه دانشجو است وظیفه تعلیم، تعلم، تحقیق و پژوهش و تولید علم را بر عهده دارد كه این وظیفه عام دانشجو است، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، ایرانی یا غیر ایرانی.
وی ادامه داد: اما دانشجو از آن جهت كه مسلمان است و در كشوری كه دارای نظام اسلامی است زندگی می‌كند، وظیفه خاص دیگری دارد و آن تأمین نیازهای معنوی جامعه، البته بر اساس تقسیم كار و به سهم خودش است كه با توجه به نعمت‌های خدادادی وظیفه سنگین‌تری در مقایسه با دیگران دارد.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: شناخت دین، زمان و مكان و درك موقعیت‌های اجتماعی ـ سیاسی در سطح جهان از جمله وظایف دانشجوی مسلمان ایرانی است، چراكه اگر این درك و شناخت را نداشته باشد، ممکن است از نیرو و علم او در جهتی خلاف مصالح كشور و اسلام استفاده شود و چه بسا ضرری بیش از دیگران به دین بزند و این همان مسأله‌ای است كه مقام معظم رهبری بارها با عنوان كسب بصیرت بر آن تأكید كرده‌اند.
علامه مصباح یزدی رشد معنوی و اخلاقی جامعه را كه تحقق انسانیت انسان به آن وابسته است، از دیگر نیازهای جامعه خواند و ادامه داد: در خصوص علم، صنعت و تكنولوژی بحمدالله پیشرفت‌های بسیارچشمگیری به ویژه در دهه اخیر به دست آمده است كه حتی قابل تصور برای هیچ كس، حتی خوش بینانه‌ترین افراد نبود و حتی جهانیان را به حیرت واداشت، همچنین در مسأله سیاسی نیز پیشرفت‌های شگرفی در كشور حاصل شد، به‌ویژه در دوره فتنه 88 این پیشرفت و بلوغ، تبلور یافت و مردم و جوانان ما بسیار دقیق و هوشمندانه وارد صحنه شدند و نقشه‌های بسیار پیچیده و كارشده توسط استكبار را نقش بر آب كردند، اما متأسفانه پیشرفت شایسته در زمینه نیازهای معنوی و اخلاقی حاصل نشده است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به نمونه‌های فراوانی خاطر نشان كرد: هرچند خداوند به بركت خون پاك شهیدان موجی از معنویت را در بین مردم ایجاد كرده است، اما ما به وظیفه خود در زمینه اخلاقی و معنوی عمل نكرده‌ایم.
علامه مصباح یزدی در پایان خاطرنشان كرد: هرچند برای پیشرفت‌های علمی برنامه‌های متعدد و مناسبی طراحی شده، اما برای تأمین نیازهای معنوی و پیشرفت در زمینه اخلاقی برنامه‌ای ارائه نشده‌است، در حالی‌كه نیازهای معنوی مهم‌ترین نیازهای جامعه است.
گفتنی است این مراسم 24 فروردین ماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!