آیت‌الله مصباح یزدی: تکلیف ما رساندن هدایت به عنوان امانت الهی به اهل آن است

عضو خبرگان رهبری روحانیت را واسطه فیض خدا برای دیگران خواند و گفت: این نعمت عظیم الهی است، لذا باید شكرگزار آن باشیم، اما باید توجه داشته باشیم در مقابل اعطای این نعمت عظیم، تكلیف بسیار بزرگی نیز بردوش ما قرار گرفته است و آن رساندن این امانت الهی یعنی هدایت، به اهلش است، و این تكلیف بسیار سنگینی است كه نمی‌توان از بار آن شانه خالی كرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اساتید مدرسه علمیه رشد، با اشاره به اینكه همه نعمت‌هایی كه از آنها استفاده می‌كنیم از آنِ خداست؛ بلكه همه پدیده‌های عالم فعل خدای متعال است، ادامه داد: آیات قرآن نیز این نعمت‌ها را با واسطه یا بدون واسطه از آنِ خدا بیان می‌كنند تا ما هرگز ارتباط با خدا را فراموش نكنیم.

علامه مصباح یزدی با بیان اینكه اولیای الهی نیز همه نعمت‌ها را از آنِ خدا می‌دانند، به پاسخ حضرت ابراهیم به نمرود اشاره كرد و گفت: حضرت ابراهیم علی‌نبیّناوآله‌وعلیه‌السلام خدای خود را كسی معرفی می‌كند كه طعام را به وی می‌خوراند و آب را به او می‌نوشاند و وقتی مریض می‌شود، به وی بهبودی می‌بخشد، یعنی نگاه اولیای خدا در پدیده‌ها نیز همراه با توجه به خدای متعال است.

وی ادامه داد: خداوند اراده كرده كه برخی از فیوضاتش به واسطه بعضی از انسان‌ها صورت بگیرد، مثلا بسیار ساده با زبان مردم با آنان سخن گفته و می‌گوید كه چه كسی به خداوند قرض می‌دهد؟ یعنی انفاق در راه خدا و دستگیری از محرومان را، قرض به خدا بیان می‌كند تا محرومان به واسطه افراد دیگر از فیوض الهی بهره‌مند شوند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه در امور معنوی نیز چنین است، ادامه داد: گاهی خداوند افرادی را وسیله برای هدایت و ارشاد دیگران قرار می‌دهد، هرچند اصل هدایت و تأثیر اعمال هدایت‌گران به دست خداوند است.

وی با اشاره به اینكه خداوند این وظیفه را به انبیا داده است، ادامه داد: برخی بدون واسطه مستقیما هدایت می‌شوند كه همان انبیا هستند و برخی با واسطه انبیا هدایت می‌گردند، اما انبیا همیشه و همه جا نیستند، لذا گاهی برای سلاطین و پادشاهان پیك می‌فرستادند، اما با پیك نیز نمی‌توان همه احكام و دستوراتی را كه صادر می‌شود منتقل كرد، لذا زمانی كه پیامبر نباشد، باید امام معصوم یا قاصد پیامبر باشد.

این استاد فلسفه ادامه داد: قاصد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله باید همان نقشی را كه پیامبر برای مردم جامعه ایفا می‌كرد، در مرتبه نازل‌تری برای مردم جامعه ایفا كند. پس در واقع، این افراد كسانی هستند كه بالاترین نعمت به آن‌ها داده شده و در واقع حاملان وحی و خلیفه خدا روی زمین هستند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه مقامی بالاتر از این برای افراد عادی متصور نیست، ادامه داد: روحانیت باید ارزش خود را بشناسد، چرا كه در بین 6 میلیارد نفر، عده معدودی این توفیق نصیبشان شده است و این هم خواست و اراده خداوند بوده است تا عده‌ای واسطه هدایت دیگران قرار بگیرند.

عضو خبرگان رهبری روحانیت را واسطه فیض خدا برای دیگران خواند و گفت: این نعمت عظیم الهی است، لذا باید شكرگزار آن باشیم، اما باید توجه داشته باشیم در مقابل اعطای این نعمت عظیم، تكلیف بسیار بزرگی نیز بردوش ما قرار گرفته است و آن رساندن این امانت الهی یعنی هدایت به اهلش است، و این تكلیف بسیار سنگینی است که نمی‌توان از بار آن شانه خالی كرد.

وی ادامه داد: علاوه بر سنگین بودن تكلیف، دشمنی شیطان نیز با این افراد بیشتر است، مخصوصا اینكه در طول هزاران سال تجربیاتی نیز كسب كرده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه شیطان برای جلوگیری از انجام وظیفه این افراد دو نوع فعالیت انجام می‌دهد، خاطر نشان كرد: شیطان از یک سو سعی می‌كند از فهم صحیح معارف حق، كه همان معارف اهل‌بیت است، جلوگیری كند و از طرفی سعی می‌كند آن‌ها را از عمل بازدارد.

وی با اشاره به اینكه عالم، علاوه بر تعلیم، باید مردم را تزكیه كند، ادامه داد: اولا باید عظمت نعمت طلبگی را بشناسیم و بدانیم از سلطنت‌های عالَم باارزش‌تر است، ثانیا علوم و معارف حق را به خوبی درك كنیم، ثالثا در عمل نیز به آنچه می‌دانیم عمل كنیم و در مرحله بعد روش انتقال علم به دیگران و تزكیه دیگران را یاد بگیریم.

علامه مصباح یزدی با اشاره به روایتی گفت: ارزش هدایت كردن یك انسان از هرآن‌چه خورشید بر آن می‌تابد بیشتر است و وقتی انسان به خودش در زمینه علم، عمل، انتقال علم و هدایت دیگران نگاه كند، به عجز كامل خود پی می‌برد. البته راه ساده و تضمین شده‌ای برای ما وجود دارد تا بتوانیم در این امر موفق شویم و آن اینكه به اهل بیت علیهم‌السلام متوسل شویم، چرا كه آ‌نان واسطه فیض الهی‌اند.

گفتنی است این مراسم یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری درسالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...