علامه مصباح یزدی: علامه شهید مطهری یکی از برکات جهاد مخلصانه حضرت امام(ره) بود

عضو خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی های شهید مطهری اظهار داشت: علامه شهید مطهری نمونه ای از شاگردان امام (ره) هستند. همانگونه كه شهید مطهری به استادانش مباهات می كند، اساتید ایشان نیز به وی افتخار می كنند و خداهم نعمت شهادت را به ایشان عطا كرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع نیروهای لشکر علی بن ابیطالب –علیه‌السلام- قم، با اشاره به اینكه در بین رحمت های الهی یك نوع رحمتی وجود دارد كه درك آن متوقف بر فعل اختیاری بندگان است، ادامه داد: انسان با فعل اختیاری خود می تواند به مقام خلیفه اللهی دست پیدا كند.

علامه محمد تقی مصباح یزدی با بیان اینكه دنیا همواره با تضادها و تزاحماتی همراه است، ادامه داد: وجود این تزاحمات و سختی ها، زمینه رسیدن انسان به مقام خلیفه اللهی است، كه اگر انسان بتواند از این سختی ها عبور كند، به این مقام خواهد رسید، اما باید دانست كه برای رسیدن به قرب خدا و كسب این مقام شناخت راه بسیار اهمیت دارد.

آیت الله مصباح یزدی با قرائت آیه ای از قرآن كریم به انواع هدایت اشاره كرد و گفت: هركس در راه خداوند جهاد كند، خداوند او را هدایت كرده و مسیر صحیح را به او می نمایاند.

وی جهاد را یك عنوان كلی خواند كه دارای مصادیق متعدد است و خاطر نشان كرد: جهاد در فرهنگ اسلامی دارای مفهوم مقدسی است و دارای عرصه های مختلفی است كه شامل جهاد نظامی، اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی می‌شود .

عضو خبرگان رهبری در خصوص جهاد سیاسی گفت: در صدر اسلام با وجود منافقان كه اقدام به فتنه انگیزی و دسیسه می كردند، این نوع جهاد مطرح شد و وجود فتنه سبب لزوم جهاد سیاسی می شود.

وی با اشاره به اینكه جهاد فرهنگی از همه انواع جهاد مهمتر است، ادامه داد: بسیاری از دشمنان برای اینكه فكر اسلامی نفوذ پیدا نكند، برنامه هایی فرهنگی را برای شكست اسلام پیاده كرده‌اند كه به ویژه در عصر حاضر شیوع یافته است و از این رو است كه مقام معظم رهبری بیش از 20 سال است كه خطر فرهنگی دشمنان را با تعبیرات مختلفی مانند جهاد فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی گوشزد كرده اند، البته هرچند این خطر فرهنگی در زمان پیغمبر(ص) نیز بوده است، اما این چنین به صورت یك فعالیت سازمان‌یافته وجود نداشته است.

این استاد فلسفه و تفسیر قرآن كریم با اشاره به توان محدود آدمی و اینکه عملا فرد نمی تواند در همه عرصه ها به جهاد بپردازد، خاطر نشان كرد: با توجه به تعدد عرصه های جهاد، ناچار باید تقسیم کاری صورت بگیرد و کسانی که عمرشان در تحقیق در مسائل علمی یا اقتصادی و یا ... صرف شده ، جهاد خود را در همان جهت متمرکز کنند و در همان جهت با دشمن مبارزه کنند، هرچند ممکن است گاهی شرایط به گونه ای دیگر اقتضا کند و مثلا لازم باشد همزمان در جهاد مالی نیز شركت كند.

وی همچنین ادامه داد: گاهی خدای متعال به کسانی -هرچند بسیار نادر و استثنائی‌- توفیق می دهد که در دو یا چند عرصه جهاد حضور پیداکنند . تنها بندگان عزیر و خاص خداوند چنین توفیقی می یابند كه از جمله آنها حضرت امام خمینی(ره) است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به خاطراتی از امام راحل(ره) ادامه داد: حتی در زمانی كه به نظر می رسید، امام(ره) تنها كارش تدریس است، در حال جهاد در راه خدا در چندین عرصه بودند كه امروزه با گذشت زمان و معلوم شدن برخی از ابعاد شخصیتی ایشان می توانیم این جهاد ها را تحلیل كنیم.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان برخی با ایشان با بی مهری رفتار می کردند ادامه داد: مثلا در حوزه به بحث تفسیر بی مهری می شد و حتی در مورد برخی رشته ها نه تنها بی مهری بلكه با آن برخورد می شد، اما یكی از جهادهای امام(ره) در حوزه علمیه زنده کردن علوم عقلی بود که هم خوب آن را فهمیدند و هم خوب به پرورش شاگردان پرداختند كه علامه شهید مطهری نمونه ای از شاگردان ایشان هستند. امام(ره) با تلاش مجدانه این سد را شكست و علامه طباطبائی نیز كار نهائی در این زمینه را انجام داد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به جهاد اخلاقی امام(ره) گفت: به جز برگزاری درس اخلاق امام(ره) كه گاهی برخی افراد در آن از شدت گریه غش می كردند، همه رفتار و حركات ایشان درس اخلاق و تربیت بود.

وی امام (ره) را فردی بی تكلف، ساده ، متواضع و آماده برای فعالیت در راه رضای خدا دانست و خاطر نشان كرد: جهاد علمی، جهاد بانفس، تربیت مبارز و مجاهد و مبارزه با انحرافات جامعه شعبه هایی از جهاد امام(ره) است و از ان طرف یكی از موفقیت هایی كه خدا به امام مرحمت كرد وجود شاگردانی مثل آقای مطهری بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی های شهید مطهری اظهار داشت: همانگونه كه شهید مطهری به استادانش مباهات می كند، اساتید ایشان نیز به وی افتخار می كنند و خداهم نعمت شهادت را به ایشان عطا كرد.

وی با اشاره به روحیه جهادی و اخلاص بین برخی علما گفت: كتاب لمعه كه توسط شهید اول نوشته و توسط شهید ثانی شرح داده شده است، سالهاست كه برای طلاب حوزه های علمیه تدریس می شود كه این بركت به خاطر اخلاص آنهاست و همین اخلاص آنها سبب عطای نعمت شهادت به ایشان شد.

علامه مصباح یزدی با اشاره به روایتی از پیامبر اكرم(ص) گفت: كسی كه برای تحصیل علم قدم بر می دارد ، وحوش بیابان و پرندگان برای او استغفار می كنند و فرشتگان الهی بال خود را زیر پای او پهن می كنند، و شهید ثانی همین مسأله را باور داشت و از همین رو با پای برهنه به طرف كلاس درس حركت می كرد.

وی با اشاره به بركت فعالیت امام(ره) به ذكر نمونه هایی از این بركات پرداخت و گفت: از همان ابتدای انقلاب ، سخنان امام(ره) میان بسیاری از مسلمانان جهان رواج یافت و بیداری اسلامی امروز كشورهای منطقه نیز ادامه همان بركت های انقلاب امام خمینی(ره) است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به روایتی گفت: هركس كارخیری را در جامعه ای سنت گذاری كند، تا روز قیامت هركس به آن سنت عمل كند، در نامه عمل وی نیز اجری خواهند نوشت و امام(ره) با حركت خود كاری كرد كه هركجای جهان تا روز قیامت در جهت اسلام خواهی حركتی صورت گرفته و برای ترویج اسلام تلاش شود كه متأثر از جریان انقلاب امام(ره) باشد، ثوابی از آن را برای وی می نویسند. چه كسی غیر از امام(ره) را می شناسید كه كارش این قدر پربركت باشد؟

وی ادامه داد: این نتیجه جهاد الهی بود، چرا كه امام(ره) خودش را وقف خدا و راه خدا كرده بود و این گنج تمام ناشدنی هدیه خداوند برای امام است. گفتنی است این مراسم 9 اردیبهشت ماه سال جاری در محل سپاه علی بن ابیطالب(ع) قم برگزار شد.

برای دریافت متن این جلسه اینجا را کلیک کنید!