علامه مصباح یزدی: ابلیس اولین طراح جنگ نرم در طول تاریخ است

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه در حقیقت اولین فردی كه در طول تاریخ جنگ نرم را به كار برد ابلیس بود، ادامه داد: وی برای تأثیرگذاری بر فكر و شناخت حضرت آدم و حوا به آنان دروغ گفته و حتی بر صدق ادعای خود قسم یاد كرد و آنها نیز فریب خوردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیست و سومین نشست انجمن فارغ التحصیلان این مؤسسه با اشاره به سنت الهی در خلقت انسان، گفت: انسان دارای خواسته‌های متفاوتی است كه گاهی در عمل با یكدیگر تزاحم پیدا می‌كنند و به همین ترتیب گاه خواسته‌های مشتركی در جامعه وجود دارد كه با خواسته جامعه دیگر تعارض دارد.
علامه محمدتقی مصباح یزدی ادامه داد: این تزاحم در ارضای خواسته‌ها اگر به توافق طرفین منجر نشود، هریك از طرفین در صدد تحمیل خواسته خود بر آمده و زمینه جنگ پدید می‌آید.
وی ادامه داد: در مراحل اولیه زندگی بشر، برخورد فیزیكی اولین راه برای تحمیل خواسته ها بود، اما كم كم بشر به این نتیجه رسید كه راه‌های بهتری نیز وجود دارد و آن فریب طرف مقابل از طریق دروغ، اتهام، شایعه و در نتیجه تأثیر بر تفكر دیگری است. در حقیقت اولین فردی كه در طول تاریخ این شیوه را به كار گرفت ابلیس بود که برای تأثیرگذاری بر فكر و شناخت حضرت آدم و حوا به آنان دروغ گفت و حتی بر صدق ادعای خود قسم یاد كرد و آنها نیز فریب خوردند.
عضو خبرگان رهبری اظهار دوستی و خیرخواهی و تأثیر بر افكار دیگران برای تسلط و تحمیل خواسته‌های خود را اساس جنگ نرم دانست و خاطر نشان كرد: البته جنگ نرم دارای ابزارها، تاكتیك‌ها و شكل‌های مختلفی است.
وی با اشاره به جنگ نرم دشمنان با انبیاء گفت: دشمنان حق در طول تاریخ در مواجهه با همه انبیاء شیوه جنگ نرم را به كار گرفتند و طبق فرمایش قرآن آنها را به جنون، شعرگویی و حتی جنایت ناموسی متهم كردند تا بدین وسیله بر افكار دیگران تأثیر بگذارند.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینكه امروزه شیوه‌های جنگ نرم به مراتب پیچیده‌تر از گذشته شده است، ادامه داد: امروز در دانشگاه های مختلف دنیا، دانشكده‌های جنگ نرم و جنگ روانی تأسیس شده اند و تعلیم دیدگان این دانشگاه‌ها حتی در داخل كشور ما نیز حضور دارند.
وی ادامه داد: اما سئوال مهم این است كه اولا چگونه خودمان را از فریب این دشمنان حفظ كنیم تا در جنگ نرم با این همه روش‌های پیچیده آسیب نبینیم، و ثانیا چگونه كسانی را كه در جنگ نرم آسیب پذیرند و یا آسیب دیده اند، كمك كنیم؟
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روح جنگ نرم را تأثیر و وسوسه در فكر و عواطف مردم بیان و خاطر نشان كرد: برای مقابله با جنگ نرم برخی از مقدمات لازم است، از جمله شناخت افكار موجود و بررسی صحت و سقم آنها و كسب معلومات صحیح و در یك كلمه بصیرت.
وی با اشاره به شیوه‌های مختلف جنگ نرم توسط شیاطین انس ادامه داد: نباید گمان كرد اگر سرمایه داران و كاپیتالیست‌ها از میدان خارج شدند، سوسیالیست‌ها به نفع ما عمل می‌كنند.
علامه مصباح یزدی ضمن بزرگداشت امام راحل(ره) افزود: باید خداوند را شاكر باشیم كه علاوه بر اینكه ما را در مسیر و مذهبی حق قرار داد، به بركت امام(ره) طریقه صحیح زندگی اجتماعی و شیوه موثر مبارزه با ترفندهای مختلف دشمنان را نیز به ما آموخت.
وی افزود: وجود امام(ره) و رهبری ایشان بزرگترین نعمتی بود كه خداوند متعال به ما عطا كرد كه با نهضت خود جلوی بسیاری از مفاسد، انحرافات و خونریزی‌ها را گرفت و عظمت این نعمت را در مقایسه انقلاب خودمان با دیگر انقلاب‌های منطقه كه مردم مسلمان آن به پا خواسته اند، می‌توان مشاهده كرد.
عضو خبرگان رهبری جهان کنونی را با توجه به توسعه ارتباطات مانند یک دهكده خواند و افزود: خداوند متعال به چنین تحولاتی آگاه بوده و این مسائل جزئی از طرح اولیه او برای جهان است، و با این نوع نگاه به نظام خلقت، که به تعبیر فلاسفه نظام احسن است، باید ببینیم در مقابل این عوامل فساد و انحراف چه موقعیتی داریم و چه مسئولیتی روی دوش ماست.
وی با بیان اینكه برای انجام وظیفه شایسته است كه از تجربیات دیگران استفاده كنیم به آیه‌ای از قرآن كریم اشاره كرد و ادامه داد: رسیدن به كمال و سعادت بدون تحمل سختی‌ها و مشكلات ممكن نیست و انسان برای قدم برداشتن در این راه باید خود را برای تحمل دشمنی ها، شنیدن فحش‌ها و ناسزاها و تهمت‌ها، و حتی ملامت دوستان آماده كند.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به خاطره‌ای از امام راحل(ره) ابراز داشت: انسان باید به قدری بصیرتش كامل شود كه بتواند وظیفه خود را بشناسد و پس از آن اگر همه دنیا هم در مقابل او ایستادند در راه حق ثابت قدم بماند، و حضرت امام راحل(ره) چنین بود؛ البته چنین بصیرتی جز با دل پاك، مناجات و تضرع شبانه و دل سپردن به خدا حاصل نمی‌شود، اما اگر به كسی داده شود اعجاز می‌كند.
وی با اشاره به اینكه در جنگ نرم باید اولویت و اهمیت مسائل مشخص شود و بر اساس اولویت بندی با توطئه ها مقابله شود، ادامه داد: باید آنچه كه مهمترین كانون قوت ما بوده و از طرفی مهمترین كانون خطر برای دشمن به شمار می رود و دشمن برای نابودی آن حاضر است با همه طرفها در گروه های متعارض همکاری کند را بشناسیم و به هیچ وجه از آن کوتاه نیاییم و آن را خط قرمز خود قرار دهیم، و مسائل جزئی و روزمره ما را از این اولویت‌ها غافل نكند.
علامه مصباح یزدی در پایان با اشاره به لزوم توجه به اسباب عادی در این مسیر خاطر نشان كرد: البته باید توجه داشته باشیم كه عواملی فوق اسباب مادی هم وجود دارند و ما صاحبی داریم كه قدرتش فوق همه قدرت هاست، كه باید از او مدد بگیریم و نگذاریم شیاطین ما را از او غافل كنند.
گفتنی است بیست و سومین نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 19 خردادماه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...