هویت انسان با شناخت و باور صحیح شکل می‌گیرد

علامه مصباح، ‌شناخت‌ها و باورها را مصالح معنوی انسان برشمرد و یادآور شد: مصالحی که هویت روح با آن ساخته می‌شود، ابتدا شناخت و باور صحیح و در کنار آن به‌کارگیری، تسلط و مهارت عملی در استفاده از این مصالح است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌الله مصباح، ایشان در دیدار گروهی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه زابل و جامعه اسلامی دانشجویان شیراز که در تاریخ 7 تیر 1391 در تالار مؤسسه برگزار شد، با بیان این‌که رشد هر موجودی در گرو شرایط بیرونی است، خاطرنشان کرد: همه موجودات برای ادامه حیات خود باید در شرایط مناسب قرار گیرند؛ در این میان موجودی بنام انسان خلق شده که می‌تواند شرایط وجودی زندگی خود را خودش بسازد و چنین موجودی لیاقت عنوان خلیفةالهی را نیز دریافت می‌کند.
ایشان ادامه داد: این موجود برای ساختن هویت خود، مصالحی احتیاج دارد که باید آنها را به‌دست آورد و در کنار آن، روش و مهارت استفاده از آنها را نیز کسب نماید.
وی افزود: همان‌طور که بعد مادی انسان نیازمند غذا و مواد حیاتی است، ‌بعد معنوی او نیز حیات و احتیاجات معنوی دارد که باید آن‌ها را بیابد و یاد بگیرد چگونه از آن در جهت رشد و تعالی روحی استفاده کند.
علامه مصباح، ‌شناخت‌ها و باورها را مصالح معنوی انسان برشمرد و یادآور شد: مصالحی که هویت روح با آن ساخته می‌شود، ابتدا شناخت و باور صحیح و در کنار آن به‌کارگیری، تسلط و مهارت عملی در استفاده از این مصالح است.
ایشان با اشاره به این‌که چگونه می‌توانیم این مهارت‌ها را بدست بیاوریم، اظهار داشت: رکن ساختن هویت انسان، افکار و اعتقادات صحیح است و باید با تسلط بر اراده به دانسته‌ها عمل کرد و این همان كاری است که در اصطلاح اسلامی «تعلیم و تزکیه» نامیده می‌شود.
وی اضافه کرد: فرق میان انسان الهی و شیطانی در همین دو کلمه خلاصه می‌شود، رویکرد و جهان‌بینی انسان الهی با تعلیم دینی شکل گرفته و جهان و همه چیز در آن را مخلوق خالق حکیم می‌داند و در مقابل، انسان شیطانی ‌خلقت عالم را بر اساس اتفاق و بی‌هدف می‌پندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، بیان داشت: از طرف دیگر انسان الهی، اختیار را در تمام حوادث زندگی برای خود ثابت می‌داند و سعی می‌کند با تسلط بر اراده و کسب مهارت، زندگی‌ای مطابق فرامین الهی برای خود بسازد، در مقابل هر رفتاری خود را مسئول می‌داند و دقت در اعمال و رفتار را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهد؛ و انسان شیطانی خود را در حوادث عالم، مجبور می‌پندارد و راه شقاوت را در پیش می‌گیرد.
وی افزود: ما بر اساس این بینش هستی‌شناسانه، عالم را بی‌حساب نمی‌دانیم و خودمان را موجودی مسئول ‌دانسته و به دنبال این هستیم که بفهمیم چه مسئولیتی داریم و چگونه می‌توانیم با انجام مسئولیت‌های خود سعادت ابدیمان را رقم بزنیم.
آیت‌الله مصباح با اشاره به تاریخ 50 سال گذشته ایران، خاطرنشان کرد: روزی در این کشور شرایط اجتماعی حاکم بود که اگر دانشجو می‌خواست در دانشگاه نماز واجب خود را بخواند، مورد تمسخر دیگران قرار می‌گرفت، و یا قانون وضع شد که زن با حجاب حق ورود به دانشگاه را ندارد. با این اقدامات جامعه ما قدم به قدم از باورهای دینی فاصله می‌گرفت و این باورها حذف می‌شد.
وی ادامه داد: به مردم کشور باورانده شده بود که شما ملت بی‌عرضه‌ای هستید و باید زیر پرچم دیگران ارتزاق کنید؛ در میان روشنفکران هم این باور القا شد که برای پیشرفت باید از سر تا پا فرنگی شوند. جامعه ما در چنین سراشیبی قرار گرفته بود.
علامه مصباح تصریح کرد: در چنین شرایطی امام(ره) قیام کرد، باور این‌که شما می‌توانید را در مردم زنده کرد و بعد از 15 سال مبارزه، انقلاب اسلامی شکل گرفت و دوباره جامعه اسلامی ما سرشار از آموزه‌های دینی و معارف اهل‌بیت ـ‌علیهم السلام‌ـ شد و امنیت و پیشرفت امروز جامعه، نتیجه حرکت آن مرد الهی و حمایت مردم دین‌دار ایران است.
آیت‌الله مصباح با استناد به آیات قرآن به بیان وظیفه ما در این برهه از زمان اشاره کرد و اظهار داشت:‌ باید باورها و دانسته‌های صحیح کسب کنیم و بر اساس این حقائق، رفتارهای عملی خود را شکل دهیم و با تربیت اراده بر اساس آموزه‌های دینی و کسب مهارت عملی، خود و جامعه خود را بسازیم.
ایشان با اشاره اجمالی به مسأله اسلامی شدن علوم، یادآور شد: در مسائل علمی، دین راهنمای کاملی است و نتیجه را به ما گوشزد می‌کند، اگر نتیجه آزمایشات و تجربیات مطابق آنچه دین گفته، باشد، آن علم درست است و الا باید برگردیم، ببینیم در کجای این آزمایش و تجربه، اشتباه کرده‌ایم.
علامه مصباح در پایان یادآور شد:‌ برای سعادت ابدی، ‌در کسب شناخت بنیادی صحیح، تلاش کنید و همراه با آن اراده را براساس آموزه‌های دینی تربیت کنید.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...