قدر خویش را بدانیم و خودمان را ارزان نفروشیم

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایت «رحم الله امرأ عرف قدره» گفت: ما دائماً خودمان را به قیمت‌های ارزانی می‌فروشیم و شمّ اقتصادیمان در این جهت ضعیف است. ما می‌توانیم کاری کنیم که خداوند مشتری ما باشد. او کالاهایی را که خودش به ما داده به قیمت بی‌نهایت می‌خرد، اما به جای معامله با خدا و به امید دست‌یافتن به لذات حیوانی چندروزه دنیا سود کلان معامله با خدا را از دست می‌دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، ایشان در تاریخ 27 مهرماه در جمع گروهی از پاسداران و بسیجیان، ضمن اشاره به نیازهای جوانان گفت: متأسفانه توجه بسیاری از مردم عمدتاً به موفقیت‌های مادی زندگی است و به فراتر از آن کمتر توجه می‌کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: با وجود این‌که بعد از پیروزی انقلاب آمار جوانانی که به مسایل معنوی نیز می‌اندیشند، بالاتر رفته، اما این آفت هنوز دیده می‌شود که در محاسباتمان به مسایل معنوی کمتر توجه داریم.

استاد تفسیر و علوم قرآنی حوزه علمیه دلیل این گرایش را عدم شناخت کامل انسان و ارزش وجودی و سعادت حقیقی او دانست و گفت چون از اول زندگی اشتغالات ما بیشتر در ارتباط با مسایل مادی است، کمتر فرصت اندیشیدن در باره مسایلی از قبیل هدف زندگی و خلقت انسان پیدا می‌کنیم.

وی به نقش مؤثر اولیا و مربیان اشاره کرد و گفت: این از الطاف الهی است که در زمان ما معلمان و مربیانی وجود دارند که دغدغه آنها سوق دادن حرکت جوانان به سوی اهداف متعالی و الهی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تقبیح نگرش مادی‌گرایانه نسبت به انسان گفت: آموزه‌های اسلامی با استناد به دلایل عقلی برای انسان بعدی غیر از بعد مادی قائل است. انسانیت انسان به روح اوست که خداوند آن‌ را به خود نسبت می‌دهد.
 

وی ادامه داد: بعد مادی انسان خدمت‌گزار روح اوست. شخصیت انسان به روح او و کمالات و ارزش‌هایی است که در سایه بندگی خداوند پیدا می‌کند و در نتیجه آن در جهان آخرت تا ابد متنعم خواهد بود.

علامه مصباح یزدی افزود: بنا بر این بسیار به‌جاست که در محاسباتمان جایی هم برای روح و ابعاد غیر مادی نیز باز کنیم.
ایشان با ذکر یک مثال از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های یک جوان برای انتخاب همسر مورد علاقه خود نام برد و گفت: ممکن است تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های چندین ساله یک جوان، چه در انتخاب رشته تحصیلی، کیفیت زندگی و حتی انتخاب نوع لباس، همه در جهت رسیدن به همسر مورد علاقه‌اش باشد. همه تلاش‌های چندین ساله این جوان مربوط به زندگی دنیایی او می‌شود.

وی ادامه داد: اما اگر چنین کسی در آخر عمر و ایام پیری، چشم باز کند و ببیند صدها نیاز مهم‌تر از این داشته و او از آن‌ها غافل بوده، چگونه می‌تواند آن‌ها را جبران کند؟
استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: آموزه‌های اسلامی می‌گوید نیاز انسان فقط نیاز جنسی نیست. انسان نیازهایی دیگری هم دارد که به شدت به آن‌ها محتاج است و تا ابد ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: عمده‌ء تلاش انبیا در این جهت بوده که به انسان بگویند که غیر از نیازهای حیوانی، نیازهای اساسی دیگری دارد که انسانیت او به آن‌هاست.
 

علامه مصباح یزدی توجه انحصاری به نیازهای مادی را همانند توجه بزرگسالان به اسباب‌بازی‌های کودکانه دانست و گفت: اگر انسان در محاسبات خود، نیازهای معنوی را هم در نظر بگیرد، به این نتیجه می‌رسد که حتى اگر همه خواسته‌های مادی‌اش تأمین شود، نسبت به خواسته‌های بی‌نهایت اخرویش به هیچ سعادتی نرسیده است.

وی با اشاره به نسبت بین لذت محدود و سعادت بی‌نهایت گفت: اگر بتوانیم گزینه‌ای را انتخاب کنیم که سعادت بی‌نهایت را در پی داشته باشد، به دنبال خوشی‌های زودگذر دنیایی نمی‌رویم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایت «رحم الله امرأ عرف قدره» گفت: ما دائماً خودمان را به قیمت‌های ارزانی می‌فروشیم و شمّ اقتصادیمان در این جهت ضعیف است. ما می‌توانیم کاری کنیم که خداوند مشتری ما باشد. او کالاهایی را که خودش به ما داده به قیمت بی‌نهایت می‌خرد، اما به جای معامله با خدا و به امید دست‌یافتن به لذات حیوانی چندروزه دنیا سود کلان معامله با خدا را از دست می‌دهیم.

برای دریافت صوت این جلسه اینجا را کلیک کنید!


 

آخرین محتوای سایت

راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...
کتاب صوتی «بدرود بهار» منتشر شد.
در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، کتاب صوتی «بدرود بهار» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله...