پلیس در نظام اسلامی باید بداند سرباز امام زمان(عج) است و به خدا و بندگان خدا خدمت می‌کند

آیت‌الله مصباح یزدی با تأكید بر اهمیت آموزش‌های عقیدتی و سیاسی، برای تبیین ضرورت وجود این آموزش‌ها در نیروهای مسلح گفت: آموزش‌های عقیدتی برای شناخت صحیح از عالم هستی، خود انسان، کیفیت رفتار وی و سرانجام کار او لازم است و آموزش‌های سیاسی برای داشتن درک درست از مسایل اجتماعی داخلی و خارجی مورد نیاز است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی استان قم و هیأت همراه ضمن تشکر از تلاش‌های فرماندهان و پرسنل نیروی انتظامی کشور، به خصوص در استان قم، زحمات این عزیزان را بسیار ارزنده و قابل تقدیر دانست.

آیت‌الله مصباح یزدی مسأله آموزش پرسنل نیروی انتظامی را امری مهم و اساسی دانست و با اشاره به نگاه کشورهای غربی به پلیس گفت: در کشورهای سکولار پلیس و نیروهای انتظامی را به گونه‌ای تربیت می‌کنند که مانند ابزاری مكانیكی کاملاً تحت امر و در اختیارحكومت باشند و هرچه مافوق گفت، باید همان را عمل کنند.

ایشان این نگرش به پلیس را با فکر و اندیشه اسلامی ناسازگار خواند و افزود: براساس تعالیم نورانی اسلام و دستورات پیامبر اکرم ـ‌صلوات‌الله علیه‌ـ انسان‌ها ابزارهایی نیستندکه بدون فکر و شناخت، فقط اطاعت امر کنند. چون با چنین نگرشی نه خود فرد به واسطه فكر و اندیشه‌اش پیشرفت می‌کند و نه می‌تواند با احساس مسئولیت و ایجاد ارتباطات عاطفی با دیگران، سبب رشد آنها بشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه، پلیس مورد نظر اسلام را پلیسی دانست كه اهل تشخیص و فکر باشد و گفت: چنین كسی انجام فرمان مافوق را تکلیف الهی، و خود را در برابر خدا، نظام الهی و مردم مسؤول می‌داند. در چنین شرایطی یك پلیس وظیفه خود را به صورت صحیح و كامل انجام می‌دهد و نتیجه آن مضاعف خواهد بود و در نتیجه کارآیی نیروی انتظامی در جامعه بالاتر می‌رود.

آیت‌الله مصباح یزدی با یادآوری تحول اساسی در نیروی انتظامی پس از انقلاب، فعالیت‌های این نیرو را به ویژه در سال‌های اخیر رو به رشد و چشم‌گیرعنوان كرد و افزود: انقلاب اسلامی به برکت رهنمودهای امام و یاران خالص ایشان سبب شد نیروهای مسلح، با فکر و شناخت، وظایف دینی و الهی خود را دریابند و این مسؤولیت‌ها را با انگیزه به انجام برسانند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌كه امر آموزش منحصر در آموزش‌های فیزیکی و روانی نیست، گفت: هر چند این آموزش‌ها به عنوان آموزش‌های حرفه‌ای مورد نیاز است، اما در نظام اسلامی، آموزش مهم‌تری نیز وجود دارد که نباید از آن غافل شد و آن آموزش روح اسلام است.

وی ادامه داد: پلیس در نظام اسلامی باید بداند به خدا و بندگان خدا خدمت می‌کند و سرباز امام زمان ـ‌عجل‌الله فرجه الشریف‌ـ است.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأكید بر اهمیت آموزش‌های عقیدتی و سیاسی، برای تبیین ضرورت وجود این آموزش‌ها در نیروهای مسلح گفت: آموزش‌های عقیدتی برای شناخت صحیح از عالم هستی، خود انسان، کیفیت رفتار وی و سرانجام کار او لازم است و آموزش‌های سیاسی برای داشتن درک درست از مسایل اجتماعی داخلی و خارجی مورد نیاز است.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد سطح این آموزش‌ها هنوز به وضع مطلوب نرسیده و متأسفانه این کمبود، آثار منفی اخلاقی و معنوی خود را در عملكرد این نیروها به جای خواهد گذاشت.

ایشان آموزش صحیح بر پایه تربیت اسلامی و آموزه‌های اهل‌بیت ـ‌علیهم‌السلام‌ـ را برای پلیس جامعه اسلامی ضروری دانست و افزود: باید هم آموزش‌های دینی و سیاسی برای پرسنل موجود نیروی انتظامی تکمیل شود و هم این برنامه‌ها برای پذیرش نیروهای جدید در اولویت قرار گیرد.

ایشان در پایان، باتوجه به ویژگی‌های شهر مقدس قم به عنوان زادگاه انقلاب و پایگاه فكری نظام تأکید کرد: ویژگی‌های خاص شهر مقدس قم، وظیفه مسؤولان نیروی انتظامی این استان را سنگین‌تر می‌کند و با توجه به حساسیت‌های دشمنان و کارهای تخریبی آنان در این شهر، نیروی انتظامی قم بایدجنبه‌های ارزشی عملكرد خود را تقویت و پلیس این شهر را به عنوان الگویی شایسته برای سایر شهرها معرفی کند.

در ابتدای این جلسه که روز 11 دی‌ماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، فرمانده نیروی انتظامی استان قم گزارشی از فعالیت‌های این نیرو ارایه كرد.