علامه مصباح یزدی: ترس از خدا و نترسیدن از غیر خدا، رمز پیروزی امام(ره) بود

عضو خبرگان رهبری گفت: بنده تنها یك نفر را دیدم كه از غیر خدا نترسیده و آن را صریحا اعلام كرده است و آن حضرت امام خمینی(ره) بود كه كه فرمود در تمام عمرم از احدی جز خدا نترسیدم.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای كمیته ستادهای دهه فجر مساجد با اشاره به نقش مساجد از اوایل انقلاب تاكنون ادامه داد: در خصوص تأثیرات مسجد در انقلاب و نقش آن در نظام اسلامی، سخن بسیار گفته شده است و مسأله‌ای نیست كه اهمیت آن بر كسی مخفی بوده باشد.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن كریم، خشیت در مقابل خدای متعال را یادآور شد و گفت: در دو آیه، علاوه بر خشیت و ترس از خداوند، نترسیدن از غیر خدا نیز ذكر شده است، یعنی دو گروه باید دلشان تنها در انحصار خشیت خداوند باشد تا صلاحیت یافته و به نتیجه برسند: یك گروه، مبلغان دین خدا هستند و گروه دیگر كسانی هستند كه بخواهند مساجد را آباد كنند.

وی ادامه داد: مبلغان نباید جز خداوند از كسی هراسی داشته باشند، چرا كه دشمنان دین خدا اجازه نمی‌دهند حقیقت دین و قرآن رواج پیدا كند. لذا كسانی كه می‌خواهند جانشین پیامبر(ص) در جامعه باشند و نقش انبیاء را در جامعه ایفا كنند، نباید از هیچ عاملی بترسند و باید خود را برای هرگونه خطری آماده كنند، وگرنه از نیمه راه برخواهند گشت.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینكه مبلغان حقیقی دین باید خود را برای خطرات مالی و جانی و بی‌آبرو شدن آماده كنند، اظهار داشت: وارثان انبیاء كسانی هستند كه می‌خواهند راه انبیاء را ادامه دهند، لذا نباید هرگز از چیزی جز خدا بترسند.

وی افزود: بنده تنها یك نفر را دیدم كه از غیر خدا نترسیده و آن را صریحا اعلام كرده است و آن حضرت امام خمینی(ره) بود كه فرمود: در تمام عمرم از احدی جز خدا نترسیدم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اگر نمی‌توانیم مانند امام شویم، لااقل سعی كنیم توجهمان به خدا باشد و بدانیم كه قدرت تنها در دست اوست، واگر خداوند شر یا خیری را برای ما بخواهد، هیچكس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

وی با اشاره به وضع زندگی حضرت امام(ره) قبل از شروع نهضت خاطر نشان كرد: زمانی امام (ره) یك مدرّس ساده در قم بود، نه پول و عنوان داشت، و نه اهل مریدبازی بود، و زندگی بسیار ساده‌ای داشت، اما در عین حال وظیفه خود دید كه امر به معروف و نهی از منكر كند.

علامه مصباح یزدی افزود: حتی زمانی كه ایشان نهضت را شروع كرد، بسیاری از بزرگان و همراهان ایشان، هیچ امیدی به نتیجه دادن این نهضت و حركت نداشتند، اما او با اعتقاد به انجام وظیفه پرداخت و به پیروزی هم رسید كه راز آن خشیت از خداوند و نترسیدن از غیر خدا بود.

وی با تأكید بر نهراسیدن از غیر خدا، ادامه داد: باید آماده تحمل سختی‌ها و مشكلات شویم، چرا كه راه دین، همان راه سیدالشهدا(ع) است كه جان خود و یارانش را در این راه فدا كرد، لذا نباید به خاطر ترس از دست دادن مال، آبرو و جان از راه برگردیم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان كرد: باید راحت طلبی را كنارگذاشته، خود را در معرض شدائد و سختی‌ها قرار داد.

وی با اشاره به اینكه تاریخچه‌ی نهضت اسلامی از نمونه‌هایی است كه در عالم كم نظیر و شاید بی‌نظیر است، ابراز داشت: همانگونه كه در صدر اسلام كسانی بودند كه زیر شكنجه‌های وحشیانه جان دادند، اما نه تنها دست از دین خود برنداشتند، بلكه حتی ابراز ناراحتی از شكنجه‌ها نیز نكردند تا دل مشركان را شاد نكنند، در دوران نهضت نیز نمونه‌های اینچنینی وجود داشته و حتی برخی از آنها زیر شكنجه‌ها جان دادند، اما متأسفانه این جان‌فشانی‌ها به خوبی در تاریخ ثبت نشده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینكه اگر همتی والا مانند آن بزرگواران نداریم، لااقل نباید از كم شدن درآمد و مال بترسیم، ادامه داد: طبق فرموده قرآن کریم، كسانی كه متصدی آبادكردن مساجد هستند، تنها كسانی هستند كه اقامه نماز كرده و زكات پرداخت می‌كنند و از احدی جز خداوند نمی‌ترسند، یعنی نه تنها خوف و خشیت از خدای متعال لازم است، بلكه نهراسیدن از غیر خدا نیز شرط آبادگران مساجد است.

رئیس مؤسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان كرد: اگر انسان، خود را برای تحمل مشكلات آماده كرده، برای رضای خدا كار كند، خداوند هم می‌داند كه چگونه وی را یاری كرده و به كار او اثربخشی داده ومحبت وی را در دل مؤمنین بیندازد، همانگونه كه امروز نمونه بارز آن را در وجود مقام معظم رهبری می‌بینیم كه چگونه جمع بسیار زیادی عاشق و شیفته ایشان شده‌اند و این كار خداست.

وی افزود: انسان باید به تدریج خود را آماده كرده و عادت كند كه پا روی هوس‌ها بگذارد و فداكاری كند، كه در این صورت خداوند نیز او را یاری خواهد كرد.

گفتنی است این مراسم 26 دی ماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.