به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح، ایشان در دیدار با جمعی از دانشجویان که در تاریخ 12 بهمن 91 در تالار مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد ضمن تبریک ایام الله دهه فجر خاطرنشان کرد: نهضت حضرت امام (ره) از آغاز تا پایان جنگ تحمیلی، یک پدیده عظیم تاریخی بود که به علت ویژگی های خاص آن، بی نظیر شمرده میشود.
ایشان با اشاره به اولین انقلاب مصر که در سال های دور اتفاق افتاد، افزودند: اولین انقلاب مصر حکومتی انقلابی را سر کار آورد که با متحد شدن با دو کشور دیگر وارد جنگ با اسرائیل شد، ولی این انقلاب در گذر زمان به جایی رسد که هم پیمان اسرائیل شد و با سرکار آمدن حسنی مبارک اجازه نمی داد مواد غذایی به مردم مظلوم غزه برسد، تا اینکه امروز دوباره شاهد تحولاتی در مصر هستیم.
وی در تحلیل انقلاب اسلامی با اشاره به تصورات مختلفی که نسبت به انقلاب ها وجود دارد، یادآور شد: عدهای با توسل به نظریات غربیها به عنوان قانون حتمی تاریخ، برای انقلاب اسلامی سه مرحلة تولد، نشاط و پویایی، و در نهایت مرگ، متصور شدند.
علامه مصباح با متمایز شمردن انقلاب اسلامی ایران از سایر انقلاب ها، تأکید کرد: بر دانشجویان و فرهیختگان لازم است ریشه انقلاب اسلامی را بررسی کنند و تفاوت و ویژگی های ممتاز آن را دریابند و با این تحقیق و پژوهش وجهه های امتیاز این موهبت الهی را برای همگان روشن کنند.
ایشان با اشاره به نیاز به قانون در جامعه، خاطرنشان کرد: انسان با تولدش خواسته ها و نیازهایی پیدا می کند و به دنبال رفع آنها بر می آید، و هنگامی که وارد جامعه می شود برای دستیابی به خواسته های خود دچار تزاحماتی با سایر انسان ها می شود که میتواند موجب هرج و مرج گردد، و در این میان نیازمند قانونی است که زندگی اجتماعی را سامان دهد.
وی افزود: عده ای از حکما تصمیم گرفتند به جامعه نظم ببخشند، و فلسفه سیاست را بهوجود آوردند، و به همین ترتیب انواع مکاتب سیاسی شکل گرفت تا امروزه به دموکراسی مدرن و حکومت پارلمانی رسیده، و تمام این ها درسایة خواسته های نفسانی و روانی انسان بوده است.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در میان این تحولات عده ای برانگیخته شدند که ارزش های حقیقی انسان را ملاک زندگی برشمردند و تبعیت بی قید و شرط از غرائز حیوانی را مخالف با هدف آفرینش معرفی کرده، انسانها را نسبت به حقیقت هستی مطلع کردند، و تعالی روح انسان را ملاک رشد و آسایش دانستند.
ایشان یادآور شد: در میان این پیامبران و انبیای الهی، پنج نفر تحولاتی بنیادی در تاریخ زندگی بشر ایجاد کردند که آخرین آن ها پیامبر اسلام (ص) بود که حقیقت انسانیت و خلقت را به بشریت معرفی کرد و تحولی در عالم ایجاد نمود، ولی متأسفانه پس از رحلت ایشان، هنوز بدن گرامیشان دفن نشده بود که امت او از تعالیم حیاتبخش اسلام زاویه گرفتند و یک قرن نگذشت که دوباره حکومت سلاطین آغاز شد.
وی اظهار داشت: این پیامبران الهی، درهای جدیدی از شناخت و زندگی را بهروی انسان گشودند، زندگی را محدود به این دنیا ندانسته، این دنیا را پلی به یک زندگی ابدی معرفی کردند، و نشان دادند که در این زندگی کسی می تواند قانون وضع کند که خالق این انسان است و به تمام ابعاد جسمی و روحی او آشنا بوده، راه سعادت او را میداند.
آیت الله مصباح با بیان اینکه همة مسلمانان قرآن را به عنوان قانون زندگی میشناسند، خاطرنشان کرد: ریشه ای ترین اختلافی که میان مسلمانان پیدا شد این بود که مجری قانون چه کسی باشد؛ آیا مجری قانون نیز باید از طرف خدا تعیین شود یا مردم میتوانند او را تعیین کنند.
ایشان اضافه کرد: هسته اولیه این تفکر که تعیین حاکم به عهده مردم باشد، از روز وفات پیامبر (ص) شکل گرفت، و کسانی که هفتاد و چند روز قبل در واقعه غدیرخم با حضرت علی(ع) بهعنوان منتخب الهی بیعت کردند، خود را به فراموشی زدند و خود را متصدی تعیین حاکم معرفی نمودند و نتیجه این شد که در طول این 1400 سال، سلاطینی به نام دین بر مردم حکومت کردند.
وی یادآور شد: این جریان تا زمانی ادامه داشت که امام خمینی، آن مرد الهی، پرچم دین را برافراشت و گویا جامعه اسلامی دوباره متولد شد و سخنانی مطرح کرد که با حقیقت الهی زندگی انسان متناسب بود و مهمترین اصل آن این بود که کسی باید در مقام اجرای قانون قرار گیرد که مأذون از طرف خدا باشد.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: در رتبه اول، انبیاء از طرف خداوند مأمور اجرای قانون هستند و در رتبه بعد ائمه (علیهم السلام)، و این وظیفه الهی بعد از ایشان بر عهده کسی قرار داده شده است که در علم، تقوا و مدیریت اشبه به معصوم است، که از آن به تئوری ولایت فقیه نام برده میشود.
وی افزود: پیامبر اسلام (ص) 23 سال زحمت کشید و مردم را از ذلت و فساد اجتماعی نجات داد و در مسیر رشد و پیشرفت قرار داد، و هفتاد و چند روز قبل از وفاتش، از مردم در مورد ولی الهی بیعت گرفت، اما هنوز آب غسل جنازه ایشان خشک نشده بود که مردم خود را به فراموشی زدند و راه دیگری در پیش گرفتند، و این نشان میدهد که در این جهان هر لحظه ممکن است چنین تضادی ایجاد، و زمینه انحراف انسان از مسیر الهی فراهم شود.
علامه مصباح با اشاره به اینکه زمینه انحراف در صدر اسلام را همان کسانی ایجاد کردند که با پیامبر قوم و خویش بودند، در جنگ ها حضور داشتند و با عنایت حضرت به جایگاهی رسیدند، خاطرنشان کرد: خیال نکنیم حال که ما به برکت امام، اسلام را شناختیم کار تمام است، زیرا ممکن است در مقابل جوسازی ها و تبلیغات زمینه انحرافمان فراهم شود، و همین ما میتوانیم مسیر الهی انقلاب را تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه تا زمانی که دنیا برپاست، امتحان جریان دارد، اظهار داشت: امروز نماد راه اهل بیت (ع) مقام معظم رهبری است و ما باید چشم و گوشمان متوجه اشارات و بیانات ایشان باشد.
ایشان یادآور شد: اگر کسانی ما را به خطوط انحرافی و زاویهدار از مواضع مقام معظم رهبری میکشند، هوشیار باشیم و از تاریخ درس بگیریم، زیرا همانطور که در صدر اسلام، اطرافیان پیامبر (ص) موجب انحراف مسیر اسلام شدند، امروز نیز برخی کسانی که بهدست امام (ره) به مقامی رسیدند، کارشان به جایی رسیده که میخواهند اصل این نظام را بر باد دهند.