علامه مصباح یزدی : همایش‌های اخلاق و ادیان باید طی سالهای متمادی ادامه پیدا كند.

 عضو خبرگان رهبری گفت: بنده معتقدم باید دبیرخانه ثابتی برای همایش اخلاق و ادیان با افرادی لایق تشكیل شود و سالیان متمادی به كار خود ادامه دهد و در هرسال یكی از بحث‌های تخصصی ارائه شود و نتایج مطلوبی را در هر بخش به ثمر برساند، كه در این صورت حوزه علمیه قم به عنوان حوزه علمیه ام‌القرای جهان اسلام می‌تواند به وظیفه خود در زمینه فرهنگ عمل كرده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثارعلامه مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان ضمن تبریك میلاد با سعادت امام حسن عسكری(ع) اظهار داشت: بنده وظیفه خود می‌دانم خداوند متعال را شكر كنم كه افرادی مانند آیت‌الله جوادی آملی را در حوزه علمیه قم قرار داده است تا به عنوان یكی از ستون‌های حوزه علمیه قم در عصر حاضر فعالیت كنند.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به فضیلت‌های بسیار آیت‌الله جوادی آملی افزود: یكی از فضیلت‌های ایشان این است كه حق شاگردی علامه طباطبائی را به خوبی ادا كرده و راه ایشان را به ویژه در فلسفه، عرفان و تفسیر قرآن با فداكاری ادامه داده‌اند، به گونه‌ای كه درس تفسیر ایشان امروزه مایه افتخار حوزه علمیه قم است. البته این زحمات و تلاش‌ها غیر از تلاش‌هایی است كه در خصوص علوم دیگر ماند فقه و اصول و پذیرش مسئولیت در زمینه‌های مختلف در نظام اسلامی داشته‌اند.

وی برگزاری همایش اخلاق و ادیان را از فروع بركات آیت‌الله جوادی آملی دانست و خاطر نشان كرد: حوزه و به ویژه حوزه علمیه قم در زمینه‌های مختلف از جهت رشد علمی بسیار پیشرفت كرده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اظهار تأسف از اینكه در خصوص اخلاق كمتر در حوزه‌های علمیه كار شده است، به ذكر خاطره‌ای پرداخت و اظهار داشت: در سال 57 در كشور انگلیس، یكی از بخش‌های بزرگ كتابفروشی مربوط به كتاب‌های اخلاقی‌ای بود كه تنها در یک دهه با تیراژ بالا به چاپ رسیده بودند. یعنی در كشورهایی که ما آنها را مملو از مفاسد اخلاقی می‌دانیم، از سالهای دور و در گستره عظیمی در خصوص اخلاق كار شده است، اما در كشور ما كه پیرو حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) هستیم، خیلی در این مسأله كار نشده است و اگر از ما بخواهند ده كتاب اخلاقی را نام ببریم، برای ما دشوار است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد مطهری، وی را از اولین افرادی دانست كه در زمینه فلسفه اخلاق مباحثی را مطرح كردند و افزود: الحمدلله امروز به بركت انقلاب اسلامی فضا برای كار در عرصه‌های مختلف اسلامی فراهم شده است.

این استاد فلسفه اسلامی با اشاره به اخلاق و ادیان به عنوان موضوع همایش اظهار داشت: بحث اخلاق و ادیان با توجه به انگیزه‌های مختلف قابل تفسیرهای متعددی است، گاهی به نظر می‌رسد كه مراد اخلاق از دیدگاه ادیان مختلف است كه در آن اخلاق از دیدگاه اسلام، مسیحیت، یهودیت و دیگر ادیان بررسی می‌شود، و گاه به صورت یك بحث تطبیقی مطرح می‌شود كه در چنین بحث‌هایی گاه نقد برخی مكاتب اخلاقی نیز به خاطر تطبیقی بودن بحث، طرح می‌شود.

وی ادامه داد: تفسیر دیگری نیز می‌توان از این موضوع داشت، به این صورت كه اخلاق و ادیان به عنوان دو محور مستقل مورد سنجش قرارداده شود و بعد ارتباط آن دومحور با یكدیگر، مورد بررسی قرار گیرد. در این تفسیر، اخلاق به عنوان موضوعی مستقل و علوم مربوط به آن از جمله فلسفه اخلاق به صورت كامل مورد بررسی قرار گرفته و از طرفی اصل معنای دین و مباحث مربوط به آن نیز بررسی می‌شود و در نهایت، رابطه نظریه اخلاقی صحیح با دین صحیح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد كه نه فقط جنبه توصیفی، بلكه جنبه ارزشیابی و ارزشگزاری دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: ممكن است این مسأله مورد نظر بوده باشد كه با برگزاری این همایش، یك جریان علمی راه‌اندازی شود كه در این صورت این همایش یك همایش مقدماتی خواهد بود تا زمینه آشنایی فراهم شده و كم كم با موضوع‌بندی و پیكربندی مناسبی راه برای برگزاری همایش‌های بعد در سالهای آینده مشخص شود.

وی افزود: بنده معتقدم باید دبیرخانه ثابتی برای همایش اخلاق و ادیان با افرادی لایق تشكیل شود و سالیان متمادی به كار خود ادامه دهد و در هرسال یكی از بحث‌های تخصصی ارائه شود و نتایج مطلوبی را در هر بخش به ثمر برساند، كه در این صورت حوزه علمیه قم به عنوان حوزه علمیه ام‌القرای جهان اسلام می‌تواند به وظیفه خود در زمینه فرهنگ عمل كرده باشد.

گفتنی است این مراسم اول اسفندماه سال جاری در دفتر علامه مصباح یزدی برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...