علامه مصباح یزدی: اولین فعالیت برای سازمان بسیج هنرمندان یا انجمن اسلامی هنرمندان باید تقویت پایه‌های فكری صحیح و مبانی دینی باشد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌كه هم بهترین خدمات به انسانیت انسان، از راه هنر حاصل می‌شود و هم بدترین آسیب‌ها به انسانیت نیز از همین هنر می‌تواند به انسان برسد، ادامه داد: لذا جنگ نرم عمدتا از طریق هنر صورت می‌گیرد كه آسیب‌های مهم دنیوی و اخروی در پی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به اینكه جامعه متمدن دارای اركانی است كه ارتباطی اندام‌واره بین آنها وجود دارد، اظهار داشت: این جامعه از ساحت‌های مختلفی تشکیل می‌شود كه روح و وجود انسان از آن برخوردار است و از جمله ساحت‌ها می‌توان به ساحت علم، فلسفه، هنر، دین، ارزشها و اخلاق، مهارت‌های عملی و اجرایی اشاره كرد.

علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به ساحتی كه مربوط به زیبائی‌ها و درك آنهاست افزود: بر خلاف دیگر ساحت‌ها مانند علم و فلسفه كه با عقل و مفاهیم عقلی سروكار دارند، هنر با احساسات و عواطف انسان سروكار دارد.

وی ادامه داد: در یک قرن اخیر تحولات چشمگیری در علوم و مهارت‌های عملی و مدیریت ایجاد شد كه كشور ما در دوران طاغوت نه تنها در آنها پیش‌رو نبود، بلكه همیشه دنباله‌رو آنها بوده و حتی عقبگرد كرد، اما به بركت انقلاب اسلامی تحولی ایجاد شد که كم كم اثرات آن را می‌بینیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به پیشرفت‌های كشورمان در زمینه‌های گوناگون اظهار داشت: امروز كشورمان در زمینه‌های علمی به قدری پیشرفت كرده است كه كسی نمی‌تواند آن را انكار كند، و در بسیاری از رشته‌های علوم مختلف به عنوان رقیبی برای پیشرفته‌ترین كشورها به شمار می‌رود، و هرچند تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، اما پیشرفت‌ها بسیار قابل ملاحظه بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه سیاسی نیز بسیار رشد كرده‌ایم، تاجایی که امروز دشمنان تصریح دارند كه بسیاری از مشكلات بین‌المللی بدون حضور ایران قابل حل نیست، در حالی که در گذشته مسئولان همین کشور بدون دخالت یك كشور بیگانه نمی‌توانستند برای یك شهر و محله تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به اینكه در زمینه برخی علوم انسانی نیز هرچند كم، اما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اظهار داشت: اما در زمینه هنر كه تأثیر آن بسیار عمیق و وسیع است، متأسفانه رشد خوبی نداشته‌ایم.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه یكی از وجوه اعجاز قرآن كریم، هنر موجود در آن از لحاظ فصاحت و بلاغت است ادامه داد: همین امر حاكی از توجه و اهمیت هنر در نگاه اسلام است، و به‌همین دلیل، بهترین آثار هنری در زمینه‌های مختلف و به ویژه معماری، از آنِ مسلمانان است كه نمودهای آن به چشم می‌خورد، ولی در ادامه راه پیشرفت خوبی در زمینه هنر وجود نداشته است.

وی با بیان اینكه علوم تجربی چون شمشیری دولبه، هم می‌توانند نجات‌بخش بشریت از مرگ باشند و هم نابود كننده آن‌ها، ادامه داد: هنر نیز همین‌گونه است، زیرا هم بهترین خدمات به انسانیت انسان از راه هنر حاصل می‌شود و هم بدترین آسیب‌ها به انسانیت از همین هنر می‌تواند به انسان برسد، لذا جنگ نرم عمدتا از طریق هنر صورت می‌گیرد كه آسیب‌های مهم دنیوی و اخروی در پی دارد.

علامه مصباح یزدی با طرح این سئوال كه چرا بعد از انقلاب علیرغم پیشرفت در همه زمینه‌ها، در زمینه علوم انسانی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته‌ایم، ادامه داد: یكی از علت‌های این موضوع آن است كه كشور‌های غربی كه به دلایل مختلفی عمدتا گرایش ماتریالیستی و پراگماتیستی داشتند، هنر را برای رسیدن به اهداف دنیوی و مقاصد خود، كاملا در اختیار گرفتند و از فلسفه هنر گرفته تا اجرائی‌ترین فنون و ابزارهای هنری، همه در اختیار غرب قرار گرفت. لذا هم ابزار، هم تئوری، هم علم و هم مهارت‌های اجرائی، همگی در غرب جمع شد و در اختیار اهداف مادی و احیاناً شیطانی قرار گرفت، لذا حتی امروزه اگرچه در غرب گرایش‌های عرفانی و معنوی هم وجود دارد، اما از هنر برای مقاصد انسانی كمتر استفاده می‌شود. لذا هنر بیشتر به ابزاری برای مقاصد شیطانی تبدیل شد.

وی ادامه داد: برای تبدیل هنر به یك هنر دینی انگیزه‌ای قوی‌ لازم است، چرا كه هنر دینی خیلی مصرف اقتصادی ندارد و كسی نسبت به آن احساس نیاز نمی‌كند.

علامه مصباح یزدی با اشاره به اینكه مشكلات در صنعت، پزشكی و... سبب وارد آمدن فشار بر مردم می‌شود، ادامه داد: هر چند نیاز به هنر وجود دارد، اما این نیاز مانند نیاز اقتصادی یا جنسی نیست، بلكه نیازی لطیف‌تر است. لذا زمانی برای درمان بیماران از كشورهایی مانند بنگلادش و فیلیپین پزشك به كشور آورده می‌شد، در حالیكه امروز از لحاظ تعداد پزشكان هیچ مشكلی نداریم. اما مسائل و ابزارهای هنری از انحصار دشمنان خارج نشده، زیرا احساس نیاز و انگیزه نسبت به آن پایین بود.

وی با بیان اینكه برای تحول در هنر باید برنامه‌ای دراز مدت در نظر گرفته شود، اظهار داشت: باید ابتدا فلسفه هنر اسلامی با تحقیق و پژوهش تهیه و تدوین شود، كتاب درسی و سرفصل‌ها مشخص شود، و نیروی انسانی متعهد برای هنر اسلامی پرورش یابد تا بتوان هنر اسلامی را در عمل پیاده كرد، اما نمی‌توان به همین برنامه اكتفا كرد و وضعیت امروز را رها كرد، لذا باید یك سری اقدامات اورژانسی و برنامه‌های كوتاه مدت نیز در نظر گرفته شود.

عضو خبرگان رهبری بهترین برنامه كوتاه مدت را تشكیل انجمن اسلامی هنرمندان و یا تقویت بسیج هنرمندان دانست كه هنرمندان متعهد كه دغدغه دین دارند، در آن گرد هم بیایند و فعالیت‌های خود را تبادل و تکمیل کنند.

وی با اشاره به اینكه هنرمند غیرمتدین نمی‌تواند هنر دینی تولید كند و اگر هم تولید كند، در واقع فیلم بازی كرده و هیچ اثرگذاری نخواهد داشت، افزود: اثر دینی ناشی از جوشش دینی است، و تنها اگر باطن شخص جهت صحیحی به طرف حق، عدالت و تعالی روح را در پیش گرفته باشد و دغدغه دین داشته باشد، می‌تواند اثر دینی تولید كند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: البته مشكلی که وجود دارد این است كه حتی هنرمندانی كه دغدغه دینی دارند، اطلاعات هنری خود را نه از یك منبع دینی، بلكه از منابع غیر دینی گرفته‌اند، و تنها بر اساس دغدغه دینی خود در صدد تهیه هنر دینی برآمده‌اند، لذا باید از درستی افكار دینی و گرایش خود مطمئن باشند. لذا اولین فعالیت برای سازمان بسیج هنرمندان یا انجمن اسلامی هنرمندان باید تقویت پایه‌های فكری صحیح و مبانی دینی باشد تا تكلیف خود را با اصول و مسائل اصلی روشن كنند تا مبادا در این راه به دامی دیگر بیفتند.

علامه مصباح یزدی پیشنهاد داد: طرحی برای آموزش کوتاه‌مدت هنرمندان بر اساس اصول صحیح اسلامی ارائه شود، كه البته مؤسسه امام خمینی (ره) هم برای كمك به این سازمان یا انجمن برای تهیه محتوا آماده خواهد بود.

وی افزود: از حوزه‌های علمیه كه كار اصلی آنها فقه و اصول است، نمی‌توان توقع داشت در مباحث اجرائی هنری وارد شوند، بلكه در وهله اول كاری كه از دست حوزه و مراكز حوزوی بر می‌آید ورود به زمینه مباحث فلسفی هنر و ایجاد رشته‌ای در زمینه فلسفه هنر است كه البته مؤسسه امام خمینی(ره) نیز در این زمینه فعالیت‌هایی را آغاز كرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینكه باید هنر را برای رشد و تكامل انسانیت بخواهیم، به دیدگاه‌های افراطی در زمینه هنر اشاره كرد و افزود: برخی نظرهای خشك و متعصبانه نسبت به رابطه میان اسلام و هنر وجود دارد كه اسلام را فاقد مؤلفه‌های هنری معرفی می‌كند، اما این از عادات و فرهنگ‌های عقب افتاده نشأت می‌گیرد، بلكه باید روح اسلام را فهمید كه با هنر نیز سازگاری دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان ادامه داد: باید خدا را شكر كنیم كسی در رأس قدرت در كشورمان قرار گرفته است، كه علیرغم اینكه رشته تخصصی وی فقه و اصول بوده، در بسیاری از زمینه‌ها از جمله هنر، متخصص و صاحب‌نظر است، و در عین احتراز از هنرهای مبتذل، بر حفظ اصالت‌های اسلامی در هنر تأكید دارد.

گفتنی است این مراسم 20 فروردین ماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...