علامه مصباح یزدی: پایبندی بر ارزش‌های اسلامی و اطاعت از رهبری بالاترین شاخصه كاندیدای اصلح است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش ولایت فقیه در پیروزی انقلاب و تداوم عزت نظام اسلامی افزود: سطح عمیق و زیرین اسلام مسئله ولایت فقیه است. دشمنان هم به خوبی این ارزش و جایگاه این مسئله را شناخته‌اند و سال‌هاست كه تمام برنامه‌هایشان را در جهت تضعیف این ستون اصلی اسلام، به ویژه شخص رهبری متمركز كرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی استان‌های همدان و لرستان با اشاره به برکات انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: رشد فکری، فرهنگی و اخلاقی جوانان یکی از برکات انقلاب اسلامی است که در سایه رهنمودهای امام (ره) و فداکاری‌های شهدا نصیب جوانان ما شده است.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در میان جوانان هیچ‌گونه احساس مسئولیتی نسبت به وضع سیاسی و اجتماعی جامعه دیده نمی‌شد؛ اما امروز ‌شاهد هستیم که جوانان و حتی نوجوانان ایران اسلامی با رشد و تعالی روزافزون به دنبال تشخیص وظیفه هستند، تا بتوانند در مسیر پیشرفت جامعه اسلامی قدم بردارند.

ایشان با اشاره به زمان پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کردند: در صدر اسلام اغلب تصمیمات به صورت قبیله‌ای گرفته می‌شد و نظر رئیس قبیله ملاک بود؛ اما تربیت‌های پیامبر(ص) موجب شد تا افراد به‌دور از کشش‌های نامناسب جامعه تصمیماتی مطابق با حق بگیرند و به آن پایبند بمانند.

علامه مصباح با استناد به آیاتی از قرآن یادآور شد: دو بانو در قرآن به عنوان الگو برای همه مؤمنان معرفی شده‌اند، یکی همسر فرعون و دیگری حضرت مریم که با نگاهی به زوایای زندگی این بزرگواران می‌بینیم که ایشان بر خلاف جریان زمان خود، مسیر حق و خداپرستی را انتخاب کرده و در برابر فشارهای بی‌حد زمان خود، از این مسیر خارج نشدند.

ایشان خاطرنشان کردند: بعد از انقلاب اسلامی نوسانات و فراز و نشیب‌های زیادی متوجه جامعه اسلامی شد؛ با این وجود، جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

وی اضافه کرد: این پیشرفت‌ها مرهون خودباوری و ایمان ملت ایران است که توانست شرایط را تغییر دهد و این فرهنگ غلط رایج را که «ایرانی در نهایت ضعف است، و اگر بخواهد زنده بماند، باید زیر دست غرب باشد و به آنها باج بدهد» اصلاح کند؛ هرچند هنوز رگه‌هایی از این باور غلط در میان بعضی از مردم و حتی خواص دیده می‌شود؛ اما بدنه ملت این خودباوری و عزت را در خود نهادینه کرده است.

عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از صحبت خود، موضوع انتخابات و معیارهای انتخاب كاندیدای اصلح را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: همان گونه که مقام معظم رهبری در سخنان خود در آغاز سال فرمودند، اولین شاخص و معیار رئیس جمهور آینده تکیه بر ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های انقلاب است.

وی افزود: سعی کنیم این صفت را در صدر ویژگی‌های دیگر در نظر بگیریم و به دنبال کسی باشیم که بیشتر از دیگران دغدغه دین داشته باشد و احیای ارزش‌های اسلامی در جامعه هدف اصلی او باشد. زیرا همه ما می‌دانیم که سعادت دنیا و آخرت ما در گرو حاكمیت اسلام است.

علامه مصباح اطاعت از رهبری را شاخص دیگر برای رئیس جمهور برشمرد و اظهار داشت: کشورهای اسلامی زیادی در جهان وجود دارند كه  بعضی از آنها در رعایت ظواهر اسلامی مقیدتر از ما هستند؛ غافل از این‌که علاوه بر احكام ظاهری، سطح زیرین و عمق آنها هم باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به نقش ولایت فقیه در پیروزی انقلاب و تداوم عزت نظام اسلامی افزود: سطح عمیق و زیرین اسلام مسئله ولایت فقیه است . دشمنان هم به خوبی این ارزش و جایگاه این مسئله را شناخته‌اند و سال‌هاست كه تمام برنامه‌هایشان را در جهت تضعیف این ستون اصلی اسلام، به ویژه شخص رهبری متمركز كرده‌اند.

آیت الله مصباح در ادامه یادآور شد: کارآیی، تجربه مدیریت، فراست، بصیرت و هوشیاری از دیگر شرایطی است که یک رئیس جمهور باید دارا باشد.

ایشان اظهار داشت: ما باید به دنبال چنین شاخص‌هایی باشیم و هر جا در طول انقلاب ضربه خورده‌ایم، از ضعیف شدن این شاخص‌ها بوده است.

علامه مصباح در پایان خاطرنشان کرد: سفارش همیشگی ما این است كه در هیچ كاری ارزش و جایگاه دعا و توسل را فراموش نکنیم و توجه داشته باشیم كه چیزی جایگزین آن نیست و نباید در مسائل مهم و سرنوشت‌ساز فردی و اجتماعی از جمله انتخابات از آن غافل شویم.

گفتنی است این دیدار 22 فروردین در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) صورت گرفت.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...